Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Familien Andersen i Oslo etter krigen?

Silje Gampedalen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Nok en gang står jeg fast, og føler jeg har gått tom for ideer på hvordan jeg skal komme meg videre. Denne gangen gjelder det min morfars-slekt. 

Morfars tante, Anna Antonsen (Lian) f.11.07.1896 i Lier, giftet seg med Olaf Helmin Andersen f.25.02.1889 i Oslo, den 29 juni 1922. (https://media.digitalarkivet.no/view/25789/54983/3 nr. 16). 

De hadde barna: 

-datter f. 2.6.1923. 

-datter f. 31.7.1924

-datter f.14.8.1925

-datter Andersen, skoleelev i 1945

-sønn Andersen, ca. 13 år i 1945

Det jeg vet, og har fått bekreftet gjennom landsvikarkivet, er at Anna og Olaf var medlem av N.S fra 1.2.1942. Olaf ble i 1946 dømt til 1 års fengsel for landssvik. Det er ved å gå igjennom hans sakspapirer jeg får bekreftet navn på alle barn, og fødselsdato på de tre eldste. De to yngste var mindreårige og ikke nevnt med fødselsdato i rettspapirene, men Olaf selv opplyser at han har barn i alderen 13-23 år. Jeg får også vite at tredje datter Andersen er i 1945 forlovet med en Karlsen. Hun blir nevnt fordi Olaf i 1942/43 mistet verge-ansvar for barna etter at han ble anmeldt av Anna. Han forteller i 1945 at han ikke har forbindelse med sin familie. 

Anna dør 26.12.1944. 

All informasjon jeg har om Anna og Olafs barn, har jeg fått fra hans sakspapirer. Jeg har ikke klart å finne fødsel på noen av barna i kirkebøkene. Heller ikke Olafs dødsdato. Olaf er konfirmert på Grønland. Olaf og Anna er viet i Vaterland menighet. Jeg har også sjekket Frogner da Anna skal en periode ha bodd på Frogner. 

I 1942 bor familien i Welhavens gate 11, II Oslo. Så vidt jeg kan se vil dette være Frogner sogn?

I første omgang er det som er mest interessant å finne informasjon om de tre eldste barnas fødsler. Gjerne som bekreftelse på fødsel. Jeg vet naturligvis at de to yngste, som antakelig er født 1930-1932, ikke vil være mulig pga. personvern. Det hadde også vært interessant å finne ut noe om livene deres, men jeg forstår også at det kan være vanskelig. 

Jeg vet det meste om Annas liv før hun ble gift, og mye om Olafs liv før han ble gift. Det er etter ekteskapet og resten av deres liv, jeg kun har informasjonen fra papirene. 

Vi har ikke før nå visst at det var N.S-sammenheng så nært i familien, og det kan derfor også tenkes at det er andre med tilknytning til Anna og Olaf som enten ikke vet, eller vil vite mer. Det er helt forståelig. 

Uansett vil jeg være takknemmelig for all hjelp. Kanskje er du som leser dette i deres, og derfor også vår, familie? 

Hvis det er noen spørsmål om det jeg har skrevet eller noe annet, bare still så skal jeg svare etter beste evne. Papirene om Olaf inneholder nesten 300 sider og det har vært vanskelig å sortere, så det kan hende jeg har gjort noe uklart. 

Endret 17.08.2023, 22:37: Har fjernet navn på barn. 

Endret av Silje Gampedalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den yngste skiftet navn i 1956, jf. Norsk Lysingsblad 2. juni 1956. Oppgir ikke navnet her, men det er vel bare å søke i Nettbiblioteket med anførselstegn rundt navnet.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dag T. Hoelseth skrev:

Den yngste skiftet navn i 1956, jf. Norsk Lysingsblad 2. juni 1956. Oppgir ikke navnet her, men det er vel bare å søke i Nettbiblioteket med anførselstegn rundt navnet.

DTH

Har prøvd anførselsnavn rundt de alle i nb, men har ikke klart å se/skjønne. Syns det er vanskelig da hvertfall etternavnet er relativt vanlig. Men jeg skal ta en titt igjen! Tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Matthias Kolberg skrev:

Familien i 1923

A51FE967-339D-4406-A818-7FEC99CA250C.thumb.jpeg.7180bb942fa0c2235bb863de900abb4a.jpeg

Tusen tusen takk! 

Her dukket jammen søsteren Olga opp også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Silje, jeg har sendt deg en melding (pm) angående yngstemann i flokken.

DTH

Tusen takk! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ivar Moe skrev:

Oi dette var nytt. 

I papirene fra hans dom står det at han ikke tidligere er straffet, så dette var overraskende. 

Jeg antar at det likevel er samme mann, da sjansen er liten for at det er to forskjellige menn, men med samme fødselsdato og fult navn.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen har informasjon, så kan det gjerne sendes til meg på pm. 

Jeg har tenkt at tråden kan slettes når/hvis/hvis ikke det finnes informasjon. 

Jeg er relativt ny på området som omhandler 1920-til nå. Så jeg tar til meg at det bør vises varsomhet, og det er selvfølgelig riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, du må ikkje sletta tråden!

Eg hadde eit tema her, som vart lagt inn for ein del år tilbake, fekk lite respons då eg la det ut, men ganske mange år seinare kom responsen! Nokon hadde søkt og funne det eg hadde lagt ut, og fekk opplysningar som var heilt ukjende for dei!   🙂

Endret av Mariann Stokken
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være mulig å finne spor av jentene i søskenflokken selv om de har et vanlig etternavn. Hvis de giftet seg vil lysningen være kunngjort i Norsk Lysingsblad og dermed vil man få nytt etternavn. Hvis man filtrerer på antatt geografisk område og antatt tidsperiode kan man finne mye.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Det burde være mulig å finne spor av jentene i søskenflokken selv om de har et vanlig etternavn. Hvis de giftet seg vil lysningen være kunngjort i Norsk Lysingsblad og dermed vil man få nytt etternavn. Hvis man filtrerer på antatt geografisk område og antatt tidsperiode kan man finne mye.

DTH

Har funnet det jeg antar er datter nr 3. 

Datter nr 2 er det 4-5 med samme navn som har giftet seg innenfor den perioden og geografisk området. 

Det er vanskeligere når jeg ikke har klart å finne fødsel på noen av barna, da det kan se ut som om de hadde flere navn på papiret. 

Men, jeg gir ikke opp! 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressebøkene for Oslo burde kunne gi en viss indikasjon om hvor familien bodde til enhver tid og dermed fortelle hvilken kirkebok man bør lete i?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider