Gå til innhold
Arkivverket

På leting etter et skifte fra 10. aug 1730 etter Mette Rafnsberg i Bergen

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Cecilie Simon skrev:

I Sollieds samlinger er det et sammendrag av skifte etter Mette [Hansdatter] Rafnsberg datert 10. aug 1730. https://media.digitalarkivet.no/view/67590/155

Men jeg finner ikke originalskiftet, er det ikke scannet?

Indekseringsverdiene (over de skanna bildene) indikerer at originalskiftet finnes i arkivet Byfogd og byskriver i Bergen, og nærmere bestemt i hovedarvebok nr. 4 (1716-1738). Serien med hovedarvebøker er ikke digitalisert, men har oppføringer i Arkivportalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Serien med hovedarvebøker er ikke digitalisert

Takk for svar.

Er det planer om å digitalisere dem? Jeg synes ofte det er mye ekstra informasjon i skiftene, utover hvem som arver.

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Cecilie Simon skrev:

Er det planer om å digitalisere dem? Jeg synes ofte det er mye ekstra informasjon i skiftene, utover hvem som arver.

De to første i serien er faktisk skanna, ser jeg nå: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-07000000001090&tags[]=59

Men resten av serien er ikke registrert for skanning, og køen i Bergen er allerede lang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Men resten av serien er ikke registrert for skanning, og køen i Bergen er allerede lang.

Takk, men jeg håper de kan legges til scanning allikevel, selv om det vil ta tid. Ellers vil de jo aldre bli scannet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det blir skanna mykje nyare materiale som uansett blir klausulert i lang tid framover. Eg tykkjer at ein burde prioritere å få skanna ferdig eldre skifte framfor nyare materiale, i staden for at ein skal vente tiår på at desse protokollane skal bli skanna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.