Gå til innhold
Arkivverket

Johan Basilier Johansen Magelssen, f 1868 i Christiania, hvor, og når døde han, og evnt. hans mor Elise Basilie Olsen f 1841?

magnhild espeland sørlie
 Del

Recommended Posts

HEI! 

Nå leter jeg etter Johan Basilier Johansen Magelssen f 2 januar 1868 i Christiania, døpt 14 januar 1868 i Fødselskirken i Christiania.

Foreldre er Elise Basilier Olsen f 12 juni 1841 i østre Aker, døpt 28 mai 1841 i Aker kirke og faren er Johan Sigfred Cammermeyer Magelssen (1835-1910)

Foreldre til Elise Olsen er Ole Hansen fra Kongsvinger, (vet ikke mere om han)  og moren er Oline Elisabeth Enersdatter f 1809 fra Nittedal.

I 1875-tellinga for Christiania: Johan Magelssen.....født 1867 i Christiania,  pleiesønn hos Anton Edvard Sørlie og hustru Karen Margrethe.

UTREISE: Elisa Bassiie Olsen ...ug....30 år reiser til USA 27 juli 1877, fra Christiania. 

Tror at sønnen Johan Basilier Johan Magelssen f 1867 i Christiania, også har reist til Amerika, men dette har jeg ikke flere opplysninger om. 

Spørsmålet er om det er mulig å finne ut hvor det blir av denne sønnen , Johan Basilier Johansen Magelssen f 1868 ? 

og evnt. hvor moren blir av i Amerika. 

Vennlig hilsen Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konf. i 1883

Paulus prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10871/F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1879-1891, s. 51
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060922020228

1885

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053257113678

Emigrerer i 1887 ?

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000001006157

1903 ?

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000534550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo til deg! 

Dette er flotte opplysninger. Det er rett mann som blir konfirmert i Paulus, og i 1885-tellinga er det også "vår" mann, som du har funnet. Har  funnet at han var pleiesønn her, så dette kan stemme. Disse andre utreisedatoene er nok også for "vår"mann, og at han reiser til San Fransisco , kan nok stemme,  for mener moren reiste til Calefornien! 

Mange takk til deg for alle disse opplysningene.  Kanskje er han blitt i Amerika da! 

Hilsen fra Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skudd i blinde:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MK8L-MR9

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9RJZ-GK3?view=index&personArk=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AMK8L-MR9&action=view&groupId=TH-1951-23020-7138-2

I selve originaldokumentet leser jeg navnet til "Sorlie". 

Name John B Lorlie
Sex Male
Age 41
Birth Year (Estimated) 1869
Birthplace Norway
Marital Status Single
Race White
Ethnicity American
Relationship to Head of Household Lodger
Father's Birthplace Norway
Mother's Birthplace Norway
Event Type Census
Event Date 1910
Event Place Chicago Ward 35, Cook, Illinois, United States
Event Place (Original) Chicago Ward 35, , Illinois
Sheet Letter B
Sheet Number 11
Affiliate Publication Number T624
Affiliate Name The U.S. National Archives and Records Administration (NARA)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:6ZP7-VKJT

Name John B Sorlie
Event Type Residence
Event Date from 1897 to 1898
Event Place San Francisco, California, United States
Source Publication Title San Francisco City directory, Directories for 1897-1898.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:DZH3-HJ3Z

Name John B Sorlie
Event Type Residence
Event Date from 1891 to 1892
Event Place San Francisco, San Francisco, California, United States
Source Publication Title San Francisco City directory, Directories for 1891-1892.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:68GW-5ZWM

Name John B Sorlie
Sex Male
Age 35
Travel Place NEW YORK, New York, United States
Arrival Place USA
Birth Date 1868
Marital Status Single
Occupation LABR
Event Type Emigration
Event Date 22 Jul 1903
Event Place England, United Kingdom
Event Place (Original) England
Source Amended N
Arrival Port NEW YORK
Departure Port LIVERPOOL
Ship Name TEUTONIC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo til deg!

Denne gangen også takk for fine opplysninger. Det er rett person du har funnet.  Ganske sikkert.  Som nevnt reiste Elise Basilie Olsen til Californien. Hun har nok kanskje også tatt navnet Sørlie.  Ser jo også når han dør i San Francisco at moren heter Margaretha. Dette stemmer nok med navnet til pleiemoren i Christiania. Hun het Karen Margrethe. At han dør i San Francisco kan vel være fordi han kan ha familie der. HAr kanskje noe med denne ekte moren som het Elise!  Den utdannelsen han også har fått, stemmer bra med pleiefarens arbeid i Norge.  

Jeg må i alle fall si mange takk for opplysningene . Vet jo nå at han dør "over there", men det ser kanskje ut som han ikke har egen familie!  

Hilsen fra Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI!

Dette var mange opplysninger! I tilfelle denne Eliza er tanten til John B Sørlie, så virker det or meg som det kan være moren som er tante? Merkelig!  Moren Eliza må kanskje ha giftet seg med Eklund? 

Foreldre til Eliza kan godt være Elisabeth Amnerson for Elisabeth..for moren het OLine Elisabeth Enersdtr: , og hun kan jo blitt gift med Carl O Olsen?! Dett er i alle fall spennende!  Må se nøye på dette! 

Takk til dere begge for alt dette! ...

Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite svar til!

Jeg tror jo også at denne Eklund må være stefar, men at disse har kallet seg onkel og tante. Denne John B Sørlie har jo på en måte adoptert navnet til sine pleieforeldre i Christiania.  Hadde vært morsomt å funnet denne E Eklund og Elise viet i Amerika. Tror jo det må vær der. 

Hilsen Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, magnhild espeland sørlie skrev:

Hadde vært morsomt å funnet denne E Eklund og Elise viet i Amerika

Gift i San Francisco, 1881 (Daily Alta var en avis i San Francisco) - Daily Alta California, Volume 33, Number 11415, 22 July 1881 - LENKE

1881 Marriage.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi,  oi! Du verden, så kjekt! Dette må jo være Elisa B Olsen som vi har i slekta og Erich Eklund , som hun gifter seg med. . Her står jo også tydelig at han er  fra Sverige, og jeg får også vite når, og hvor han dør!  Alle tiders å få alle disse opplysningene på plass.  Det jeg fremdeles synes er merkelig er at denne John (Johan ) Basilier tar navnet til pleieforeldrene sine. Men det har nok en grunn det også. 

Foreløpig takk til dere som har funnet alt dette for meg. Hilsen fra Magnhild

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Cand. jur., redaktør i Aftenposten Johan Siegfried Cammermeyer Magelssen giftet seg i Helsingfors 12/6 1878 med den finske operasangeren Ida Basilier (f i Uleåborg 10/9 1846, datter av godseier Karl Fredrik Basilier og h Gustava Mathilde Garvoli) se f eks N. S. Magelssen: Familien Magelssen III, s 181-184). De hadde tre barn, blant annet Johan Basilier, f i Kristiania 7/8 1882, han brukte morens navn som familienavn. Men her hadde altså Johan S C Magelssen en eldre sønn Johan, født 15 år tidligere, utenfor ekteskap. Det som er merkelig er jo at barnemoren i Kristiania i 1868 hadde mellomnavnet Basilii, og at sønnen døptes Johan Basilius. Det kan jo være bare et merkelig sammentreff at barnefaren gifter seg med Ida Basilier mange år senere og får sønnen Johan Basilier. For det virker vel ikke sannsynlig at Elise Basilii Olsen og Ida Basilier var beslektet? Johan S C Magelssen var en fetter av min oldemor, og jeg kjente ikke til denne eldste sønnen fra tidligere, derfor interessen.

hilsen Pål Furuberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEi ! 

Nå leser jeg jo dette siste innlegget fra  P Furuberg. Dette er interessant for meg. Vet ikke så mye mere om denne Elise, men har alltid lurt på navnet Basilie.  Hun står innført i Aker kb med navnet Elisa Basilie. Elisa får jo denne sønnen får jo denne sønnen. Han blir født 1 april 1883 i Paulus kirke.  Bobpel er Fossveien 17 b

1870-telling for øvre gate 2 B i Christiania:
 Laura Larsdatter.......gift......1840.....Eidsvoll.....skredder
Ole Sundlien.......ug.....1867...........Christiania....barn
Johan Magesen....født 1868...Christiania......barn
Herman Henriksen.....ug....1843........Christiania.....skomaker...

I 1875-tellinga for Fossveien 17 b i Kristiania...er Johan Magelssen født 1867...i Kristiania, pleiebarn hos  Anton Edvard Sørlie og hustru Karen Magrethe

Disse to er oldeforeldre her i huset , så det er derfor vi er litt interessert. 

Kan vel også si at Karen Margrethe Sørlie f Henningsen var "Vågekone" på Byens sykehus. Kanskje var det hun som var kontaktperson angående pleiebarn.

I alle fall hadde det vært veldig interessant å funnet ut hvorfor navnet Basilie kom fra. 

Vennlig hilsen Magnhild Espeland Sørlie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg ser ved Johan B Magelssens død, at det må være pleieforeldrene som står oppnevnt. Margareth kan være Karen Margrethe? 

Ved Elise Batsilie Eklund sin død står at far er Carl O Olsen. Dette tror jeg ikke er helt rett, men det er en sønn av moren født 16 oktober 1847 i Aker, som heter det samme, Carl Oluf (Olav) Olsen.  Hun som står som mor er antagelig moren Oline Elisabeth Enersdatter

Hilsen fra Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI !  Så spennende!. Dette har jeg ikke vært klar over, men nå skal jeg sette meg ned og lese og lese. Takk for at du oversendte opplysninger om denne familien.  Glad for alt som kan være med og oppklare hvorfor Elisa har navnet Basilie. 

Vennlig hilsen Magnhild 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider