Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Bereth/Berit Gildmundsdatter/Jetmundsdatter f. 1751/1752. d. 1812 i Hadsel, Nordland. g. 1 m/Arent Johnsen og g. 2 m/Nils Jacobsen.?

Erik Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Tusen takk Thomas, for all denne infoen.

Ja, da er det iallfall ikke Berit Jetmundsdatter som er riktig mor til Peder Arentsen f. 1785 og kone til Arent Johnsen f. 1763. Som du kan se senere i tråden går jeg tilbake til at Larsdatter er riktig etternavn til Berit. Og videre at Berit Larsdatter f. 1766 med foreldre Lars Andersen f. 1729 d. 1786 og Berit Jonsdatter kanskje er riktig. Men jeg finner ikke noe info som bekrefter dette.

Jeg 

På 4.8.2023 den 20.52, Erik Gustavsen skrev:

Fant nettop ut at slektsboka i Hadsel har en innholdsfortegnelse 🙂 se lenke: https://www.hadsel.kommune.no/kultur-idrett-og-fritid/kultur-og-fritid/slektshistorie-hadsel-1610-1950/ I et av bildene vedlagt ser dere foreldrene oppgitt til Jon og Peder Arntsen (brødre), altså Bereth Larsdatter og Arnt Johnsen.

På det andre bildet er det en innholdsfortegnelse som viser de med navn Berit Larsdatter i Hadsel. Hun som er født 1736 er nok ikke riktig Berit, fordi da hadde foreldrene til Peder og Jon vært tante og nevø. Da er det få kandidater igjen.

Så hva om hun Berit Larsdatter som er født i 1766 er riktig Berit? I det siste bildet er foreldrene til denne Berit (Lars Andersen og Berit Jonsdatter). De har en historie på Hanøy, noe som passer bra, da sønnen Peder giftet seg med Anna Olsdatter her. Klarer noen å bevise at dette er riktig Berit? Jeg har prøvd men klarer det ikke for øyeblikket.

IMG_2601.jpeg

IMG_2600.jpeg

IMG_2602.jpeg

Endret August 4 av Erik Gustavsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gry.Onarheim.Dahlmo Da har jeg lett enda litt mer angående det tidligere du skrev.

Peder Arentsen f. 1785 og broren Jon Arentsen f. 1787 ser altså ut til å være fosterbarn forskjellige steder i 1801. Peder ser ut til å være fosterbarn hos Bereth (G)Jetmundsdatter: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058486001327 På den andre siden finner jeg ikke et eneste tegn til Jon i hele Nordlands folketelling i 1801 (Dette var rart...).

Når det gjelder foreldrene til Peder og Jon under folketellingen i 1801, så finner jeg heller ikke Beret Larsdatter. Er hun død, eller er det hun som er oppgitt som tjenestetøs i følgende familie i Ulvøen (slekt i Hadsel filen, viser at det bare er en Beret Larsdatter født i Hadsel på 1760 tallet, så dette er mulig): https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058486001422

I tillegg er Arent Johnsen (ektemannen til Beret) død i 1793 og ifølge skiftet er det ingen arvinger, fordi han var konkurs.

Har som sagt funnet mulige foreldre til Beret Larsdatter, se de i bildet nedenfor. Her passer både fødselsår, bosted og navn. Likevell finner jeg ingen kopling på at denne Lars Andersen og Beret Jonsdatter med Beret som barn er forfedrene til Peder og Jon Arentsen, og kone til Arent. I dåpen for Peder og Jon ser jeg ingen av søsknene til denne Beret som faddere. Vi får heller ikke vite hvor og når denne Beret gjør av seg. 

Har noen funnet noe mer info som kan vise hvem foreldrene til Beret Larsdatter faktisk er? Setter veldig mye pris på enhver hjelp videre nå (og all hjelpen hittill) ❤️Screenshot_20230827-161810.thumb.jpg.3edb8d198b2356067c7624d471636564.jpgMed vennlig hilsen Erik Gustavsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider