Gå til innhold
Arkivverket

Søren Fredrik Fredriksen, oppfølging

Jan-Andre' Skov-Skov Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Som dere husker har jeg forsøkt å finne ut hvem min farfar var. Det har krevd utrolig mye tid og vært skikkelig vanskelig. Men litt om litt faller brikkene på plass. Jeg legger ved informasjonene jeg har funnet under. Det eneste jeg føler jeg mangler er hvor han er gravlagt, da sannsynlig her i Kristiansand, og det hadde betydd mye å funnet det ut. Jeg har fått litt fra arkivverket tidligere. Søren Fredrik var omstreifer, tilhører slekten Torp. Jeg legger ved ene siden av Hovedregister kortet, side 2 får jeg ikke opplastet, men står at han er reist rundt som omstreifer til rundt 3/12-47. Informasjon/rykter av det jeg har hørt stemmer, at han ble lam og døde av følgene, men noen nevner at tuberkulose tok livet hans. Min grandonkel Tormod Aleksander Kolbrunarskjold Fredriksen snakket lite om Fredrik. Tormod fortalte at Fredrik var en aktiv mann i boksing og turn, men i et turn stunt brakk Fredrik ryggen. Det stemmer jo litt med informasjonen under.

Jeg aner ikke hvor jeg skal gå fra her, noen råd?

Født: 13-09-15 i Askvold Nordfjord, Sogn og Fjordane.

Dåp: 16. oktober 1921 (Alder 6 år). Eide, Kvernes, Møre og Romsdal, Norge.
Bosted: 1921 (Alder 5 år) Svaneviken arbeidskoloni, Eide, Kvernes, Møre og Romsdal.
Historie: Søren Fredrik Fredriksen. 6 Desember 1921 ble han,sammen med sine søsken, sendt på barnehjem drevet av norsk misjon blant hjemløse.
Søren Fredrik Fredriksen sine foreldre: 
Gido Hjalmar Fredriksen Torp, jobbet som blikkenslager
Født: 4 februar 1889, død 26 august 1973
Mor: Gustava Magdalene Fredriksdatter Skogmo
Født :16 mai 1883, død 6 januar 1946
Søren Fredrik Fredriksen er nevnt i polititidene. Fredag 11 desember 1936 Nr. 93 , der både fetteren Olger Vilhelm Fredrik Fredriksen er blitt pågrepet den 5 desember 1936. De skal ha drevet ulovelig omførselshandel. I polititidene omtales Søren Fredrik som Fredrik Fredriksen Torp.

Hovedregisterkortet: 

Attest og varsel fra Kristiansand 
Seg. Lyder på innflytt til Bergen
Derfra den 31/10 47

Fra Kr.sand til (vanskelig å tyde) den 8/12 47 (Hoel i hall)?
Februar 48 til Drammen sykehus som lammet. Ligger der fremdeles.
(arb ufør 28/5-48)
Begge sendt i retur til Kr.sand 7/6-48 med redgjøresle av de faktiske forhold opplyst av hans venninne Edel Hokland.

0001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider