Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til person født i 1931

Jorunn Folmoe-Kroutikhine
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg prøver å finne foreldrene til Gerd Anna Bjørklund (gift Andresen) f. 14.1.1931 død 31.3.1988. Jeg vet at hun er født i Oslo men ikke hvilken bydel hun er født i. Hvordan finner man hennes foreldre?

mvh

Jorunn Folmoe-Kroutikhine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne foreldre ved innførsel i kirkebok for dåp, konfirmasjon og kanskje ved vigsel. Dessuten kan det finnes i folkeregisteret. Vigsler ligger åpne fram til 1949 og Folkeregisteret er sperra i 100 år. Men du kan be om hjelp til oppslag via lesesal. Eventuelt kan du spørre via skjema så svarer vi i den grad vi har kapasitet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fulgte jeg sporet jeg fant i dødsannonsen hennes - hun hadde en eldre bror Alf, gift med Bodil. Deres lysningsannonse er her:

https://www.digitalarkivet.no/kb20060328060170

Alf og Gerds mor Gudbjørg døde i 1971, jf. Hadeland 11. august 1971 nr. 91, s. 6:

image.png.e12e9c5b72cac2d437f241735ee66f6b.png

Aksel Bjørklund døde i 1976, jf. Hadeland 27. april 1976 nr. 48, s. 6:

image.png.6c3f2364d7d27b53662a644ad525219f.png

Det burde vel være mulig å spore opp Gudbjørgs pikenavn/adressenavn (står Gulbrandsdatter i lysningen nevnt over) via folketellinger og kirkebøkene på Gran ...

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg gikk omveien via broren Alf var at lysningsprotokollen for Gerd Anna (under Kampen menighet, som jeg fant da jeg søkte frem lysningen i Norsk Lysingsblad, se Nettbiblioteket/nb.no) var sperret, mens broren Alf giftet seg i 1949, så lysningsprotokollsoppføringen for han og Bodil var åpen. Litt heldig her at Alf var eldre enn Gerd. Søk i Nettbiblioteket sammen med søk i Digitalarkivet gir som regel gode resultater.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

tusen takk! virkelig flott at dere kunne hjelpe meg. Jeg mener jeg er ganske dreven slektsforsker men her sto jeg helt fast. 

Endret av Jorunn Folmoe-Kroutikhine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider