Gå til innhold
Arkivverket

Feil ved skannet materiale

Kjersti Tove Hamre Aga
 Del

Recommended Posts

Har idag søkt etter far og mor til min onkel, Magne Olsen Hamre, fødd 25.5.1920.  Ser da at det står en stor feil ved navn og fødselsdato på min bestemor!  Hvordan i all verden er det mulig?  Uhyggelig er dette!  
Både min far og hans 2 brødre har fått en mor som er ukjendt!
Vennligst rett opp dette umiddelbart!  
Min farmor hadde pikenavn:  Gustava Henriette Gulbrandsen, fødd 24.3.1882 i Skien.

Det er noen som har gjort dette feil, og har dermed feilarkivert mor til min far Arnold Olsen Hamre og min onkel Olav Olsen Hamre.

Tidligere var feilen kun på Magne Olsen Hamre.  Men nå er feilen rammet de 2 andre også. 
Vennligst ta kontakt med meg og få dette rettet!
 Mvh

Kjersti Tove Hamre Aga

Telefon 95863357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint om du kan peke på hvor i arkivene feilen finnes (kildereferanse eller lenke).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav:

Statistisk sentralbyrå, Sosiodemografiske emner, Befolkning, RA/S-2228/D/Df/Dfb/Dfbh/L0035: Hordaland fylke: Levendefødte menn og kvinner, gifte, dødfødte. Bygder., 1918, s. 184
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db50000255500184

Magne:

Statistisk sentralbyrå, Sosiodemografiske emner, Befolkning, RA/S-2228/D/Df/Dfb/Dfbj/L0038: Hordaland fylke: Levendefødte menn og kvinner. Bygder., 1920, s. 472
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db50000267200472

Ein kan vel slå fast at det er feil i FT1920, og om Arkivverket har stokka korta rett er det feil i originalen (skanna), medan sjølve avskrifta er rett. Sidan avskrifta stemmer med originalen skal den ikkje rettast. Men det er mogeleg å leggje inn ein merknad (i motsetnad til korrekturmelding) der ein gjer merksam på feilen og kva som er rett. Dette vil vere til nytte for andre brukarar som leitar i FT1920 utan å vite at det som står der er feil.

Og det er visst allereie gjort:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01074000000255#

(Sjå "Rapporter"-knappen).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så eit forslag til forbetring. Det er ikkje mogeleg å sjå at det er lagt inn merknad/korrektur før ein klikkar på den eine personposten. Det burde ha vore mogeleg å sjå av lista at det er lagt inn ein merknad på denne personen, uavhengig av om ein står på husstandsnivå eller i ein annan personpost. Er det mogeleg å fikse dette @Kristian Hunskaar (Arkivverket)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til @Torbjørn Igelkjøn for avklaringer.

Jeg har ikke tilgang til noen ytterligere historikk, men det ser altså ut til en annen slektning av Gustava allerede høsten 2021 påpekte denne feilen i folketellingsskjemaene overfor Arkivverket, hvorpå Arkivverket selv har lagt inn merknaden på personposten (se skjermbilde nedenfor).

Arkivverket formidler arkivmateriale og tilrettelegger det for bruk, så er det opp til enhver bruker å anvende arkivmaterialet som kilder og herunder øve kildekritikk. Arkivverket foretar ikke rettelser i arkivmaterialet; for det første er det ikke alltid enkelt å fastslå hva som faktisk er riktig, og for det andre er det så mange avvikende opplysninger i arkivene, at det ville vært en endeløs jobb å rette feil.

For å ta Gustava Henriette som et eksempel:

Så hva var egentlig riktig fødselsdato; 24. eller 26. mars 1882? Sannsynligheten taler vel for at presten noterte feil ved dåpen, men man kan ikke fullstendig utelukke en senere misforståelse i familien. Arkivene må forbli som de er, og så må hver og én forsøke å ta stilling til hva som er riktig, og ikke sjelden kan man komme i en situasjon hvor man må konkludere med at "kildene er ikke entydige med hensyn til ...".

Hvordan i all verden opplysningene i folketellinga 1920 kunne bli så gale, er vanskelig å forstå, men Gustava har neppe selv vært til stede og gitt opplysningene.

Skjermbilde 2023-08-10 kl. 07.47.51.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen 1920 er skapt i 1920 og er et originaldokument. En evt. feil ble gjort den gangen man gikk rundt til bostedene og fikk registrert folket. I 1920 tellingen var det meningen at man selv skulle fylle ut sitt registreringskort, evt så var det andre familiemedlemmer som var tilstede i husholdningen som fylte det ut. Her er altså korte fylt ut av en person i 1920.

Vi går ikke inn i dette materialet og gjør korrigeringer. 

Avskriften som er søkbar på Digitalarkivet, skal gjenspeile det som står i originalmaterialet. Her er avskriften av originalen korrekt.

Les mer om retting av originalmateriale her https://www.digitalarkivet.no/content/feil-i-kirkeboken

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då håpar eg at nokon kan svare på spørsmålet mitt om det er mogeleg å gjere merknadar meir synleg. I dette tilfellet var eg ikkje klar over at det allereie var lagt inn merknad før eg sjølv klikka på personposten til Gustava for å leggje inn merknad. Ein kan ikkje forvente at ein tilfeldig brukar skal måtte klikke på kvar enkelt post i lista for å sjå om nokon har lagt inn ein merknad på ein av personpostane.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.