Gå til innhold
Arkivverket

Prestegjeld og sogn i Sør-Trøndelag

Eivind G. Hoel
 Del

Recommended Posts

Jeg viser igjen til den eminente oversikten som Arkivverket har over landets prestegjeld og sogn, denne gang Sør-Trøndelag.

Prestegjeld og sogn i Sør-Trøndelag

Likevel et spørsmål til Arkivverket, under 605 Lademoen, står det "se Strindheim".

Jeg kan ikke finne noe om Strindheim annet enn under 602 Vår Frue Kirke, hvor det står noe om en grenseregulering mellom de to sognene.

Har på følelsen av at det skulle være et eget avsnitt for Strindheim prestegjeld, men at det av en eller annen grunn ikke har blitt publisert.

Hvis Arkivverket har lyst på en inspirasjon, kan de sjekke ut:

Strindheim prestegjeld, wikipedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål: for mange opplysninger er det referert til "Erlandsen", men jeg kan dessverre ikke finne noen liste over referanser, hvor detaljer om denne og andre kilder er oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Det er litt innvikla...

Vi kan starte med at "607 Moholt" er feil; det er ikkje og har ikkje vore noko sokn eller prestegjeld som heiter Moholt.

Under "606 Strinda (Lade)" heiter det at

"Ved kgl.res. 23.9.1960 ble Lade og Ranheim kapelldistrikter skilt ut fra Strinda sokn og prestegjeld som et eget Lade

sokn og prestegjeld. Prestegjeldet endret navn til Strindheim prestegjeld i 1978, og samtidig ble Lade sogn overført til

Lademoen prestegjeld."

Det er, så langt eg veit, rett.

Men det er verd å sjekke kva som eigentleg står i resolusjonen. For nokre år sidan var det ein diskusjon om kva kyrkja

på Moholt faktisk heitte - eller burde heite. Då fann nokon etter kvart fram til ein kronprinsregent-resolusjon (1957, trur eg,

men det kan ha vore 1958 - altså den som er vist til ovanfor) som sa at kyrkja heldt fram med å heite Strinda. Dermed roa

diskusjonen seg, og kyrkja heiter framleis Strinda.

Det kan vere ei smakssak, eller ein finurleg formalitet, om ein vil seie at Strinda prestegjeld (med Strinda sokn og Strinda

kyrkje) frå 1960 er framhald av Strinda prestegjeld (og nytt Lade prestegjeld oppretta),

eller om Lade prestegjeld er framhald av det gamle Strinda, med nytt namn (og nytt Strinda prestegjeld oppretta).

Ordlyden i resolusjonen kan kanskje avklare dette.

Det kan vere litt komplisert for arkivordninga, men frå 1900 til 1960 hadde Lade sokn i Strinda prestegjeld to kyrkjer;

ei på Lade og ei på Moholt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"... dei som styrer med nettsidene våre" er ikke de samme som arbeider med FT1920, men de som har å gjøre med nettsidene, har nok også veldig mange andre oppgaver, som medfører at ei oppdatering om Strindheim prestegjeld så langt ikke har blitt prioritert.

Det som nå er kjent som "Arkivverkets soknehistorikk" er opprinnelig innledningene til de gamle katalogene over kirkebøker på mikrofilm. I disse katalogene var selve listene over mikrofilmede kirkebøker det sentrale, og så hadde de enkelte statsarkivene utarbeidet mer eller mindre detaljerte innledninger med prestegjelds- og soknehistorikk. For de fire fylkene som sorterer under Statsarkivet i Trondheim, fulgte oppsettet i katalogene over kirkebøker på mikrofilm det systemet som Statsarkivet i Trondheim har brukt til ordning og katalogisering av kirkebøker. Her har Statsarkivet i Trondheim gitt hvert sokn et nummer.

Katalogene over kirkebøker på mikrofilm var utarbeidet på 1990-tallet, og sokne- og prestegjeldshistorikkene var i beste fall ajourført fram til 1990-tallet. Noen sokn kan mangle fullstendig, fordi det på 1990-tallet ennå ikke var mikrofilmet kirkebøker fra mange sokn opprettet i nyere tid.

Å ajourføre "Arkivverkets soknehistorikk" til inn på 2000-tallet fordrer antakelig et større arbeid. Jeg har ikke med Arkivverkets nettsider å gjøre, men jeg drister meg til å antyde at man bør være forberedt på at Arkivverket vil/må prioritere oppdatering av "Arkivverkets soknehistorikk" nokså lavt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2023 den 20.27, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Det som nå er kjent som "Arkivverkets soknehistorikk" er opprinnelig innledningene til de gamle katalogene over kirkebøker på mikrofilm.

Eg limer inn lenke til den komplette soknehistorikken/mikrofilmkatalogane som referanse:

https://web.archive.org/web/20160526110049/http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-arkivet/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Soer-Troendelag

Og då ser ein også at det ikkje stod noko meir om Strindheim der.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider