Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av leiermål - Trondheim lensregnskap 1656

Lars Kjønø
 Del

Recommended Posts

Anders Halåsen (Haldasen) begikk leiermål i 1656 og saken er beskrevet under Sigt och Sagfald Gimbnes Thinglag i Trondheim lensregnskap 1656.

Det ble reist sak mot Anders fordi han hadde ligget med tjenestejenten sin som var et "løst beryktet kvinnfolk". Jeg hadde satt pris på hjelp til å tyde saken i sin helhet

Skanna materiale: Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Lensregnskaper, RA/EA-5023/R/Rb/Rbw/L0119: Trondheim len, 1654-1656 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om lag sånn:
"Annders Halaas forseet sig med

Leyermahll, udj Hans ægteschab

med itt Løest beRøgtit Quindfolch

Er enn fattige Ødde Gaardsmand

hafde ichun till formueffuen firre

Kiøer och femb Tdr Kornn, vi-

dere hoes hannem iche Fandttes

Haffuer doeg Goeduillig for Ret-

tenn affsohnedt, efttersom Quindfol-

chedt hafdte aldehlis indted, som med

følgennde Tingsvinnde videre for-

clares for

Pennge ___ xviij rixdr"

Det står ikkje at ho var tenestejenta hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar, jeg er gjort oppmerksom på at på venstre siden i leiermålsteksten står tallet 13. Det betyr at det er et vedlegg til denne saken. Se vedlagt. Her står navnet Marit Iversdatter (Iffuesrdatter) og det er vel henne som ble beligget. Står det noe annet her som kaster lys over denne saken?

Skanna materiale: Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Lensregnskaper, RA/EA-5023/R/Rb/Rbw/L0119: Trondheim len, 1654-1656 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lars Kjønø skrev:

Takker igjen for bidrag. "Affsohnedt" her betyr vel at han har betalt leiermålsbot?

Ikkje heilt...  Eg har oppfatta (kan ha misoppfatta) det om lag sånn at syndaren inngjekk ein avtale med øvrigheita (futen, på vegne av kongen) om å betale

det han kunne (i futen sine augo, reknar eg med) når han ikkje kunne betale så mykje som han etter lova skulle betalt om han vart funnen skuldig.

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Sone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars Kjønø skrev:

Hei Ivar, jeg er gjort oppmerksom på at på venstre siden i leiermålsteksten står tallet 13. Det betyr at det er et vedlegg til denne saken. Se vedlagt. Her står navnet Marit Iversdatter (Iffuesrdatter) og det er vel henne som ble beligget. Står det noe annet her som kaster lys over denne saken?

her står det at han har "med sin tieniste tøs Marette Iffuersdttr Leiermaal hadde begannget ..."

Elles er det ikkje så mykje nytt.  Mellom kyr og korn hadde han "noglle faa small Creaturer"  (nokre få sauer/geiter, altså).

Så kan ein sikkert finne ut om lag kor mykje fire kyr og fem tønner korn var verd og samanlikne med 18 rd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider