Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Skjøte vedr. Mjåvatn 1831 - Vegårshei kommune

Recommended Posts

Jeg ba om hjelp til tolking på "Tydeforumet" og fikk dette svaret fra Ivar S. Ertesvåg:

"Du må legge ut lenkje til protokollen, sånn:

Østre Råbyggelag sorenskriveri, SAK/1221-0016/G/Gb/L0014: Pantebok nr. 11, 1831-1840, s. 7
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080408360569

og nja...nei - denne biletkvaliteten er vel litt under leseleg.

Du må kanskje høyre med Arkivverket (Statsarkivet i Kr. sand) om dei kan ta nye bilete av denne og neste side for deg."

Vel - kan dere vennligst gjøre det han foreslår?

mvh Per Tore Solheim

Endret av Per Tore Solheim
  • Per Tore Solheim changed the title to Skjøte vedr. Mjåvatn 1831 - Vegårshei kommune
  • 2 uker senere...
På 28.8.2023 den 21.38, Per Tore Solheim skrev:

Dette kan ikke kalles leselig, nei, og det gjelder store deler av panteboka. Vi vil skanne hele panteboka i farger - den foreliggende versjoen er skanna fra mikrofilm - og da bør lesbarheten bli bedre.

På 28.8.2023 den 21.38, Per Tore Solheim skrev:

På 11.9.2023 den 11.49, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Dette kan ikke kalles leselig, nei, og det gjelder store deler av panteboka. Vi vil skanne hele panteboka i farger - den foreliggende versjoen er skanna fra mikrofilm - og da bør lesbarheten bli bedre.

Vi har nå skanna hele panteboka i farger, og her er det aktuelle oppslaget: https://www.digitalarkivet.no/tl60184876000010

Kontrasten mellom blekk og papir er her så svak, at det fremdeles er utfordrende å lese dette.

• Liker 2

Tusen takk til Arkivverket.  Dere har jo sikkert gjort det som er mulig.

Men dessverre, for meg som ikke er spesielt flink med den gotiske håndskrifta, så klarer jeg ikke å lese annet enn bruddstykker av teksten.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.