Gå til innhold
Arkivverket

VIELSER VESTFOLD

Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

Da min tipptippoldefar ble døpt i Lardal 5. mars 1784 var det åtte faddere: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8242&idx_id=8242&uid=ny&idx_side=-295

Hvorav fire kvinner. Men han ble døpt sammen med tvillingsøsteren, så de skulle kanskje ha hver sine.

Ja, her er det jo rett og slett fire faddere for hvert barn, to kvinnelige og mannlige. De er nok nedskrevet i forhold til roller og status. Jeg regner med at øverst er de to gudmødrene, så kommer de to assistentene, deretter mannfadderne etter rang og verdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en variant av en dame som døper sitt barn, der barnefaren døde før barnet ble født.

Moren var følgelig ugift og ble betegnet som: Omvandrende Qvindfolk.

Dette er antagelig den laveste klassifiseringen på rangstigen, årstallet er 1814.

Jeg kom en gang over betegnelsen "letferdig tøs" brukt om moren i en kirkebok . Barnefaren tror jeg var "gift mand" (han slapp i hvert fall unna samme klassifisering som barnets mor). Dette var på 1700-tallet en gang, og jeg mener det var i Sør-Trøndelag eller Møre og Romsdal, muligens Hemne. "Løsagtig qvindfolch" tror jeg forresten er blitt brukt i tingbøker; da vil jeg tro det handler om en ganske bestemt yrkesgruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom en gang over betegnelsen "letferdig tøs" brukt om moren i en kirkebok . Barnefaren tror jeg var "gift mand" (han slapp i hvert fall unna samme klassifisering som barnets mor). Dette var på 1700-tallet en gang, og jeg mener det var i Sør-Trøndelag eller Møre og Romsdal, muligens Hemne. "Løsagtig qvindfolch" tror jeg forresten er blitt brukt i tingbøker; da vil jeg tro det handler om en ganske bestemt yrkesgruppe.

I en kirkebok fra 1868 i Talvik finner jeg betegnelsen 'Fjantet Og Uconfirmert Pige' om moren og 'Ungkarl' om faren ved en påtenkt dåp. Barnet døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en kirkebok fra 1868 i Talvik finner jeg betegnelsen 'Fjantet Og Uconfirmert Pige' om moren og 'Ungkarl' om faren ved en påtenkt dåp. Barnet døde.

Uttrykket «fjantet» har jeg sett noen ganger, det betyr vel at hun ikke var helt god i hodet, trolig lav IQ og muligens Downs. Med et slikt utgangspunkt kunne hun være godt voksen av alder og allikevel ukonfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider