Gå til innhold
Arkivverket

Skiftekort Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri - feil rekkefølge på noen kort

Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Jeg har oppdaget at noen av  skiftekortene for Eiker, Modum og Sigdal ligger i feil rekkefølge. Det har vel vært rot i rekkefølgen før de ble skannet. Det dreier seg om noen kort på bokstavene K og L. Fra og med side 3514 og til og med side 3828. Disse ligger etter bokstaven M.

Jeg finner ingen skiftekort på bokstavene N og O. Det er kanskje ikke noe på disse bokstavene? Jeg skulle sjekke om det var noe på garden Nore i Krødsherad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ole Arild Vesthagen skrev:

Jeg har oppdaget at noen av  skiftekortene for Eiker, Modum og Sigdal ligger i feil rekkefølge. Det har vel vært rot i rekkefølgen før de ble skannet. Det dreier seg om noen kort på bokstavene K og L. Fra og med side 3514 og til og med side 3828. Disse ligger etter bokstaven M.

Jeg finner ingen skiftekort på bokstavene N og O. Det er kanskje ikke noe på disse bokstavene? Jeg skulle sjekke om det var noe på garden Nore i Krødsherad.

Se merknadsfeltet i kildeinformasjonen: Kortene fra side 2995 til 3309 er gjentatt fra side 3516 til 3830, fordi det er slik på mikrofilmen som ligger til grunn for skanninga. Dette betyr at alle skiftekortene som alfabetisk hører hjemme mellom gårdene Måsnes og Prestegården, mangler.

Jeg lager nå en forbokstav-indeks til disse skiftekortene: https://media.digitalarkivet.no/sk/contents/4890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser nå at en del kort er skannet to ganger. Er det en mulighet for at de manglende kortene blir skannet og lagt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2023 den 22.12, Ole Arild Vesthagen skrev:

Ja, jeg ser nå at en del kort er skannet to ganger. Er det en mulighet for at de manglende kortene blir skannet og lagt til?

Vi prøver å få organisert supplerende skanning på Kongsberg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2023 den 22.12, Ole Arild Vesthagen skrev:

På 25.8.2023 den 10.02, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Vi prøver å få organisert supplerende skanning på Kongsberg.

Det er nå satt inn 520 nye bildefiler (for- og bakside av 260 skiftekort).

• Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.