Gå til innhold
Arkivverket

Huusmandscontract 1857

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan!

Jeg har tydet en husmansskontrakt fra 1857 der jeg har noen ord jeg er usikre på.

Ved disse har jeg satt spørsmålstegn. Flott om noen kan hjelpe meg med disse.

Her er link til teksten (starter nederst på venstre side):
https://media.digitalarkivet.no/view/21717/368

Her er teksten jeg har kommet frem til:

01           No 20 Huusmandscontrakt: Ifølge Bestemmelsen i § 1 i Lov af 24de Septbr 1851 har

02           undertegnede Eier af Gaarden Sundbye i Ullensagers

03           Præstegjeld oprettet Contrakt med Huusmand Johan Eriksen angaaende Brug og Beboelse

04           af Pladsen Førut paa følgende Vilkaar: 1. Johan Eriksen og hans nuværende

05           Kone Kari Christoffersdatter overlades(?) herved til Brug og Beboelse saa længe de

06           lever(?) 10 – ti – Maal Jord med Huusmandens egen Stue eller Vaaningshuus, som

07           staar paa min Grund.  Af bemeldte 10 Maal Jord er endeel allerede oparbeidet(?)

08           til dyrkbar Høstejord og det øvrige skal Huusmanden selv oparbeide paa egen

(ny side)

01           Regning. Forpagtningstiden regnes fra 14de April 1858. 2. Som Afgift af Jord-

02           veien betales hvert Aar 2 – to – Ort pr Maal af det opdyrkede eller opbrudte Agerland

03           eftersom opdyrkningen skrider frem, saa at den fulde Huusleie eller Afgift bliver

04           4 – fire – Spcd, naar bemeldte 10 Maal er oparbeidet, hvilket i det seneste maa være

05           skeed inden 6 Aar fra understaaende Datum som bliver 1863 fra hvilken tid fuld

06           Huusleie svares. 3. Huusmanden skal have Frihed til at hugge 4 – fire – Las

07           Brænde efter Udviisning i Gaardens Skov, saavelsom Hæster og Redskaber at (?)

08           kjøre sammen med og endelig 1 Par Hæste 1 Dag i Skaaraannen til

09           at udvinde sit Sædekorn(?) med, disse Rettigheder ere indbefattende i foranstaaende

10           Huusleie. 4. Huusmanden skal være forpligte til, strax efter Tilsigelse at for-

11           rette Arbeide af hvad Slags (?) og hvorsomhelst ham maatte blive anviist

12           mod Betaling 8 – otte – s pr Dag saavel om Vinteren som om Sommeren paa

13           given Kost, og naar Huusleien er oparbeidet skal Huusmanden have sig betalt

14           for sit Arbeide med Kornvarer efter almindelig gamle(?) Priser 8 otte Ort

15           pr Tønde Havre, 12. (?) Ort pr Tønde Byg, 16 Ort pr Td Rug, eller med

16           Penge da 12 s pr Dag. Fæstet paa Pladsen forbrydes i alle de i § 10 i den citerede Lov

17           af 24de Septbr 1851 omhandlede Tilfælde. Disse Vilkaar vedtager jeg Johan Eriksen

18           i alle Dele til Efterlevelse og Opfyldelse. Af dette dokument beholder enhver

19           af os et Exemplar, da 2de eenslydende(?) ere udstedte. Sundbye den 25 Septbr

20           1857. Anne Hansdatter m i P. Som Lagsverge(?) H. Evensen. Johan Eriksen mpP.

21           Til Viiterl. om Underskriften saavel at Indholdet af denne Contrakt er Par-

22           terne vel bekjendte bevidnes herved Knud Hansen Sundbye. Christoffer

23           Haagensen Gaarder mpP. Thinglæst 16 sk. _

På forhånd mange takk! 🙂

mvh

Marius H. Enerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

04           af Pladsen Førut paa følgende Vilkaar: 1. Johan Eriksen og hans nulevende 

05           Kone Kari Christoffersdatter overlades ja (?) herved til Brug og Beboelse saa længe de

06           lever antakeleg, event  leve(?) 10 – ti – Maal Jord med Huusmandens egen Stue eller Vaaningshuus, som

07           staar paa min Grund.  Af bemeldte 10 Maal Jord er endeel allerede oparbeidet ja(?)

08           til dyrkbar Høstejord og det øvrige skal Huusmanden selv oparbeide paa egen

neste side:

07           Brænde efter Udviisning i Gaardens Skov, saavelsom Hæster og Redskaber at (?) ??fjærne??

08           kjøre samme med og endelig 1 Par Hæste 1 Dag i Plovaannen til

09           at nedvinde sit Sædekorn ja (?) med, disse Rettigheder ere indbefattende i foranstaaende

10           Huusleie. 4. Huusmanden skal være forpligte til, strax efter Tilsigelse at for-

11           rette Arbeide af hvad Slags ja (?) og hvorsomhelst ham maatte blive anviist

14           for sit Arbeide med Kornvarer efter almindelig gamle ja (?) Priser 8 otte Ort

15           pr Tønde Havre, 12. tolv. Ort pr Tønde Byg, 16 Ort pr Td Rug, eller med

19           af os et Exemplar, de 2de eenslydende ja (?) ere udstedte. Sundbye den 25 Septbr

20           1857. Anne Hansdatter m i P. Som Lagverge H. Evensen. Johan Eriksen mpP.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

07           Brænde efter Udviisning i Gaardens Skov, saavelsom Hæster og Redskaber at (?) ??fjærne??

08           kjøre samme med og endelig 1 Par Hæste 1 Dag i Plovaannen til

OBS!  antakeleg står det: 

07 .............................. hjem

08 kjøre .............................

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider