Gå til innhold
Arkivverket

DNA og hvor genene kommer fra

Nina Kröger
 Del

Recommended Posts

Hei

Som mange andre her på forumet har jeg tatt dna-test for å se hvor anene mine er fra. Jeg undrer meg noe over svaret…. Genene mine viser 56% norsk og resten fordeler seg på baltisk, finsk og irsk, walisisk.

Min mors side er Bergen, Voss, Askøy, Sogn og fjordane og Buksnes, Lofoten. Min fars side er fra Hadeland og Tyskland.

Så hvor langt bak skal man for å finne disse anene uten for Norge. Og hvorfor dukker ikke Tyskland opp?? 

Noen som kan gi en forklaring på hvordan dette funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor du har testet deg, men slike etno-tester bør man ta med en klype eller to med salt. De kan også være noe forskjellig fra selskap til selskap.

Uansett kan slike forbindelser ligge flere hundre år tilbake i tid, gjerne fra vikingtiden eller tidligere.

Mange med vestlandsslekt kan ha aner (fra svært langt tilbake) fra De britiske øyer. Det kan være det som slår inn med treff på irsk og walisisk.

Tyskere kan ha en del treff med folk lenger øst, litt avhengig av hvor i Tyskland du har anene dine fra. Så baltisk og finsk kan kanskje slå inn der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha spurt: Ville det holde i en straffesak? Implisitt, jeg antar at det er mange useriøse aktører i denne bransjen! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Ivar Kristensen skrev:

Det er slik de nå løser mange uoppklarte drapssaker. Se f.eks.: Mann nylig dømt for dobbeltdrap etter genetisk slekts­granskning (forskning.no) 

Og Elden & Co. godtar det første og beste resultatet fremskaffet av et hobbykit?

Endret av Alf Kristian Andreassen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bjørndal om at man skal ta slike "etnotester" med ei stor klype salt, gitt at resultatene varierer fra selskap til selskap (jf forskjellige algoritmer), men likevel kan slike tester gi et visst pekepinn. Om man f.eks. får et resultat som viser et visst innslag av såkalt "finsk" (merk anførselstegn) og baltisk dna, så er det jo ikke utenkelig at man har noen finske (kvenske) og/eller samiske forfedre noen generasjoner tilbake - særlig om man sine aner i Nord-Norge (f.eks. Lofoten). I tillegg ser det ut til å være mange som får et britisk (irsk/skotsk) innslag, noe som vel antakelig viser tilbake til skotske innflyttere som slo seg ned langs hele kysten fra 1500-tallet og litt framover i tid. Her går jeg ut fra at  mange av de britiske trellene som vikingene "innførte" neppe vises i dna-resultatene til etterkommerne i dag (?)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anita Aamo skrev:

Enig med Bjørndal om at man skal ta slike "etnotester" med ei stor klype salt, gitt at resultatene varierer fra selskap til selskap (jf forskjellige algoritmer), men likevel kan slike tester gi et visst pekepinn. Om man f.eks. får et resultat som viser et visst innslag av såkalt "finsk" (merk anførselstegn) og baltisk dna, så er det jo ikke utenkelig at man har noen finske (kvenske) og/eller samiske forfedre noen generasjoner tilbake - særlig om man sine aner i Nord-Norge (f.eks. Lofoten). I tillegg ser det ut til å være mange som får et britisk (irsk/skotsk) innslag, noe som vel antakelig viser tilbake til skotske innflyttere som slo seg ned langs hele kysten fra 1500-tallet og litt framover i tid. Her går jeg ut fra at  mange av de britiske trellene som vikingene "innførte" neppe vises i dna-resultatene til etterkommerne i dag (?)

Jeg har funnet aner tilbake til 1500-1600 noen steder, men har fortsatt til gode å finne disse etniske gruppene i mitt dna. Derfor jeg reagerte på….

Lenke til kommentar
Del på andre sider