Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var faren til Otto Bugge f 1887, i Sør-Audnedal . Hva het han og når var han født?


magnhild espeland sørlie
 Del

Recommended Posts

HEI! 

 Charlotte Fredrikke Bugge, født 1867 i Sør-Audnedal, død 13 juli 1942 i Sør-Audnedal 1942. Charlotte Fredrikke Bugge, får en  sønn,  Otto Bugge, født 17 november 1877 i Sør-Audnedal.  Otto Bugge reiser til USA; får familie der og dør der i april 1978. 

Foreldre ved dåp? er arbeider Peder Reinertsen fra Oddernes f 1855 og pige Fredrikke Bugge 1866 fra Svinør

Otto blir konfirmert 5 oktober 1902  i Valle kirke. Foreldre er Charlotte Bugge og ungkar Peder Reinertsen fra Oddernes. 

Men altså: Charlotte Fredrikke hadde en søster Julie Marie Bugge f 1857, som gifter seg 20 november 1877 i Oddernes kirke med  Peder Hansen Sødal, født 19 september 1854 fra Oddernes., døpt 1 oktober 1854 i Oddernes kirke. Foreldrene er Hans Christian Reinertsen og hustru  Gunhild Gurine Pedersdatter.

Er dette samme mannen? 

 Jeg har et spørsmål om hvem som var faren til Otto Bugge er.  Hva het han, og når ble han født?  Hadde vært fint med et svar på dette. 

 Vennlig hilsen Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager! med henhold til alderen.  I margen står det også en del opplysninger angående  dette.  Takk for rettelsen

 Magnhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, visst ja! Disse er jo fra Flekkefjord, men alderen kan jo stemme.  Jeg mener at det står Oddernes når han står oppgitt som far, men det kan vel kanskje være feil?:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo ha flyttet dit det var arbeid å få.

 

Ellers er det flere som heter Tobias Reinertsen - til og med to forskjellige bare i Sør-Audnedal. (Uten en Peder i søskenflokken..)

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038185000866

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038185002313

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ny info!  Kanskje er det  mulig å finne denne Peder Reinertsen et sted, tr i  en senere tellling? Eller Tobias Reinertsen i Svinør?   Det høres jo ut som det kan være rettest med disse fra Flekkefjord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en interessant nøtt. Jeg forstår spørsmålet slik: Er Peder Reinertsen, som i 1887 er oppgitt som far til Otto Bugge (og også ved konfirmasjonen), identisk med Peder Hansen Sødal (hans far het altså Hans Christian Reinertsen), som var gift med Julie Marie Bugge, Charlotte Fredrikke Bugges søster? Det viktigste som taler imot er nok at Peder Reinertsen skal være ungkar, mens Peder Hansen Sødal giftet seg i 1877. Marie Hansen er oppgitt som fadder ved Ottos dåp, det må være den samme som Julie Marie Bugge, altså Peder Sødals hustru. 

Denne er du kanskje kjent med: https://www.nb.no/items/236d5487eba2a69138bfcf226eb4f9e2?page=415, Ågot Gulbrandsen og Ådne Fardal Klevs bok Svinør. Her er Charlotte Fredrikke og familien omtalt (men ikke hvem far til Otto Bugge var).

Vennlig hilsen HelgeSM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne boka har vi her i heimen. Her står mye interessant, men alle de vi kan spørre nå om hjelp er borte. Synes bare det måtte være spennende å se om jeg kunne få hjelp til å knekke denne "nøtta"!  Har  alltid hørt at Fredrikke Bugge var ei skikkelig dame.  Jeg innbilte meg vel også at han brukte ungkar når han synes han måtte det. Nå er jeg veldig usikker på at dette er faren til Otto. Tror ikke det, men håper det dukker opp noe mere "håndfast" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI  Igjen!

Nå har jeg funnet fram til denne Peder Theodor Reinertsen f 1860 i Flekkefjord. Han finnes i 1900-tellingen, 1910,  og i 1920 i Arendal.  Er da gift og har familie. Er en tur til Amerika i 1909.  Ikke noe tegn til å ha en voksen sønn i USA!  I alle fall, Takk for hjelp.  Tror nok det kan være denne Peder, men vanskelig å vite.

Vennlig hilsen Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Theodor Reinertsen gifter seg i Barbu (Arendal) i 1887: https://media.digitalarkivet.no/view/5087/24 (nr. 16). Jeg vet ikke om det gjør det mer eller mindre trolig at den Peder Reinertsen som Magnhild leter etter er denne. Jeg synes ellers at forskjellen i oppgitt fødselsår for Peder Reinertsen (1855) i forhold til fødselsåret for Peder Theodor Reinertsen (1860) er stor.

Det slår meg at dåpen til Otto Bugge bare er ført i kirkebøkene (ministerial- og klokkerboken) for Spangereid sogn. Svinør ligger i Valle sogn. Det var ikke uvanlig at Svinørfolk søkte til Spangereid kirke. Det kunne bl.a. være lenge til neste gudstjeneste i Valle, der Svinørfolk hadde sin egen plass ("Svinør-trevet", se f.eks. https://www.nb.no/items/763e32e71f1cdb417a8aa8d42adf240b?page=29 (Anna Homme m.fl.: Valle kirke 200 år)). Men det kunne sikkert også være at en dåp av et barn født utenfor ekteskap helst skulle skje litt mer "diskret". Svært ofte ble allikevel dåp av barn fra Valle som ble døpt i en av annekskirkene ført opp i dåpslistene for Valle sogn. Det er altså ikke gjort i tilfellet med Otto Bugge. En kan jo spekulere på om en følte behov for å være spesielt "diskret".

Med hilsen HelgeSM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting til: Anne-Lise nevner at Tobias Reinertsen er fadder ved dåpen til Otto Bugge. Det er Tobias Reiersen Svinøer som er fadder. Det er altså ikke noe sannsynlig slektskap der.

HelgeSM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEi!

'Leser nå svaret fra deg angående denne faren til Otto Bugge. Ser ut som der kan bli vanskelig å " knekke" denne gåten.  Kanskje kan det finnes noen bidrags-saker om denne faren i Arkivet, og navnet til faren kan stå der!? Ellers er der ikke så mange som kan huske fortalt om denne familien. Takk for hjelp i alle fall. Skal bli spennende å se om det løser seg etter hvert. 

 Vennligst Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:Q2CK-W3GL

 

Navn Otto Bugge
Kjønn Male
Alder 22
Fødselsår (anslått) 1888
Fars navn Peter Hansen
Fars kjønn Male
Mors navn Fredrikke Pellersen Bugge
Mors kjønn Female
Ektefellens navn Anna Mathilde Holmes
Ektefellens kjønn Female
Ektefellens alder 23
Ektefellens fødselsår (anslått) 1887
Navn på ektefellens far Hans O Holmes
Ektefellens fars kjønn Male
Navn på ektefellens mor Jacobine Christiansen
Type hendelse Marriage
Hendelsesdato 12 Feb 1910
Sted for hendelse

Kings, New York, United States

 

Ved vielsen mellom Otto Bugge og Anna Mathilda Holmes i 1910 i New York er farens navn oppgitt til Peder Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg løsningen kom. Otto Bugges far, Peder Reinertsen, er hans onkel, Peder Hansen Sødal. En kan forstå at familiene ønsker å holde dette litt underkommunisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen!

Ja, dette kan  jo stemme bedre. Da er det kanskje slik, du også mener,  at det er søsterens mann Peder Hansen Sødal, f 1854, som er far til Otto! Det kan jo stemme med alder og sted. Har vært inne på denne tanken!  Er vel kanskje slik det er, og da ikke like lett å offentliggjøre.  Bedre å trå varsomt! 

 Takk til deg og de andre, enn så lenge!

Hilsen fra Magnhild

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.