Gå til innhold
Arkivverket

Oppgivelsskifte etter Niels Tjøstelsen Mjaavatten og hustru Marte Torkelsdtr. Vegårshei, 1825 -29

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

1.Jeg har funnet  skiftet på www, et skifte som strekker seg over 4 sider i protokollen. Men jeg klarer ikke å tolke den etter min mening utydelige gotiske håndskrifta.

Skiftet er inntatt i Skifteprotokoll nr 23 for Østre Råbyggelaget sorenskriver, 1825 -1844.  Det starter i protokollen på side 247, og avsluttes på side 251.

Skiftet vedr.  ekteparet Niels Tjøstelsen og Marte Torkelsdtr, på gården Mjaavatten, i Vegårshei.

2. Sønnen Tjøstel Nielsen overar gården og føderåd (follaug) til sine foreldre (verdsatt til 630 Spd).  Alt samme år lånte han 1000 speciedaler - det ble hans bane - alt 2 år senere måtte han selge gården for denne summen + føderådet.   Men er det noe i skiftet som tilsier at han behøvde å låne så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.