Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er foreldrene til Joen Johansen Nardo f. ca 1741 i Strinda i Sør-Trøndelag

Erik Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg å finne foreldre til Joen Johansen Nardo. Info om han:

f. ca. 1741 i Strinda i Sør-Trøndelag

d. ca. 1791

gift med Kari/Karen Fredriksdatter/Friedrichsdatter Gjervan f. ca 1735 d. etter 1801

barn: Peder Jonsen Nardo f. 1776 og Andreas Jonsen Nardo f. 1781 (https://www.myheritage.no/research/collection-30030/dopte-norge-1634-1927?itemId=3721700-&action=showRecord&recordTitle=Andreas+Jonsen) (gift 1817 med Golla Larsdatter). Begge barna var soldater i 1. trondheimske regiment og jobbet som dagarbeider i 1801 (ifølge folketellingen: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058449000098)

Med vennlig hilsen Erik Gustavsen 🙂

IMG_2626.png

Endret av Erik Gustavsen
Lagt til skjermbilde, dersom link ikke fungerte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste Joen Johansen, født i Strinda mellom 1735 og 1745, er, såvidt jeg kan finne denne: https://media.digitalarkivet.no/view/17039/14 (2. spalte på venstre side, Dom: 6 post Trinit, 8. linje): døbt Johan Andersen Kollbottens barn, Nafn / Joen. Faddere: osv. Se også https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001722926.

Med hilsen HelgeSM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Hege 🙂 Det kan godt hende det er han. Men jeg lette litt mer i klokkerboka for strinda rundt disse årstallene og fant en annen mulig kandidat. Hvorfor kom ikke han opp i søkefeltet som en mulig far?

Også ser jeg ikke at det er noen mor/kone oppgitt her, hvorfor er ikke hun oppgitt (ser at dette gjentar seg i boka for disse årstallene)?

Mvh Erik Gustavsen

IMG_2622.jpeg

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2023 den 21.47, Helge Simon Møll skrev:

Eneste Joen Johansen, født i Strinda mellom 1735 og 1745, er, såvidt jeg kan finne denne: https://media.digitalarkivet.no/view/17039/14 (2. spalte på venstre side, Dom: 6 post Trinit, 8. linje): døbt Johan Andersen Kollbottens barn, Nafn / Joen. Faddere: osv. Se også https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001722926.

Med hilsen HelgeSM.

Legg merke til at dette er Malvik (som var sokn under Strinda i 1742). Faddrar frå Hommelvik m.m.

Det er eit godt stykke frå Nardo. Om ein utvidar leiteområdet så mykje, må ein nesten ta med Tiller, Leinstrand, Byneset, m.m.

3 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

Takk Hege 🙂 Det kan godt hende det er han. Men jeg lette litt mer i klokkerboka for strinda rundt disse årstallene og fant en annen mulig kandidat. Hvorfor kom ikke han opp i søkefeltet som en mulig far?

Også ser jeg ikke at det er noen mor/kone oppgitt her, hvorfor er ikke hun oppgitt (ser at dette gjentar seg i boka for disse årstallene)?

Det er betre å oppgje lenkje til protokollen https://www.digitalarkivet.no/kb20070918640332

Dette er ikkje klokkarboka, men kyrkjeboka for Lade sokn i Strinda prestegjeld. (Omfatta alt frå Byåsen til Ranheim.)

Det er "Dies generali Supplicat" - eller den almenne bededagen, 4. fredag etter påske.

"Døbt Johan Joensen Kamser(?)hougens barn Nafn. Joen." Faddrane er frå Sunnland.

Eg finn ikkje noko namn som liknar på "Kamserhougen"; det er venteleg eit plassnamn under Sunnland eller Nardo.

Dette er 1742... Det var ikkje vanleg å oppgje namn på mor.  Eigentleg var det ikkje vanleg å oppgje namn på far heller,

anna enn som patronym til barnet.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2023 den 21.02, Erik Gustavsen skrev:

Kan noen hjelpe meg å finne foreldre til Joen Johansen Nardo. Info om han:

f. ca. 1741 i Strinda i Sør-Trøndelag

d. ca. 1791

gift med Kari/Karen Fredriksdatter/Friedrichsdatter Gjervan f. ca 1735 d. etter 1801

barn: Peder Jonsen Nardo f. 1776 og Andreas Jonsen Nardo f. 1781 (https://www.myheritage.no/research/collection-30030/dopte-norge-1634-1927?itemId=3721700-&action=showRecord&recordTitle=Andreas+Jonsen) (gift 1817 med Golla Larsdatter). Begge barna var soldater i 1. trondheimske regiment og jobbet som dagarbeider i 1801 (ifølge folketellingen: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058449000098)

Du har kanskje sett det, men i tilfelle... - Manntalet for ekstraskatten i 1762:

Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling, RA/EA-4070/Ol/L0020/0002: [Gg 10]: Ekstraskatten, 23.09.1762. Romsdal, Strinda, Selbu, Inderøy. / Strinda og Selbu, 1763, s. 104
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10051201051109

"616 Naro"  "Joen og Karen"  - det er sikkert "dine" folk.

Under "Andre hos sig havende Folk" er ført inn "Joens Fader Johan og qvinde Guro".

Johan kan vere oppattgjft, men det kan også vere at Guro er mor til Jon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ivar for innspillene dine også😊

Ser på MyHeritage at det visstnok skal være kun 3 som ble døpt i Strinda som har navn Joen Johansen på denne tiden (1740+-5 år) Vi har allerede vært innpå at Johan Andersen Kolbotten og Johan Joensen Kamperhougen kan være faren til Joen, men ikke han siste Johan Olsen Osen her (se vedlagt bilde) (rart at vi ikke fant han på Digitalarkivet, kan nok hende jeg har bladd forbi han). Det må da være en av disse 3 som er faren til Joen, da det verken oppgis noen andre eller vi finner noen andre.

Vi ser jo at Joen kommer fra Nardo ifølge dåpen til sønnene til Joen (se tidligere i tråden), men likevel kommer ingen av disse fedrene herifra eller rett ved siden av Nardo så vidt jeg ser. I tillegg ser vi i folketellingen 1801 at sønnene Peder og Andreas og konen Karen bor på 0007 Nardoe, den Mellemste, noe vi også ser i manntalet Ivar lenket til. Jeg finner ikke noe sted i eller rett rundt Nardo som heter Kolbotten, Kamperhougen eller Osen. Rart. På den andre siden er jeg nok ikke den beste til å lete etter gamle stedsnavn.

Jeg hadde ikke sett Manntalet for ekstraskatten, Ivar, så takk for den. Ja, da kan det jo hende at Guro er moren til Joen.

Endring: Kom på at Joen med far Johan Andersen Kolbotten er døpt i Malvik som Ivar nevner, da er vel ikke han et alternativ likevel, se vekk fra avsnittet rett nedenfor 🙂

(Var det vanlig med navneoppkalling på denne tiden i Trondheim/Strinda? Da kan det jo se ut som at Joen sitt første barn Peder kanskje er oppkalt etter faren til Guro (dersom dette er moren da og faren hennes heter Peder, noe vi heller ikke vet). Det ser ut som at alle de mulige fedrene er tilreisende til Nardo, da var det vell vanlig at førstefødte var oppkalt etter familien som bodde først på gården hvis jeg ikke tar feil. Hvis dette stemmer, ser det ut til at Johan Andersen Kolbotten kan være riktig far, da den andre sønnen til Joen heter Andreas. Dette er bare noen tanker, men det beviser ingenting og utelukker heller ingen av de mulige fedrene til Joen Johansen Nardo.)

Mvh Erik Gustavsen

IMG_2627.png

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikkje du skal stole for mykje på MyHeritage...  Det kan vere nokon dei har feilregistrert.

"Joen" i 1736 er i kyrkjeboka på Digitalarkivet; så du har vel ikkje leita godt nok:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/606/L0275: Ministerialbok nr. 606A01 /1, 1727-1780, s. 242-243
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070918640322

3. s. i advent

"døbt Johan Olsen Osens barn, Nafv: Joen

fadderne: Brynnild Joensdatter Lille Naroe.

Karen Olsdatter Røstad. Peder Walseten.

Olle Trøen. Anders Olsen Røstad."

Osen er ein plass ved utløpet av Jonsvatnet.  Røstad og Valset er gardsnamn i dette området. "Trøen" kan vere fleire stadar,

inkludert Angelltrøa. "-trøa" er eit vanleg plasse-namn i Trøndelag. (Garden Angelltrøa har namn etter Jonas Angell, som kjøpte garden nokre tiår seinare).

"Lille Nardo" vart brukt som namn på eit bruk skilt ut frå Nardo i 1767. I 1736 kan det ha vore noko anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, ja da hadde jeg visst gått glipp av denne Joen med far Johan i boka.

I og med at en av fadderne kommer fra lille Nardo og resten i litt lang gange avstand rundt området, tipper du at denne kandidaten, Johan Olsen Osen, er den riktige? Også med tanke på at Johan Andersen er fra Malvik, enda lengre vekk, så er nok ikke han et alternativ lengre. Han Joen med far Johan Joensen Kamperhougen har faddere fra Sunnland, som er enda nærmere Nardo enn ved Jonsvattnet. Så han er jo fremdeles mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

Mange takk, ja da hadde jeg visst gått glipp av denne Joen med far Johan i boka.

I og med at en av fadderne kommer fra lille Nardo og resten i litt lang gange avstand rundt området, tipper du at denne kandidaten, Johan Olsen Osen, er den riktige?

Det spørs om ikkje du vert sliten i beina om du skal gå frå Nardo til Osen (om lag 8 km) - men det er kortare enn frå Osen til Lade (soknekyrkja).

Éin fadder frå Nardo kan vere tilfeldig.

Jon som kom til Nardo, kan ha flytta mykje lengre enn frå Sunnland eller Osen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sikkert blitt litt sliten å gå den strekningen, ja, og det kan godt hende at fadderen fra lille Nardo er tilfeldig. 

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Jon som kom til Nardo, kan ha flytta mykje lengre enn frå Sunnland eller Osen.

Jon kom vel ikke til Nardo, er ikke han født her da? Det er faren som er tilflyttende, enten fra Kolbotten, Kamperhougen eller Osen, hvis jeg forstår det med stedsnavnene riktig (se dåp til Joen sitt barn kalt Andreas lenket til tidligere i tråden). Men fra hvilke av disse stedene er fremdeles usikkert. Hmm... 

Mvh Erik Gustavsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Erik Gustavsen skrev:

Jon kom vel ikke til Nardo, er ikke han født her da?

Du leitar etter ein Jon ("Joen") fødd i Strinda ca. 1741, gjer du ikkje?  Det vil vel seie at du ikkje har funne han fødd på Nardo.

Har du funne Johan gift med Guro?  Det må vere ein eller annan gong før 1763; kyrkjeboka er vle frå 1727.

Ja det stemmer at far Johan kom til Nardo; men det må ha vore etter at Jon var fødd.  

Du veit vel ikkje om Johan nokon gong var gardbrukar på Nardo - eller om han som eldre mann flytta inn til sonen Jon.

Så sant ikkje denne "Kamserhaugen" er ein del av Nardo ... men det er i så fall ein husmannsplass.

I 1723 var det to bruk og ingen husmannsplassar på Nardo,

Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling, RA/EA-4070/N/Nb/Nbf/L0160: Strinda og Selbu eksaminasjonsprotokoll, 1723, s. 113
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ma20090820610528

Likeins to bruk og ingen plassar på Sunnland (to blad framover, nr. 526)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er Jon Johansen jeg leter etter som er født ca. 1741. Trodde det står Nardo bak Joen Johansen i flere av fødslene til barna til han og Karen Fredriksdatter nettop fordi han kom herifra. I tillegg ser man at kona Karen Fredriksdatter Gjervan f. ca 1736 og to av deres barn Peder f. 1776 og Andreas f. 1781 bor på Nardo i 1801. I ekstraskatten du linket til er jo også Karen og Jon oppført på Nardo. Siden Karen (konen til Jon) kommer fra Gjervan i Vikhammer i Malvik og Nardo står bak navnet til Joen, tenkte jeg det var logisk at han kom herifra. 

Jeg har ikke funnet dåpen til noen av barna til Jon i ulike bøker for Strinda på Digitalarkivet (rart). Likevel klarte jeg nå å finne ut at Jon og Karen har flere barn på MyHeritage i Strinda (vet at dette ikke er 100% sikkert). Se bildene nedenfor. Det vil si at de fikk følgende barn i følgende rekkefølge (som jeg kan se): Gurro f. 1762, Johan f. 1774, Petter f. 1776 og Andreas f. 1781. Alle er oppført under Strinda. At førstefødte fikk navnet Gurro, bygger vel under påstanden (som vises i ekstraskatten) at Gurro er moren til disse barna og gift med Jon.

Derfor tenker jeg at Jon Johansen sin far må være en av Johan-ene fra enten Kolbotten, Kamperhougen eller Osen. Da det ser ut som at disse er de eneste kandidatene.

Mvh Erik Gustavsen

IMG_2630.png

IMG_2629.jpeg

IMG_2631.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

Ja, det er Jon Johansen jeg leter etter som er født ca. 1741. Trodde det står Nardo bak Joen Johansen i flere av fødslene til barna til han og Karen Fredriksdatter nettop fordi han kom herifra.

Han budde nok på Nardo då sønene vart fødde.

Men det ser ikkje ut til at han var fødd eller vaks opp der - og det er vel det vi legg i "kome frå"

Sitat

Derfor tenker jeg at Jon Johansen sin far må være en av Johan-ene fra enten Kolbotten, Kamperhougen eller Osen. Da det ser ut som at disse er de eneste kandidatene.

Då må du kanskje grunngje kvifor han skal vere fødd i Strinda prestegjeld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alle de nevnte grunnene som er årsak i at jeg tror han kommer fra Nardo og iallefall Strinda. Men hvis du ikke tror han kommer fra Strinda engang (altså Kolbotten, Kamperhougen og Osen) så kan det bli vanskelig å finne hvem foreldrene til Jon og konen Gurro er og kom fra. 

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Då må du kanskje grunngje kvifor han skal vere fødd i Strinda prestegjeld. 

Mange takk for all hjelpen iallefall. Har lært at konen til Jon og mor til barna mest sannsynlig er en med navn Gurru 😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Gustavsen skrev:

Det er alle de nevnte grunnene som er årsak i at jeg tror han kommer fra Nardo og iallefall Strinda. Men hvis du ikke tror han kommer fra Strinda engang (altså Kolbotten, Kamperhougen og Osen) så kan det bli vanskelig å finne hvem foreldrene til Jon og konen Gurro er og kom fra.

At opphav på 1700-telet er vanskeleg å finne ,er det vanlege.

Du har vel eigentleg ikkje nemnt ein einaste grunn til å tru at han er fødd på Nardo eller i Strinda.

Når det gjeld Guro, så var ho gift med far Johan i 1763.  At nokon vart enkje(mann) og gifta seg oppatt var nokså vanleg.

Difor ville det vere lurt  (og mogeleg) å gå gjennom vigslar i Strinda fram til 1763 for å sjå om dei stod der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt trodde (fortid)  jeg at «Nardo» bak Joen Johansen på dåpene til barna hans, betydde at han ble født her + at han bodde her. I tillegg har andre personer notert det på MyHeritage (vet at dette ikke er en sikker kilde)

Skjønner at Guru ikke trenger å være moren. Men med tanke på navneoppkalling på denne tiden passer hun som mor da første jentebarnet til Joen heter det, samtidig som at hun er oppført i ekstraskatten med han.

Mvh Erik Gustavsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Gustavsen skrev:

Fant i følgende bok https://media.digitalarkivet.no/view/16276/50651/73 på side 73 at Joen Johansen Naroe og Karen Friderichsdatter Gjerven giftet seg 17.10.1762.

Datoen er 1761 "Dom. 17 p: Trinit", (17. s. e. trieining, som var 13. sept. )

Trulovinga nesten nedst heilt til venstre, 8. august.

Kausjonistane var "Vagtmester Schierlien og Tørres Tomset"
("vagtmester" var ei militær stilling, og når han er "Dragoun" heng det vel saman).

Han kan ha teke over bruket på Nardo før vigsla.   Bygsel er gjerne tinglyst, så det kan vere noko å hente der. I det minste eit årstal

Dersom futen har ført namn på oppsitjarane (skattebetalarane) i dei årlege skattelistene, vil det vise om lag kva tid han tok over - og

også om far Johan var oppsitjar på Nardo først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Han kan ha teke over bruket på Nardo før vigsla.   Bygsel er gjerne tinglyst, så det kan vere noko å hente der. I det minste eit årstal

Skal se nærmere på dette. Vet du om jeg finner slik info under Tinglysmateriale på Digitalarkivet, og videre under panteregister, pantebøker eller utskriftningsregister?

Har bladd litt mer i følgende bok der jeg fant vielsen og trulovinga til Joen og Karen 1761: https://media.digitalarkivet.no/view/16276/50651/69. Kom over en person som heter Ole Johansen Nardo i 1760, hvis jeg tyder riktig da på side 69. Ser ut som at han er en fadder? Kanskje dette kan være broren til Joen Johansen Nardo (bare noen tanker og ikke sikkert det hjelper).

Fant også på side 67 ei som heter Mali Johansdatter Nardo i år 1758 (eller 1759): https://media.digitalarkivet.no/view/16276/50651/67. Vet heller ikke om dette vil hjelpe med noe.

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

… Og her er dåpen til ei som heter Mali i 1732, se side 7: https://media.digitalarkivet.no/view/16276/50651/7. Hun er født av Johan Olsen Osen, en som vi tideligere var inne på (han fikk jo et barn med navn Jon også, hvor en av fadderne var fra lille Nardo). Vet ikke om følgende Mali er samme: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058449002998, men da matcher fødselsårstallet (ser at hun eventuelt har flyttet). Det kan hende det er tilfeldig at denne Johan fikk barn med navn Mali og Joen, da to med samme navn senere oppføres som Nardo. Hva tenker dere?

Mvh Erik Gustavsen

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

Skal se nærmere på dette. Vet du om jeg finner slik info under Tinglysmateriale på Digitalarkivet, og videre under panteregister, pantebøker eller utskriftningsregister?

Tinglysingar som gjeld eigedom (bygselbrev, m.m.) er ført i panteboka. Sorenskrivaren kan ha laga register for å finne fram. Det kan også vere notert i tingboka.

Panteboka og tingboka er kronologiske, og kan vere krevjande å finne fram i. Panteregister frå denne tida kan vere ført etter ulike ordningar.

Desse kjeldene er skanna og lagde ut på Digitalarkivet.

Skattelister er i futerekneskapen. Dei er på Digitalarkivet fram til (trur eg) 1720. Dei nyare må du på Statsarkivet for å sjå.

4 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

Har bladd litt mer i følgende bok der jeg fant vielsen og trulovinga til Joen og Karen 1761: https://media.digitalarkivet.no/view/16276/50651/69. Kom over en person som heter Ole Johansen Nardo i 1760, hvis jeg tyder riktig da på side 69. Ser ut som at han er en fadder? Kanskje dette kan være broren til Joen Johansen Nardo (bare noen tanker og ikke sikkert det hjelper).

69 er eit biletnummer laga i Digitalarkivet. Sidetalet er 345 (sjå oppe til høgre) i skjermbiletet, eller oppe til venstre i protokollen.

Ole er fadder "Dom. 2 p. Epiphan." (2.s.e. openberring)

for "Jon Olss. Almænøfnets barn"; andre faddrar frå "Engelsaaes" og Sætterbacken"

Engelsåsen ligg på nordvestsida av Jonsvatnet, Allmanaunet på ei halvøy i vatnet og Sæterbakken litt ovanfor Engelsåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider