Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp - ukjent barn av maler Joseph Pisani

Antoni Pisani
 Del

Recommended Posts

Hei!

På slutten av 1780-tallet eller begynnelsen av 1790-tallet kommer den italienske maleren og gibsarbeideren Joseph Pisani til Norge. Han endte etterhvert opp i Nordland og senere i Trondhjem - hvor han døde i 1833. Uten barn har vel de fleste i Pisani-slekten trodd. Det har seg nemlig sånn at 30 år senere - i 1821 kommer Matteo Pisani til Norge. Han har en rekke etterkommere i Norge Hypotesen min er at Joseph som kom ca 1790 - var en eldre halvbror av Matteo - men det har vi aldri klart å få bekreftet. 

Men nå dukket altså opplysninger om at Joseph fikk en datter i Kristiania i 1791, Berte Maria, med Johanne Sothman - datter av kobberslager Johan Sothman. Dåpen er 15. juni 1791. De bor på Grønland, Kristiania.

I 1793 får Johanne Sothman en datter til, denne gangen med italieneren Ludvig Gillard. Datteren får navnet Maria. Så ser det ut til at disse gifter seg, flytter til Bragenes ved Drammen får en sønn Jacob Johan blir født 1800 - døpt 11. oktober 1800.

I folketellingen 1801 finner jeg dem på Røed, Strømsgodset - som Ludvig Italienner og Johanne Italienner:-). 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058267005950

De to yngste barna bor med dem - men datteren til Joseph - altså Berthe Maria f. 1791 står ikke oppført. Hva skjedde med henne?

Moren Johanne Sophie Sothman (f. Ca 1768) dør i 1801, begraves 24. Juni i Bragernes prestegjeld.

Det er jo selvfølgelig en stor sannsynlighet for at denne Berthe Maria døde - men dersom hun ikke gjorde det - og fikk barn som igjen har etterkommere i dag - så åpner det seg en mulighet for endelig å teste hypotesen:-).

Hvis noen kan gi litt drahjelp på denne - så er jeg veldig takknemlig.

Mvh
Antoni

Endret av Antoni Pisani
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Antoni Pisani skrev:

Men nå dukket altså opplysninger om at Joseph fikk en datter i Kristiania i 1791, Berte Maria, med Johanne Sothman - datter av kobberslager Johan Sothman. Dåpen er 15. juni 1791. De bor på Grønland, Kristiania.

For ordens skyld: 

Berte Maria, 1791

Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Aker, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Fødte og døpte 1791, Side 66 - høyre side: 
https://media.digitalarkivet.no/view/7686/67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FT-1801 står rett nok Ludvig oppført som Ludvig Italliener, men kona er oppført som Johanne Christina; han gipsarbeidar og ho hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gunnar Sigdestad skrev:

I FT-1801 står rett nok Ludvig oppført som Ludvig Italliener, men kona er oppført som Johanne Christina; han gipsarbeidar og ho hustru.

Takk Gunnar:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket konfirmanter i både Ministerialbok for Garnisonsmenigheten, Akershus slottsmenighet 1777-1809 (0301M4) og Ministerialbok for Bragernes prestegjeld 1782-1814 (0602aB). Mange Berthe Maria (spesielt i Kristiania) men ingen opplagte kandidater.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Antoni Pisani skrev:

Sjekket konfirmanter i både Ministerialbok for Garnisonsmenigheten, Akershus slottsmenighet 1777-1809 (0301M4) og Ministerialbok for Bragernes prestegjeld 1782-1814 (0602aB). Mange Berthe Maria (spesielt i Kristiania) men ingen opplagte kandidater.

Eg gjekk gjennom døde i slottsmenigheten 1791-1801 uten å finne henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Eg gjekk gjennom døde i slottsmenigheten 1791-1801 uten å finne henne.

Takk Gunnar - jeg gikk gjennom dødsfall i Bragernes uten treff... hmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nina Tiller skrev:

Takk Nina:-) Ja, det er en spennende historie. Mangler bare noen siste brikker:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nina Tiller skrev:

Har du sett i skiftet etter hans kone

https://media.digitalarkivet.no/view/25102/192

Ektemannen Joseph Pisani var død før.
Tilsynelatande ingen born, hvis ikkje hovudarvingen, kjøpmann Nordenstrøm var gift med ei dotter, men det er ikkje spesifikt nemnt.

Legat oppretta til enkefru Dons to born, Lorentz, 11 3/4 år og Hanna, 13 år, 100 spd. til kvar.
Tenestejenta Tine Berg, og kona Karen Marie Sundt, 50 spd. kvar, og kjøpmann Nordenstrøm ervde resten, litt over 1806 spd.

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Ektemannen Joseph Pisani var død før.
Tilsynelatande ingen born, hvis ikkje hovudarvingen, kjøpmann Nordenstrøm var gift med ei dotter, men det er ikkje spesifikt nemnt.

Legat oppretta til enkefru Dons to born, Lorentz, 11 3/4 år og Hanna, 13 år, 100 spd. til kvar.
Tenestejenta Tine Berg, og kona Karen Marie Sundt, 50 spd. kvar, og kjøpmann Nordenstrøm ervde resten, litt over 1806 spd.

Barnet til Joseph som jeg er på jakt etter ble født utenfor ekteskap med en annen kvinne i Kristiania mer enn 40 år tidligere - så hun er nok ikke nevnt her. Litt pussig forøvrig at Joseph ikke er nevnt i skiftet. Hun døde i mars 1833 mens han døde i oktober 1833.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nevnt i skiftet, hvis en blar om, øverst på høyre side …6. avdøde Joseph … Vanskelig å lese

Ser ut som han har søkt «hjelp» ang boet etter sin kone?

https://www.nb.no/items/9f5943702bb98f8fac0826b1280579d1?page=2&searchText=«Joseph pisani»

Det som Joseph etterlot seg ble solgt på auksjon 

https://www.nb.no/items/ffbd01bd5eaa0a9450fda4a56eafb9be?page=0&searchText=Pisani

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppsummering:
Når et barn som Berthe Maria ble født utenfor ekteskap - ble det registrert noe sted? Ble for eksempel foreldrene tatt inn til intervju/avhør? Jeg vet det var fengselstraff dersom man fikk uekte barn flere ganger. Kan hun ha blitt adoptert bort - endret navn? Hun kan ikke ha vært mer enn 9-10 år ved 1801-tellingen - og da er hun ikke oppført med moren. Jeg tenker enten så er hun død eller så er hun da hos en annen famili evt. barnehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider