Gå til innhold
Arkivverket

Uekte fødte og døpte, Margaretha Andersdatters barns navn 1773

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Denne listen over uekte født og døpte, Oslo domkirke, 1743-1786 er en utfordring for meg 🙂.

Jeg vil gjerne ha hjelp spesielt til denne dåpen 18.05.1773, Margaretha kom fra Aalborg og lå i barselseng hos en slektning i Christiania.

18 Margaretha Andersdaatter, et frem-

med Qvindfolk som angiver at

være fra Aalborg-Stift, Sundby

Sogn, ankom her uden Pass frugt-

sommelig og lagde sig i Barselseng

hos Ulrick Grubbe Skræder, hvis Hust.

siger sig at være beslægted med

hende, havde sit uægte hiemme-

døbte Barn til Daaben som ere

kaldet A?

Fadd. Lisbeth Nielses, Gunnild

Olsdaatter, A? Knuds. og

Jens Guldbrandsen anmelte for

Barne Fader ? Mand Jens

Pedersen anmeldt Bye F. Hr. Cornisch

https://www.digitalarkivet.no/kb20061005010601

image.thumb.png.6d821cf448b820736bdcd53b1450d061.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døpenavn og månedsnavn er jo gjennomgående skrevet med latinsk skrift. Da kan barnets navn tolkes til Arma. Venstre streken på r går litt langt ned, men nederste del kan muligens være øvre del av b i Lisbeth i linjen under.

Nest siste linje: Barne Fader den Sl: Mand Jens, eventuelt Sle:, men det er noen streker på kryss her som gjør meg usikker. Men slike streker finnes flere steder i teksten, og kan kanskje være blekkstreker?

Med hilsen HelgeSM

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Helge Simon Møll skrev:

Døpenavn og månedsnavn er jo gjennomgående skrevet med latinsk skrift. Da kan barnets navn tolkes til Arma. Venstre streken på r går litt langt ned, men nederste del kan muligens være øvre del av b i Lisbeth i linjen under.

Nest siste linje: Barne Fader den Sl: Mand Jens, eventuelt Sle:, men det er noen streker på kryss her som gjør meg usikker. Men slike streker finnes flere steder i teksten, og kan kanskje være blekkstreker?

Takk for innspill. Jeg har ikke hørt navnet Arma før, og ser at det er mange treff i DA på det, men synes streken etter A ikke ligner på r, og holder det åpent.

"Den Sl. Mand" virker sannsynlig mener jeg også 🙂

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.