Gå til innhold
Arkivverket

Dagarbeider på Strafanstalten på Akershus festning

Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Hei!  

En nedbrutt enkemann finner jeg uventet som dagarbeider på strafanstalten på Akershus festning i en folketellingen.  Det kan ikke ha vært en av de større forseelsene for han er tilbake i  stillingen i neste folketelling.  Jeg forsto ikke med det første at det freifr seg om soning og har ikke funnet noe på internett om hva en dagarbeider på Akershus innebærer.  Kan det finnes informasjon om temaet på Arkivverket?

Mvh.

Wenche J.Falck. 

Endret av Wenche Falck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nr.258. Beklager at jeg ikke kan dele lenkene på annen måte enn å gå inn på skannet versjon. 

RA, Folketelling 1875 for 0301 Kristiania kjøpstad, 1875, s. 95
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20101202330662

Det står feil fødested, Kristiania,men omtrent samme fødselsår.

Enkemannen med samme navn i 1890.

Fødested Skedsmo 1822

Døde  6. Mai 

begravet 9. Mai 1890.

Bosted Karl 12de gate Kristiania. 

Nr. 46 

Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers i Oslo, Ministerialbok nr. 35 (1885-1901), Døde og begravede 1890, Side 81
Brukslenke for sidevisning:

https://www.digitalarkivet.no/kb20060830040274

I FT 1965 som enkemann med de tre barna sine i Strandgaden. Nederst på siden med  barna Herman, Elise og Emma .

Oslo fylke, Kristiania, Statlig folketelling nr. 002-012 (1865-1865), Protokollside, Side 2728
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20090715650024

Han var  fadder ved noen anledninger når  barna til  svogeren  ble døpt.  Svogeren var bror til min tipptippoldefar. 

Jeg klarte ikke å finne enkemannen i folketellingen 1875 bortsett fra enkemannen som var dagarbeider på Akershus festning og var usikker på om det var samme person. 

Ser at det står forklart 

" I denne liste er oppført 258 fanger, hvoraf 16 livsfanger og 242 aarsfanger" 

Mvh. Wenche J.Falck. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at det var flere i Aker og Kristiania med samme navn og  som er født omtrent i samme tidsrom. Alderen varierer litt på  folketellingene men som brudgom i 1854 er han 32 og hun 30 og f.år stemmer på bruden som ble født i 1824. Fødestedet til brudgom er Aas oh står noen ganger Skedsmo.  Aas var et prestegjeld som omfattet Drøbak  en gang i tiden og kanskje også Skedsmo .

Oslo domkirke Kirkebøker, SAO/A-10752/F/Fa/L0020: Ministerialbok nr. 20, 1848-1865, s. 240
Brukslenke for sidevisning:

https://www.digitalarkivet.no/kb20060215030251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for opplysningene..

Ser at Skedsmo er fødested  i folketellingene 1865, 1870,  og 1885.

Fant han ikke i ft 1875, bare en på Akershus festning, men med fødested Kristiania .

Finner igrunnen ganske mange med samme navm som han som var på 1820 tallet fra  Aker Kristiania i andre folketellinger, men altså ikke i FT 1875.

Tror han var født rundt 1822.

Men i vielsen har presten gjort en feil og da står det  fødested Aas.

Det kan komme av at en annen som var gift med søsteren til bruden til Hans Peter Eriksen var døpt i Aas prestegjeld. Søkte og fant at 

Skedsmo var en kommune i Akershus fylke før, men ble slått sammen med kommunene Sørum, Fet til det nye Lillestrøm 1. Januar 2020, og Lillestrøm er en kommune I Nedre Romerike. Jeg får se litt mer på historikken til prestegjeldene, også. 

Mvh.Wenche J.Falck 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står faktisk Skedsmo på han når en går inn på skannet versjon av kirkeboken. Av en eller annen grunn står det Aas før en går inn på den skannere versjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Wenche Falck skrev:

Det står faktisk Skedsmo på han når en går inn på skannet versjon av kirkeboken. Av en eller annen grunn står det Aas før en går inn på den skannere versjonen. 

Han var født 12. eller 19. Mars 1822

(litt vanskelig å se om det er tallet 2 eller 9 som står der) og ble døpt 4. April av  foreldre Erich Hansen og Marthe Marie Jensdatter .

NR. 20 på venstre side for døpte av mannekjønn på side 53.

Akershus fylke, Lørenskog, Skedsmo i Skedsmo, Ministerialbok nr. I 8 (1815-1829), Fødte og døpte 1822, Side 53
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060208040166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Wenche Falck skrev:

Står Skedsmo i kirkeboka på Hans Peter Eriksen men Aas i  transkribert utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider