Gå til innhold
Arkivverket

Gunhild Steingrimsdatter, Hovland og Medalen i Sigdal, 1600-tallet

Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

I bygdeboka for Sigdal bind III s 1055 andre spalte nederst (Hovland) så står det om Steingrim Tordson at det var skifte etter han i 1642. Jeg siterer: «Barna var visst disse: 1. Jon Steigrmsen, var alt død, sønnen Lars fikk 8 settingi Bøle, Lars var gm Sigrid Kittilsd. og var på Sporan, sia Hørjusgard i Nore. 2 datter gm Knut Helgesen som fikk 6 skinn i Medalen og 1 setting i Skåla. 3. Live gm Eivind, var alt død, sønnen Sebjørn Skjønne i Nore fikk 7 skinn i Søland.  4. Datter gm Halvor Hersgarden i Gol, fikk 6 setting i Bakli, 2 setting i Frøvoll. 5. Ingrid Steingrimsd. Fikk 6 setting i «Berg nedom veien» (Berget) var vel gm Kittil Reidarson Vetrhus i Nore. 6. Gunhild Steingrimsd. fikk 4 setting i Fagerli med bygsel, 3 setting i Bøle og 1 setting i Søland, gm Torstein Halvorsen Medalen.»

I samme bygdebok på s 1136 under Medalen står det i andre spalte og jeg siterer igjen:  «Ved skifte etter Steingrim Tordson Hovland i 1642 ble 6 skinn gods utlagt eldste dattera, Gunhild, som var gm Knut Helgesen. Knut Helgesen hører vi ikke mere til, men enka Gunhild ble gm 2. gang med Torstein Sole. De var her.»

(uthevingene er mine)

Her sier forfatteren av bygdeboka 2 forskjellige ting. Under Hovland sier han at han eldste datter som vi ikke vet navnet på var gift med Knut Helgesen og at Gunhild som var nr 6 i rekken ble gift med Torstein Halvorsen Medalen. Under Medalen sier forfatteren at Gunhild var eldste datter og at hun ble gift 2 ganger, først med Knut Helgesen og så med Torstein Sole.

Torstein Sole er her identisk med Torstein Halvorsen Medalen.

Er det noen som vet hva som er rett og hvor jeg finner dette skiftet fra 1642?

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lett etter dette skiftet, men ikke funnet det. Mulig det har blitt oppbevart lokalt i Sigdal.

Skiftet av 1642 er nevnt i denne saken: 

Til åstedssaken på Bøle i Eggedal 16/10 1658 (tb. 27 fol. 16bf.) hadde Lars Jonsen Sporan innstevnet Kittil Vetterhus på sin kone Ingrid Steingrimsdatters vegne, Knut Åsen i Singedal og Tore Steingrimsdatters arvinger "et Consortes" for at de skulle ha skiftet seg i mellom etter Lars Jonsens "oldeforeldre" sal. Steingrim Torsen og sal. Tonne Arildsdatter(!) som bodde på Hovland. På den tid var Lars Jonsen umyndig, men han var rett odelsmann. Han la frem et pergamentsbrev dat. Hovland 12. september 1634 hvor sal. Steingrim Toresens jordegods og løsøre skal være byttet hans etterlatte arvinger i mellom, og hvor det gikk frem hva hver enkelt arvet. Han la også frem et pergamentsbrev dat. Hovland 15. mars 1625, hvor Steingrim hadde gitt sin sønn Jon 2 settinger gods i et rødstød som skulle være liggende nedenfor et rødbøl som kaltes Berg i Eggedal. Dessuten la han frem et brev dat. 31. januar 1654 hvor det gikk frem at Lars hadde innløst de samme 2 settinger gods av Elling Berg, gods som hans far hadde utsatt (pantsatt). Siden han nå hadde innfrelst godset, mente han at riktig skifte måtte skje. Torstein Medalen møtte for å svare på sin egen og hustrus vegne, ettersom de andre "iche Sønderligt till Steffningen Haffde at Suare". Han la frem et skiftebrev dat. Medalen 22. september 1642, som han mente måtte stå ved magt. I motsetning til skiftet av 1634 var dette lovlig tinglyst. Bjørn Haugland provet at på den tiden skiftet sto, var Lars Jonsen 20 år gammel, og var til stede på skiftet. Halvor Soles sønn Narve provet at Lars var vel 20 år gammel på skiftet, noe han husket fordi han hadde vært hans fadder da han ble døpt. Dorte Hersgård provet det hun hørte på Medalen om vinteren like før jul, da Lars Jonsen hadde sagt til Torsten Medalen at han trodde han hadde vært 21 år da det siste skiftet ble holdt. Retten dømte at siden skiftet hadde vært riktig holdt og tinglyst for 15 år siden, og senere upåanket, skulle det stå ved lag.

Ved å se på tingbøker, skifteprotokoller og lensregnskap for området, har jeg kommet til at det fantes disse Steingrimsbarna (barn av Steingrim Torsson Hovland):

1) JON STEINGRIMSEN. Han var død før 1642, og etterlot seg sønnen Lars Jonsen Sporan i Rollag f. 1622. Lars stevnet i åstedssaken om Bøle 16/10 1658.

2) LIVE STEINGRIMSDATTER, hadde iflg. gårdshistorien i 1642 vært gift med en Eivind, som da var død (det kan ikke stemme), og som hadde sønnen Sebjørn Skjønne i Nore. Han fikk 7 skinn i Søland (står i hvert fall med det i 1647). Jeg mener at denne Eivind trolig var identisk med Eivind Ellingsen Kopseng. Da Peder nevnes som bruker på Kopseng fra 1633 (i 1632 var han "husmann" mens Eivind var bruker), var Sebjørn "husmann" 1633-35. Dette er nok den senere Sebjørn Skjønne. Eivind og Live flyttet trolig til Medalen, en Eivind nevnes nemlig der senest 1645, og Live Medalen skattet av gods i Bøle og Søland senest 1647. Torstein Medalens værsøster Live Steingrimsdatter skattet av gods i odelsskatten 1650/51, i Bøle, Fagerli (underbruk av Bøle) og Søland. Live gift 2) med Knut Olsen. Knut nevnes som eier av Fagerli i 1657. De flyttet til nordre Skadeland omkr. 1660, hvor Live døde rundt 1671. 

3) GUNHILD STEINGRIMSDATTER, g.m. Torstein Halvorsen fra Sole i Eggedal (ca. 1616-1677). Torstein bygslet krongodset i Medalen i 1640, men synes ikke å nevnes før i 1644. Hadde barna Helge Torstensen, Turid Torstensdtr. g.m. Helge Sebjørnsen Frøvoll (hans mor Eli Steinarsdatter Frøvoll var tremenning av Turid Torstensdatter og hennes søsken, slik at det var en generasjon mer på hans side) og Tønni Torsteinsdatter. Torstein gift 2) med Åse Jonsdatter. En datter Åse i siste ekteskap. Skifte etter Torstein 17/9 1677. Torstein Medalen møtte på åstedssaken på Bøle i Eggedal.

4) INGEBJØRG STEINGRIMSDATTER, g.m. Halvor Gautesen Hersgård i Gol, fra Børtnes i Nes, f. ca. 1600. Halvor var i 1646 lensmann i Gol. Skifte etter Halvor 10/3 1673. Ingebjørg var da død.

5) INGRID STEINGRIMSDATTER, g.m. Kittil Vetterhus i Nore. 16/10 1658 møtte Kittil Vetterhus på åstedssaken som ble holdt på Bøle i Eggedal på sin kone Ingrid Steingrimsdatters vegne. 26/2 1685 ble det tinglyst et arveskifte på Vetterhus over sal. Ingrid Steingrimsdatters odelsgods (ikke nærmere nevnt). Dat. 2/10 1682.

6) TORA STEINGRIMSDATTER. Hennes "arvinger" var stevnet til åstedssaken på Bøle 16/10 1658. 

7) NN STEINGRIMSDATTER. Knut Helgesen Åsen (f. ca. 1604) møtte på sin egen og hustrus vegne i saken på Bøle 16/10 1658. I 1664 hadde han en sønn Steingrim Knutsen f. ca. 1638. Han var gift tre ganger: 1) med Guro Olsdtr. Skadeland. Barn: Ole og Sønnøv; 2) med 2. gang enke Åse Jonsdtr. (skifte 1682) Barn: Åse: 3) med Karen Bjørnsdtr. Barn: Guri og Bjørn. Skifte 27/5 1741 etter Bjørn Steingrimsen. Søsken og halvsøsken arvet (her nevnes også navnet på Bjørns mor. Hun eide gods i Øvre Haugen. Hun var vel dermed datter av Bjørn Eivindsen Øvre Haugen (skifte 1674, ikke bevart), selv om dette ikke nevnes i gårdshistorien. Bjørn var bror av Erik Eivindsen Haugen, som Inge Steingrimsdatter var gift med).

😎 INGE STEINGRIMSDATTER, gift med Erik Eivindsen Haugen. Av kjente barn var det Ole og Steingrim. Steingrim Eriksen Haugen kom med krav på Fagerli i 1682 (se sak 17/2 og 5/4 1682). Inge ble sagt ennå å være i live 17/2 1682. Steingrim Eriksen f. ca. 1639, g.m. Jøran Reidarsdtr. Skare (f. ca. 1644, levde 1729). Skifte etter Steingrim Eriksen 13/10 1707. Barn: Eivind Steingrimsen, d. ca. 1714, uten livsarvinger; Reidar Steingrimsen Haugen (ca. 1665-1739); Anders Steingrimsen Snersrud (i Krødsherad), skifte 10/9 1732; Helge Steingrimsen Vestre Blekaberg, skifte 23/6 1729, moren og søsknene arvet; Erik Steingrimsen Bergerud (under Nedre Engar i Eggedal) f. ca. 1679, skifte 20/6 1729; Ole Steingrimsen Gubberud (trolig i Modum, da de ikke nevnes på Gubberud i Krødsherad), d. før 1729, etterlot seg Knut Olsen f. ca. 1705, Steingrim Olsen f. ca. 1711. Hans enke Kari Gubberud levde 1729; Tønni Steingrimsdtr. (ca. 1663-1748), g.m. enkemannen Ole Bjørnsen Rugland (4 døtre). 

Barnas mor het Tønni. I sekundærkilder kalles hun "Ormsdatter". I saken fra 1658 "Arildsdatter". Jeg vet ikke hva som er riktig. I Stattholderens odelsjordebøker for 1641/42 eide Tønni Medalen 1 hud i samme gård. Kronen var bygselrådig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tusen takk for meget godt og utfyllende svar.

Da er det klart at Gunhild bare var gift en gang og da med Torstein (det er de som er min inngang her)

Du skriver at det allerede i 1634 var et skifte etter Steingrim. Er det riktig å forstå at han allerede da var Sal.? Slik at han var død før det. 

Det du skriver om NN Steingrimsdatter blir jeg ikke helt klok på. Var hun ikke gift med Knut Helgesen? Hva er knytningen mellom dem da?

mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tore Jørgen Løwe skrev:

Du skriver at det allerede i 1634 var et skifte etter Steingrim. Er det riktig å forstå at han allerede da var Sal.? Slik at han var død før det. 

Det du skriver om NN Steingrimsdatter blir jeg ikke helt klok på. Var hun ikke gift med Knut Helgesen? Hva er knytningen mellom dem da?

Ja, Steingrim var død i 1634. Jeg siterer fra saken i 1658: "(...) Han la frem et pergamentsbrev dat. Hovland 12. september 1634 hvor sal. Steingrim Toresens jordegods og løsøre skal være byttet hans etterlatte arvinger i mellom (...)" Se min uthevning.

Det med NN Steingrimsdatter er vel litt krøkkete formulert. Jo, hun var gift med Knut Helgesen, som møtte på sin egen og hustrus vegne i saken på Bøle 16/10 1658, dessverre uten at "hustruens" navn nevnes. Men siden han hadde en sønn Steingrim Knutsen f. ca. 1638, er det jo rimelig at han var gift med en Steingrimsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for presisering. Jeg trodde også at han hadde vært gift med NN Steingrimsdatter, men du skrev at han hadde 3 hustruer og NN var ikke blant disse. Det var bakgrunn for min kommentar.

mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tore Jørgen Løwe skrev:

Jeg trodde også at han hadde vært gift med NN Steingrimsdatter, men du skrev at han hadde 3 hustruer og NN var ikke blant disse. Det var bakgrunn for min kommentar.

Det var sønnen Steingrim Knutsen som var gift tre ganger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider