Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å forstå en vielse i Oslo Domkirke 29.06.1860.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

På denne datoen giftet Olava Christine Olsen født 20.08.1834 i Kristiania seg med (Frantz) Joseph Wallin. Han var angivelig født rundt 1827 i Wenersborg i Sverige.

Men jeg mener å lese at far hans var Ole Gudmundsen Bjerknes.

Det virker noe merkelig og jeg vil gjerne forvisse meg om at det er noe jeg overser her. Så om noen kan gi meg den hele og fulle teksten i vielse nr. 56 her hadde det vært topp.

Kirkebøker: Oslo domkirke Kirkebøker, SAO/A-10752/F/Fa/L0020: Ministerialbok nr. 20, 1848-1865, s. 401 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Frantz Joseph Walin Ungkarl. Uhrmager%svend%mester og Jomfru Olava Chrisine Olsen"
"Wenerborg / nu her / Christiania"

"Snedkerarbeider Ole Gudmundsen Bjerknæs"
"Bud Thor Olsen"

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rask respons Ivar.

Det var det jeg mente å lese, men hvor kommer da dette Wallin navnet inn? Ole Gudmundsen Bjerknes høres utvilsomt norsk ut. Kanskje født utenfor ekteskap og at Wallin er moras navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eitt svar gjev to spørsmål heiter det vel ...

Han skal vere 33 1/4 år i slutten av juni 1860, og fødd i "Wenerborg" (Vänersborg?)

Det skulle ikkje vere uoverkomeleg å finne dåpsinnførsla - kanskje med svar på spørsmålet (og naturlegvis: nye spørsmål...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Ivar.

Jeg finner en Ole Gudmundsen Bjerknes fra Vinger f. 1794 som gifter seg i Vestre Aker 19.10.1836 med en Inger Marie Nielsdtr. De får i alle fall tre barn sammen, Valborg i 1843, Carl August i 1847 og Hanna Mathilde 1851 alle døpt i Oslo Domkirke.

Kanskje denne Ole har vært på tur til Sverige før han ble gift og det resulterte i Frantz Joseph Wallin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Matthias.

Det er jo ganske så underlig at han står oppført med far Ole Gudmundsen ved vielsen mens faren faktisk het Peter Wallin. Det er nok vanskelig å få noe sikkert svar på det, men jeg tror du har truffet spikeren på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok mulig. Uansett er jeg meget fornøyd med hjelpen. Det er utvilsomt rett det du har funnet.

Mange takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Espen Tjernshaugen said:

Kan det være at faren feilaktig har blitt ført i feltet for forlovere, hvor det jo finnes en Wallin?

Jeg tror det kan være broren Sven Gustaf Wallin, f.1825, nevnt i husforhøret.

Det står vel G. Wallin som forlover, og Sven Gustav gifter seg i Oslo Domkirke i 1855.

Med riktig far, Peter Wallin, og F.J.Wallin som forlover.

Oslo domkirke Kirkebøker, SAO/A-10752/F/Fa/L0020: Ministerialbok nr. 20, 1848-1865, s. 281
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060215030293

Denne Snedkerarbeider Ole Gudmundsen er et mysterium. Men Peter Wallin var også  Snickare. Instrumentmager ved Sven Gustavs vielse.

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Matthias, det er nok sannsynlig at det er slik du sier ovenfor. Var bare en kort tilfeldig tur innom denne tråden, og har derfor ikke satt meg ordentlig inn i hverken problemstillinger eller persongalleri.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider