Gå til innhold
Arkivverket

Milorg 13290

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet 2 telegrammer sendt til min bestefar i forbindelse med hans 50 års dag i 1947 og 60 års dag 10 år senere, begge underskrevet av "Avsnittschefen Milorg 13290".

På det første står det bare "Gratulerer med 50-års dagen". På det andre står det "60 år er ingen alder, kom igjen når Norge kalder".

13- viser til avsnitt Oslo, 13200 til Oslo Vest for Akerselven og vestre Aker, men jeg finner bare under-avdelingene 13200-13260 (i 200 avdelingene).

Er det noen som vet noe om 13290?

Cecilie

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grethe Flood skrev:

Hva het avsnittsjefen og hva het din bestefar? 

Navnet på Avsnittssjefen står ikke, bare "Avsnittschefen Milorg 13290".

Min bestefar het Petter Løkke. Det er ingenting å finne om ham i denne sammenhengen.

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Hei. Jeg finner null og niks om 13290 og tenkte at du måtte ha lest feil, men hvis det sto i telegrammer så er det vel maskinskrevet. Hvor bodde bestefaren din under krigen? Hva jobbet han med? Ofte ble milorggrupper dannet av grupper av arbeidskamerater, idrettskolleger, naboer osv, derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2023 den 0.18, trond klykken skrev:

Hei. Jeg finner null og niks om 13290 og tenkte at du måtte ha lest feil, men hvis det sto i telegrammer så er det vel maskinskrevet. Hvor bodde bestefaren din under krigen? Hva jobbet han med? Ofte ble milorggrupper dannet av grupper av arbeidskamerater, idrettskolleger, naboer osv, derfor jeg spør.

Hei!
Han bodde på Frogner i Oslo.
Det er utrolig mye som er merkelig med denne bestefaren min fra krigen.

Vi vet han meldte seg tidlig inn i NS, og det er sagt at han 1 gang var observert i hird uniform.

Vi vet at han aldri anga noen.

Vi vet han støttet fangene på Grini, og at han brukte sitt NS-medlemsskap til forsøke  og få ut sin bror som satt på Grini pga fagforeningsarbeid/politisk arbeid.

Vi vet han etter krigen ikke ble fordømt av sine svogere, som tildels var dypt engasjert i motstandsarbeid på kommunistenes side.

Vi vet han hadde problemer med nazistene/nazistvennlig politi, fordi han som revyartist fortalte vitser som gjorde narr av Hitler og nazistene, samtidig som han brukte medlemskapet sitt i NS til å få fordeler som revyartist.

Han er ikke oppført på "liste 1"
Det tok tid før han etter krigen ble avhørt for sitt NS-medlemsskap, og det var som følge av at han ble angitt av en person som tydeligvis bar nag til ham.

Deler av forhøret har blitt fjernet, eller forsvunnet fra arkivet

Han fikk en mye mildere straff enn det man skulle anta og som andre fikk, så det ser ut som om noen på en eller annen måte har beskyttet ham.

Og så er det disse 2 telegrammene jeg har arvet.

Det første er sendt omtrent samtidig som han var inne til forhør for landssvik, så det kan man jo kanskje tenke seg at ble sent av ham selv for å "frikjenne" seg for slekt og venner.

Men hvis så var tilfelle, hvorfor i all verden sende et nytt 10 år etter og rippe opp igjen i saken, når alt var begynt å roe seg?

Cecilie

1.thumb.jpg.0cb7980699172d3950824dccc9f43ae4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også "engasjert" av spørsmålet ditt. Foruten ditt eget forslag, at telegrammene

4 timer siden, Cecilie Simon skrev:

ble sent av ham selv for å "frikjenne" seg for slekt og venner.

er en av tre muligheter som jeg kan tenke meg. Et alternativ er det "motsatte" - at noen (som bar nag til ham) ønsket å rippe opp i saken - men hvorfor skulle han da ta vare på dem?

Ellers tenker jeg at det kan være noe som (fremdeles) er så hemmelig at kildene unngår/fortier/ikke kjenner til det - som XU eller noe i den duren. Kanskje "hemmelige agenter" ble betegnet som D 13090, 13190, 13290...?

I så fall ligger vel hemmeligheten i din antagelse om at

4 timer siden, Cecilie Simon skrev:

noen på en eller annen måte har beskyttet ham.

under rettssaken. Men de (bevarte) domspapirene gir ikke noe hint om hvem/hva det kunne ha vært?

PS

Skulle gjerne hatt tilgang til denne siden: https://slektogdata.no/nb/kartotek-over-milorg-medlemmer

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Cai Wiig skrev:

erre Gud, for en spennende type denne bestefaren din må ha vært!

Jeg traff ham aldri, han døde et par år før jeg ble født. Men det er utrolig mange historier om ham, bl.a også fra 1. verdenskrig hvor historien er at han befant seg i Tyskland da krigen brøt ut og at han ikke kom seg hjem. Han var derfor nødt til å livnære seg ved å jobbe på et tysk skipsverft med å bygge/reparere u-båter for krigsmakten. Da krigen sluttet gikk han på sine egne ben tilbake til Norge. Da han kom gjennom gaten i fattigstrøket der min da 14 år gamle bestemor bodde, var håret hans blitt helt hvitt, han var syk og klærne så fillete at de knapt hang på kroppen. Min mormor ble sporenstreks forelsket i ham, og flere år senere giftet de seg. Siste del med min mormor er nok (i alle fall delevis) sann, men vi tror ikke at han nødvendigvis hadde spasert fra Tyskland.

Vi finner ham i kildene i Oslo frem til januar 1916, da han vant et skirenn (han var en av Norges beste skiløpere, en periode), så blir han borte fra kildene, men i 1918 fikk han en liten betinget straff for tyveri av en frakk i Kristiansund, så da var han jo der (med mindre noen har lånt id'en hans, men det tror jeg ikke). Om han var i Tyskland før eller etter dette har det imidlertid ikke vært mulig å finne ut av, men i så fall snakket han trolig flytende tysk. Han dukker opp på skirenn igjen i Oslo når 1. verdenskrig er over, og han avtjente også verneplikt rett etter dette.

11 timer siden, tom askerøi skrev:

Men de (bevarte) domspapirene gir ikke noe hint om hvem/hva det kunne ha vært?

Ingen, overhode. I det som er bevart, oppgir han så lite opplysninger som mulig og vi vet at noe av det han opplyser om ikke er riktig. F.eks sier han at han var i Oslo da krigen brøt ut i Norge, men vi vet at han befant seg fyllesjuk etter et forretningsmøte i Stockholm den dagen. Hans 12 år gamle sønn var med ham, og siden faren var indisponibel, måtte min da 12 år gamle onkel kjøre fra Stockholm til Oslo mens hans far sov rusen av seg i passasjersetet. Dette har vi fra min onkel som var sjåfør, så dette regner jeg som sikkert. Men hvorfor skulle min bestefar lyve om at han var i Stockholm?

Jeg tror han prøvde å si minst mulig i disse intervjuene, og tenkte at å si at han var i Stockholm ville føre til flere spørsmål han ikke ønsket å/fant det formålstjenlig å svare på

Min bestefar var lynende intelligent, en meget dyktig idrettsmann, en dyktig forretningsmann som fikk pengene til å yngle, ekstremt kreativ, hadde 1000 jern i ilden, var eventyrlysten og svært original. Dette har jeg fra flere hold, og alt tyder på at det er riktig.

Jeg har tenkt tanken på at han meldte seg inn i NS fordi han mente det var formålstjenlig for hans forretningsvirksomhet. Men det forklarer fortsatt ikke de 2 telegrammene. Han kan jo også ha "spilt på 2 hester", men da burde det være noe som fortalte om den andre siden av ham i arkivene. Og det finner vi jo heller ikke.

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2023 den 22.48, tom askerøi skrev:

PS

Skulle gjerne hatt tilgang til denne siden: https://slektogdata.no/nb/kartotek-over-milorg-medlemmer

Denne siden henviser til kun Norsk Hjemmefrontmuseum:

Hvor finnes kartotekkortene?
Kartotekkortene finnes hos Norsk Hjemmefrontmuseum. Disse finnes i arkivet etter Hjemmestyrkenes distriktsorganisasjoner.

Kartotekkortene ble laget etter krigen. Om du vil ha tilgang til disse kan du ta kontakt med Norsk Hjemmefrontmuseum. Les mer om motstandsbevegelsen her.

To typer kort
Det finnes to typer kartotekkort. De som var tilknyttet sentrale områder i Oslo fikk et kort med mer flere rubrikker og disse kortene er derfor mer informasjonsrike.

Kartotekkorttype 1
Kartotekkortet har en forside og en bakside.

Kartotekkorttype 2
Den andre typen kartottekkort er mye mer informasjonsrikt. Om en av dine slektninger fylte ut denne er du derfor ekstra heldig.

Disse kartottekkortene er større og har flere sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Hvor finnes kartotekkortene?

Så vidt jeg har forstått, finnes det dessverre ingenting om ham der.

Det har vært sjekket under Petter/Peter Pettersen, Løkke/Løkka og ulike skrivemåter av Luvån (som han også brukte)

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største håp for å komme videre er egentlig at noen sitter på et tilsvarende telegram som det han fikk på 60 års dagen, der det sto "60 år er ingen alder, kom igjen når Norge kalder" (velagt)

Og at dette kan kaste lys over saken.

Det er også spart på et brev fra propagandakomiteen som jeg vedlegger.

Cecilie

propagandakomiteen.png

telegram.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider