Gå til innhold
Arkivverket

"En familie i USA søker etter sin slekt i Norge" 1988

Leif Kåre Havås
 Del

Recommended Posts

Hei

Eg trenger litt hjelp her 🙂

En gjenomgang med gammle dokumenter etter min far som gjekk bort for mange år sidan fant eg et brev fra

Utvandrer Arkiv for Hordaland, med spørsmål om min far kjente to navngitte personer i brev, og ja heilt riktig

reiste til Amerika på slutten av 18hundre tallet.

Min svært aldrene mor sier at brevet blei aldri besvart desverre.

Men det som er rart er: Slekt etter den eine personen som er nemdt i brev har eg kontakt med i dag , og dei seier at denne hendvendelsen

aldri har kommet fra dei ( og i 1988 var det berre 3stk som levde, så dei seier dei kjenner til alt dei gjorde) å stoler på dette.

Men person nr2 i brevet som var broren (som aldri skreiv tilbake til Norge) han har eg funnet ugift i folketellingar 1910 og 1930,

men nå begynnar eg å lure om likevel han har barn fått utenfor ekteskap.

Men korleis skal eg finne ut kven i USA som har sendt denne hendvendelsen til Utvandringsarkiv i Hordaland i 1988, og om det er muligt?

Må jo vere namn på kven som leitar i USA vil eg tru.

(legg til foto i url vakje så enkelt som eg trudde) men om nokon kan hjelpe eller kva eg gjer vidare så er eg takksam og dokument har eg her 🙂

mvh

Leif Kåre Havås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viking looks to have lived on his own mostly in Spokane, Washington.  He may not have had any family of his own.  Here is a link to his death certificate:

https://www.digitalarchives.wa.gov/DigitalObject/Download/75888335-e796-40a3-83e7-c6cd2105339b

The 1910 census says he came in 1882, so that matches your letter.  Since he died in 1935 the letter in Norway wasn't the result of search for him as a result of his death.  Also, in the 1930 census there is a question at what age were you first married and on Viking's there is nothing in the box--so he is unlikely to have been married.  The other person on the form Malene came back to Norway in 1906.

Is Jahn Sjursen still living?  The last time I see his name at the Norwegian National Library website in newspapers was about 2016.  Beginning in the 1970s and 80s he was collecting information on the emigrants from Sogn og Fjordane and Hordaland to North America for a private archive.  This is a form letter he sent out soliciting information about some emigrants who might have been related to people still living in Norway.

Google translate:

Viking ser ut til å ha bodd for seg selv for det meste i Spokane, Washington. Han har kanskje ikke hatt noen egen familie. Her er en lenke til hans dødsattest:
Folketellingen fra 1910 sier at han kom i 1882, så det stemmer med brevet ditt. Siden han døde i 1935 var ikke brevet i 
Norge et resultat av søk etter ham som følge av hans død. I 1930-folketellingen er det også et spørsmål i hvilken alder du 
først giftet deg, og på Vikings er det ingenting i boksen - så det er usannsynlig at han har vært gift. Den andre personen på 
skjemaet Malene kom tilbake til Norge i 1906.
Lever Jahn Sjursen fortsatt? Sist jeg ser navnet hans på Nasjonalbibliotekets nettsider i aviser var ca 2016. Fra 1970- og 
80-tallet samlet han informasjon om emigrantene fra Sogn og Fjordane og Hordaland til Nord-Amerika for et privat arkiv. 
Dette er et standardbrev han har sendt ut for å innhente informasjon om noen emigranter som kan ha vært i slekt med personer 
som fortsatt bor i Norge.

Endret av Jackie K Marler
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

If you search for "Jahn Alfred Sjursen", you will find he is mentioned as late as in 2022. He is probably living.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Men eg synest det er merkelig at Jahn Sjursen brukte dette som standarbrev "En familie i USA søker etter sin slekt" berre  for å få opplysninger til sine bøker om utvandring.
Eg tenker på alle de som har svart å håpet å få kontakt med sine slektninger, da er det samme som at ingen fekk kontakt, da trur eg da var det mange som vart skuffet.

Ang Malena så var hun hjemme i 1906 pga et arveoppgjer etter sin svigerfar, men reiste tilbake til Amerika etterpå.

Thanks for reply.

But I think it is strange that Jahn Sjursen used this as a standard letter "A family in the USA searches for its relatives" just to get information for his books about emigration.
I think of all those who have replied that they hoped to get in touch with their relatives, then it is the same as if no one got in touch, then I think there were many who were disappointed.

As for Malena, she was at home in 1906 due to an inheritance settlement for her father-in-law, but returned to America afterwards.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Since Jahn Sjursen and his projects are mentioned many times in the newspapers, I would try to find if he has donated his "private archive" to any other organization.  Then if it appears that he may still have the documentation, especially since he gave numbers to the individuals about whom he sought information (12-0584 and 12-0583) there might be a system in place to actually look up the interested party in US or Norway.   At his current age (in his 90s ?) hopefully he still has his mental capabilities to answer you. 

The use of a form letter would have been S.O.P."standard operating procedure" for a genealogical project in the 1980s and should not be looked on as an attempt to deliberately mislead anybody.  1988 is a long time ago, those you are in contact with in US now might not be 100% informed themselves of every impulse of every relative or even know every relative they have in America.  

For instance, my grandmother who was an intelligent woman, remembered only one relative of her father who was born in Norway and came to US as a young man, also in US.  But in doing the research, many dozen relatives of her father have since been found in US.  I don't fault her for this, she was living and reporting her reality.  It just doesn't have to be my reality, however.

So tracking down Jahn Alfred Sjursen could be critical to find what's behind the system and what's in it.  Yes, Viking could have sown "wild oats" back in the day but DNA study might reveal such a thing now.  Technology has gotten more sophisticated since 1988! 

Google translate:

Siden Jahn Sjursen og hans prosjekter er omtalt mange ganger i avisene, vil jeg prøve å finne ut om han har donert sitt "private arkiv" 
til noen annen organisasjon. Så hvis det ser ut til at han fortsatt kan ha dokumentasjonen, spesielt siden han ga tall til 
personene han søkte informasjon om (12-0584 og 12-0583), kan det være et system på plass for å faktisk slå opp interessenten i USA eller Norge. 
I hans nåværende alder (i 90-årene?) har han forhåpentligvis fortsatt sine mentale evner til å svare deg.

Bruken av et standardbrev ville ha vært S.O.P. "standard operasjonsprosedyre" for et slektsprosjekt på 1980-tallet og bør ikke 
ses på som et forsøk på bevisst å villede noen. 1988 er lenge siden, de du er i kontakt med i USA nå er kanskje ikke 100 % informert 
om hver impuls fra hver slektning eller kjenner til og med hver slektning de har i Amerika.

For eksempel husket min bestemor, som var en intelligent kvinne, bare en slektning av faren sin som ble født i Norge og kom til 
USA som ung mann, også i USA. Men under forskningen har mange dusin slektninger til faren hennes siden blitt funnet i USA. 
Jeg klandrer henne ikke for dette, hun levde og rapporterte virkeligheten sin. Det trenger bare ikke være min virkelighet.

Så å spore opp Jahn Alfred Sjursen kan være kritisk for å finne hva som ligger bak systemet og hva som er i det. 
Ja, Viking kunne ha sådd "vill havre" på den tiden, men DNA-studier kan avsløre noe slikt nå. Teknologien har blitt mer sofistikert siden 1988!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Forsøk Vestnorsk utvandringsenter på Radøy, jeg vet han var aktiv der. Jahn er vel et par og 80 år nå. Har vedlagt en del avisartikler om hans arbeid i utvandringen til Amerika.

Vestnorsk Utvandringssenter

Hellandsvegen 541, 5939 Knarvik · ca. 60,1 km

55 25 10 80

Vestnorsk utvandringssenter (muho.no)

Bergens Arbeiderblad, lørdag 6. februar 1988 (nb.no)

Bergensavisen, fredag 6. juli 2007 (nb.no)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/7/2023 at 12:05 AM, Leif Kåre Havås said:

Takk for svar.

Men eg synest det er merkelig at Jahn Sjursen brukte dette som standarbrev "En familie i USA søker etter sin slekt" berre  for å få opplysninger til sine bøker om utvandring.
Eg tenker på alle de som har svart å håpet å få kontakt med sine slektninger, da er det samme som at ingen fekk kontakt, da trur eg da var det mange som vart skuffet.

Ang Malena så var hun hjemme i 1906 pga et arveoppgjer etter sin svigerfar, men reiste tilbake til Amerika etterpå.

Thanks for reply.

But I think it is strange that Jahn Sjursen used this as a standard letter "A family in the USA searches for its relatives" just to get information for his books about emigration.
I think of all those who have replied that they hoped to get in touch with their relatives, then it is the same as if no one got in touch, then I think there were many who were disappointed.

As for Malena, she was at home in 1906 due to an inheritance settlement for her father-in-law, but returned to America afterwards.

Even though the form letter doesn't mention the  other two sisters of Viking who came to US, have you searched for them yourself?   See them mentioned in this book Bondeliv og bondeslegter fra ældre og nyere tider. 1 : Haukenæsslægtens saga  https://www.nb.no/items/0ae926af31bcde8a9f2560dc273cef01?page=417&searchText="viking jonsen havaas"

image.png.287c8f11723c5b79ba96d91c1dd0434f.png

It also says something which might explain the address on the letter you have seen, the first post office address "Decorah PO    .....", Viking has had an aunt, an uncle and at least one and possibly more cousins in Iowa.  Perhaps Viking has gone the many places he went just to visit the relatives over here?

image.png.5d68194e4dfecd05901a5257b7bc95f2.png

O yes, I guess I should tell you that you contacted Red River Valley Genealogical Society via Facebook and they sent your request to me and that is how I have this image.  The world is very small.

Google translate:

Selv om standardbrevet ikke nevner de to andre søstrene til Viking som kom til USA, har du selv søkt etter dem? Se dem nevnt i denne boken 
Bondeliv og bondeslegter fra ældre og nyere tider. 1 : Haukenæsslægtens saga 
https://www.nb.no/items/0ae926af31bcde8a9f2560dc273cef01?page=417&searchText="viking jonsen havaas"
Det står også noe som kan forklare adressen på brevet du har sett, den første postadressen "Decorah PO.....", 
Viking har hatt en tante, en onkel og minst en og muligens flere søskenbarn i Iowa. Kanskje Viking har reist til de mange stedene 
han gikk bare for å besøke slektningene her borte?
Å ja, jeg antar at jeg burde fortelle deg at du kontaktet Red River Valley Genealogical Society via Facebook og de sendte forespørselen 
din til meg, og det er slik jeg har dette bildet. Verden er veldig liten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The two sisters Helene and Anne are arriving at New York bound for their sister Malene Havaas who lives at 170 E 51st Boulevard, Chicago.

image: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-81XS-6F4?i=447&cc=1368704&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AJFT1-LZ2

Malene's arrival in 1898 she is going to a cousin Sigald Isancord.....? at Colfax Minnesota

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:QK3T-YLYN

image.thumb.png.c2744fb567dd6c9b5885d8481642f587.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Your question for RRVGS. 

There are numerous databases which might contain information on Viking Johnson.

Crookston Public Library has newspapers on microfilm which search can be ordered on, if you have a specific date of an event.  If he died in Crookston there might be an obituary for him in the printed index of obituaries. Spokane Public Library also has an obit file freely searchable

Minnesota Historical Society mnhs.org has the Minnesota people finder + search engine for digitized Minnesota newspapers +Minnesota state censuses taken mid-decade years 1875, 1885, 1895, 1905

Try the state historical society of each state of interest. 

NDSU North Dakota State University has North Dakota naturalization records indexed copy of which can be ordered (if you haven't already seen in Ancestry) and the 1885 Dakota Territorial census index

Findagrave.com is a free of charge and free-standing database of headstone data and sometimes sexton's records of burials which is also indexed on Ancestry and Familysearch.org

Advantage preservation has numerous local historical newspapers digitized and searchable, Google usually finds these pages if you enter a town name +advantage preservation  For North Dakota: https://ndarchives.advantage-preservation.com/

Small town newspapers now has a global search for all the small local newspapers digitized on their site https://stparchive.com/publication_list_landing.php

Chronicling America has lots of papers but a less powerful search engine: https://chroniclingamerica.loc.gov/

Look for state level Secretary of State webpages, it's kind of new thing that a lot of state level database records are housed by that officer  Here is Illinois for example:

https://www.ilsos.gov/departments/archives/databases/home.html

Old Fulton History   lots of newspapers 54,000,000 pages from lots of places including Crookston and Thief River Falls in Minnesota: https://www.fultonhistory.com/Fulton.html

US Federal Homestead lands   glorecords.blm.gov

Google News archive historical  --actual images of newspapers available

Elephind.com   newspaper search engine that searches most "free" national level websites

usgenweb.com   geographically based records for counties (over 3,000 in US) depending on volunteers to manage and upload info so sometimes you get a little, sometimes a lot  Polk county Minnesota has a free obituary search, & so on.

Google translate:

Det er mange databaser som kan inneholde informasjon om Viking Johnson.

Crookston Public Library har aviser på mikrofilm som søk kan bestilles på, hvis du har en bestemt dato for et arrangement. Hvis han døde i Crookston, kan det være en nekrolog for ham i den trykte indeksen over nekrologer.

Minnesota Historical Society mnhs.org har Minnesota People Finder + søkemotor for digitaliserte Minnesota-aviser +Minnesota State folketellinger tatt i midten av tiåret årene 1875, 1885, 1895, 1905

Prøv det statlige historiske samfunnet for hver interessestat.

NDSU North Dakota State University har North Dakota naturaliseringsposter indeksert kopi som kan bestilles (hvis du ikke allerede har sett i Ancestry) og 1885 Dakota Territorial Census Index

Findagrave.com er en gratis og frittstående database med gravsteinsdata og noen ganger sextons registreringer av begravelser som også er indeksert på Ancestry og Familysearch.org

Advantage Preservation har en rekke lokale historiske aviser digitalisert og søkbare, Google finner vanligvis disse sidene hvis du skriver inn et bynavn +advantage preservation For North Dakota: https://ndarchives.advantage-preservation.com/

Småbyaviser har nå et globalt søk etter alle små lokalavisene digitalisert på siden deres https://stparchive.com/publication_list_landing.php

Chronicling America har mange papirer, men en mindre kraftig søkemotor: https://chroniclingamerica.loc.gov/

Se etter nettsider for statssekretærer på statsnivå, det er noe nytt at mange databaseposter på statsnivå lagres av den offiseren. Her er for eksempel Illinois:

https://www.ilsos.gov/departments/archives/databases/home.html

Old Fulton History mange aviser 54 000 000 sider fra mange steder inkludert Crookston og Thief River Falls i Minnesota:
 https://www.fultonhistory.com/Fulton.html
US Federal Homestead lander glorecords.blm.gov

Google Nyheter arkiv historisk -- faktiske bilder av aviser tilgjengelig

Elephind.com avissøkemotor som søker på de fleste "gratis" nettsteder på nasjonalt nivå

usgenweb.com geografisk baserte poster for fylker (over 3000 i USA) avhengig av frivillige til å administrere og 
laste opp informasjon, så noen ganger får du litt, noen ganger mye Polk county Minnesota har gratis nekrologsøk, 
og så videre.

add more databases
Lenke til kommentar
Del på andre sider