Gå til innhold
Arkivverket

Johanna Kristine Andrea Kristiansen f. 14.3.1887 finner henne ikke i folketellingen for 1900

Siri Hagen1
 Del

Recommended Posts

Johanna ble født på Øyjord i Ankenes - Ofoten 14. mars i 1887. Faren (Kristian Markussen f.1852) dør i 1892, og moren (Nikoline Elisabeth Anfindsen f. 1858) Plasserer bort de 4 eldste barna. Johanna er min mormor, jeg finner henne i folketellingen for 1910 (da ansatt på Grand Hotell i Narvik) og 1920 (operasjonssykepleier på Stavanger sykehus) Jeg finner henne også i kirkeboken for konfirmerte i 1901, da står hun med Øyjord som bosted. I følge ett gammel notat fra en avdød slektning ble Johanna plassert hos (familie? venner?) etter farens død, og i notatet står det at hun ble flyttet til Skjomen. Er det noen som har tips hvordan jeg kan finne ut hvor hun var i 1900?

Mvh

Siri Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hun i hvert fall i folketellingen 1891: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053172001016

Folketellingen 1900 er verre, men her er i hvert fall et forslag:  https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037537000517

(fødested er feil (unøyaktig? - jeg er ikke særlig kjent i området...), men alder og familiestilling stemmer vel...)

Og dette må vel være moren i 1900: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037534001169

Håper det var til noe hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg har sjekket ut 1900 folketellingen og Johanna Kristiansen f.1888 på Flakstad. Jeg finner ingen tilhørighet til familien der. Ser også i kirkeboken over fødte "Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/885/L1213: Klokkerbok nr. 885C02, 1874-1892, s. 96" Så ble det født en Johanna Kristiansen i Flakstad i 1888, så regner med at det er denne Johanna som er fosterdatten, og ikke min mormor. Årstallet er heller ikke det samme (det kunne jo fort vært feil da) Så da går jeg ut fra at det ikke er "min" Johanna som er på Flakstad i 1900. 

Ønsker fremdeles tips om hvor hun kan være

Siri 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! JA!! Mormoren sitt navn var Elin Nilsdatter OG Nikoline hadde en søster som het Hanna Anfindsdatter, så dette MÅ jo være mormor som bor sammen med dem! Tusen hjertelig takk!!

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider