Gå til innhold
Arkivverket

Huusmandscontract 1857 #2

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Hei igjen,

Her er en husmanskontrakt som jeg har tydet men der noen ord er uklare.
Jeg har satt spørsmålstegn på de ordene jeg er usikre på. Det hadde vært flott å fått litt hjelp på disse. 🙂

Link til teksten (starter midt på høyre side):

https://www.digitalarkivet.no/tl20080707370368

Her er teksten jeg har tydet:

01           No 21 Huusmandscontrakt: Ifølge Bestemmelsen i § 1 i Lov af 24de Septbr 1851 har

02           undertegnede Eier af Gaarden Sundbye i Ullensager

03           Præstegjeld oprettet Contrakt med Huusmand Ole Gulbrandsen angaaende Brug

04           og beboelse af Pladsen Snatet kaldet paa følgende Vilkaar: 1. Pladsen Snatet

05           saaledes som den nu befindes med paastaaende Huse, Jordvei og alt(?) overlades

06           herved til Huusmand Ole Gulbrandsen og hans nulevende Kone, Anne Arnesdatter

07           paa deres Livstid regnet fra 14 April 1858. Det bemærkes at Huusmanden

08           skal boe(?) i sin egen nye opførte Stuebygning, som han selv eier uden nogen

09           Erstatning af Huusbanken, og hvorfor det gamle bristfældige Vaanings-

10           huus er kasseret der tilhører Grundeieren samt at han skal have Slaat-

11           land (?) i Gaarden efter Udviisning, som allerede er slaat. 2. Hæster og

12           Redskaber overlades Huusmanden til Pladsens nødvendige Drift saavel om

13           Sommeren som om Vinteren at hjemkjøre 10 – ti – Las Brænde med fra min egen

14           Skov, samt de nødvendige Gjerdematerialier. 3. Som Afgift eller saakaldte Huus-

15           leie for Pladsen som i 1ste Post og Kjørselen(?) i 2den Post benævnet betales hvert

16           Aar 8 – otte – Spcdr. 4. Huusmanden skal være forpligtet til strax efter Tilsigel-

17           se at forette Arbeid hvorsomhelst og hvad Slags som bliver anviist

18           mod Betaling 8 – otte – Skil pr Dag saavel om Vinteren som om Sommeren

19           paa given Kost. 5. Naar Huusleien eller Afgiften af Pladsen er oparbeidet

20           skal Huusmanden, hvis han ønsker det, have sig betalt med Kornvarer for det

21           overskydende Arbeide efter gamle almindelige Priser 8 – otte – Ort pr Tønde

22           Havre, 12 – Tolv - Ort pr Tønde Byg, 16 Sexten – Ort pr Tønde Rug. 6. Pladsen skal dyrkes

23           vel og ikke forringes paa Huse eller Jordvei, og Afgrøden(?) maa ikke bortsælges

24           eller afføres, men opfodres paa Pladsen, og den deraf fald med Gjødsel tilfalde

25           Pladsen foruden Erstatning, og Gjerderne om Pladsen holder Huusmanden

26           i stand paa egen Bekostning. 7. Til Brænde om Sommeren maa alene bruges

27           Tørqvist og Stubber og det i 2de Post benævnte Brænde og Gjærdefang skal hugges

28           efter Udviisning, saa at faste Træer ikke maa hugges eller beskadiges

29           uden mit Samtykke. 8. Fæstet paa Pladsen forbrydes i alle de i Lov af 24de Sep-

30           tbr 1851 § 10, omhandlede Tilfælde. Disse Vilkaar vedtager jeg Ole Gulbrandsen i

31           alle Dele til Efterlevelse og Opfyldelse. Af dette Dokument beholder Enhver af

32           os et Exemplar, da 2de eenslydende ere udstedte. Sundbye den 25de Septbr  1857.

33           Ole Gulbrandsen. Anne Hansdatter mpP Som Værge M. T. Brustad Til Vitterlighed

34           om Underskriften samt som at Indholdet af denne Kontrakt er Parterne vel bekjendt

35           af dens lydelig oplæsning, bevidnes herved. H. Evensen. Ole Olsen Sundbye

36           mpP Thingl. 16 s. _

På forhånd mange takk! 🙂

mvh

Marius H. Enerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

05           saaledes som den nu befindes med paastaaende Huse, Jordvei og alt(?) overlades [det står vel all, men det er jo ikkje alltid skrivaren skil mellom l og t.]

08           skal boe(?) ja i sin egen nye opførte Stuebygning, som han selv eier uden nogen

10           huus er kasseret der tilhører Grundeieren samt at han skal have Slaat-

11           land (?) ja i Gaarden efter Udviisning, som allerede er skeet. 2. Hæster og

15           leie for Pladsen som i 1ste Post og Kjørselen(?) ja i 2den Post benævnet betales hvert

17           se at forrette Arbeid hvorsomhelst og hvad Slags som bliver anviist

23           vel og ikke forringes paa Huse eller Jordvei, og Afgrøden(?) ja maa ikke bortsælges

32           os et Exemplar, de 2de eenslydende ere udstedte. Sundbye den 25de Septbr  1857.

35           af dens lydelig Oplæsning, bevidnes herved. H. Evensen. Ole Olsen Sundbye

Endret av Richard Johan Natvig
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider