Gå til innhold
Arkivverket

Amund Karlsen født 02.10.1882 i Sør-Odal

Hanne Mette Fløttre
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter min oldemors bror, Amund Karlsen, født 02.10.1882 i Sør-Odal - foreldrene var Karl Amundsen f. 1855 i Sør-Odal og Elise Eriksdatter f. 1858 i Halvortjernsberget i Grue. Foreldrene til Amund døde i 1885 og 1888 og Amund ble plassert hos besteforeldrene Amund Knutsen f. 1833 og Gunhild/Gunill Hansdatterf. 1830 i Sør-Odal. Amunds søster - min oldemor Gurine født 04.03.1885 ble plassert hos sin onkel og tante.

Siste registrering jeg finner på Amund er Record Match fra 1900-folketellingen i Norge hvor han er merket som "Abroad". Etter dette har jeg lett og lett etter noen registreringer på hvor han ble av, men uten hell.

I folketellingen fra 1900 står det at han har fast bopel i Kristiania, og at han er ombord på skipet H. V. Palmer med hjemmehavn i Tvedestrand

Er det noen her inne som har tips til hvor jeg kan lete, eller finne noe mer vedr ham? Setter i så fall stor pris på hjelpen!

Hilsen Hanne Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Hei Grete, takk for opplysninger - men finner ikke ham under mannskapslisten i lenken du sendte? 

Spørsmålet er hva som skjer med ham etter at han var ombord i Palmer, hvor endte han opp, fikk han familie f.eks?

Setter stor pris på hjelpen din!

HM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsbjørg; Takk for linken til sjømannsrullen fra Tvedestrand, som nevnt er det det siste jeg vet om ham - at han var ombord på H.V Palmer, men hvor endte han opp etter at han var ombord der - alle spor ender der!

HM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Hanne Mette Fløttre skrev:

Åsbjørg; Takk for linken til sjømannsrullen fra Tvedestrand, som nevnt er det det siste jeg vet om ham - at han var ombord på H.V Palmer, men hvor endte han opp etter at han var ombord der - alle spor ender der!

Finn hans påmønstring og registrering i annotasjons- eller hovedrull. Der vil det stå hvor/når han mønstra av.

Kan vel ev også sjekke Porsgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider