Gå til innhold
Arkivverket

DNA som utfordrer forskningen

Charlotte K. Hagen
 Del

Recommended Posts

Jeg har holdt på med min slekt siden 80-tallet og har ment at jeg har hatt god oversikt, hvis man ser bort fra 3-4 blindgater. Nyere tids DNA-testing har gjort det langt på vei mulig å bekrefte mye av det arbeidet som er lagt ned, men så dukker det av og til opp DNA-treff som utfordrer det kildene ellers sier. 

Min Tippoldemor, Karen Jørgine Knutsdatter ble født i 1853 og foreldrene oppgis da å være Niels Jørgensen og Gjertrud Hansdatter Hagen. Her skulle det nok stått Knut Jørgensen og det står det på alle de andre barna de fikk. 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000018052009

Hennes morfar, Hans Olsen Romelen fra Hemne har vært et hodebry i alle år og i et forsøk på å nøste i hans etterkommere ved hjelp av DNA laget jeg et DNA-kart på alle treff som viser seg å være etterkommere i denne grenen. Dette er på min fars side, men siden han ikke er lenger med oss var jeg så heldig og fikk hans søster til å ta en test. Så ved hjelp av hennes treff har jeg laget vedlagte DNA-kart. Jeg har med vilje laget det så smått at navnene ikke kan leses.

Min faster er farget oransj. Alle røde og grønne er DNA-treff på henne. Karen Jørgine er markert som blå. 

Nylig fikk min faster et DNA-treff på 92,5 cM, noe jeg synes var høyt nok til å tenke at det skulle være relativt lett å finne ut av. Det var det ikke! Heldigvis var det mange triangulerte treff og da jeg fant igjen mange av de i mitt DNA-kart forsto jeg at det var noe som ikke stemte. Alle de røde i DNA-kartet er triangulerte treff, og felles ane er Karen Jørgine. 

Det jeg nå lurer på er hvordan (om i det hele tatt mulig) kan jeg jobbe videre til å bekrefte teorien om at Karen Jørgine har en annen far enn det som står i kirkebøkene. Den sterkeste hypotesen er hennes far var Iver Benjaminsen Wedø (1827-1894), Hitra. Hans første barn er registrert født i 1854, mens Karen Jørgine er født i 1853.

952732465_DNA-kartfaster.jpg.7300ba2df8517728a07261cb6234aede.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med autosomaltester skal du i utgangspunktet ha muligheter for å nøste opp slektsgåter 5-6 generasjoner bakover, og farsskapet til Karen Jørgine faller godt innenfor dette. Så er det jo avhengig av treffene du har, og hvor gode trærne deres er.

Jeg ville gruppert alle triangulerte treff som du har felles med treffet på 92.5cM, og deretter lett gjennom trærne deres for å se om det er mulig å finne noen fellesnevnere, geografisk eller faktiske aner. Kanskje må du også gjøre noe gransking videre bakover selv på disse treffene. Du kan jo også forsøke å jobbe deg framover fra Iver Benjaminsen og se om du etterhvert kan finne noen koblinger med treffene.

Du bør også gruppere de forskjellige treffene etter hvor mye dna de deler med hverandre, kanskje er noen av treffene søskenbarn eller tremenninger av hverandre. Dette kan hjelpe i forståelsen av hvordan slektskapene henger sammen.

Bruk også dnapainter for å vurdere sannsynligheter for slektskap ut fra cM

https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4

Når det gjelder selve treffet på 92.5cM så er jeg ikke helt sikker på hva du mener ikke stemmer. Litt avhengig av alderen på treffet så er det jo innenfor f.eks 2C2R (dette blir tremenning 2 ganger forskjøvet), og da vil din faster og dette treffet ha felles oldemor i Karen Jørgine. Det passer jo med kartet, så vidt jeg kan skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en hard nøtt. Har du noen DNA-treff for din tante som går tilbake til Karen sin farsside i det hele tatt? 

1. Hvor gammel er matchen i forhold til din tante?

2. Kan denne matchen være unormal høy fordi dere er i slekt på mer enn 1 måte?

3. Har du prøvde å legge inn all data i dnapainter sin WATO?

Nå har du en god forståelse for DNA så jeg regner med at du allerede har kontrollert ditt eget tre opp mot dine DNA-matcher og vet hvem som er bekreftet med DNA og ikke, men din match har nok ikke sjekket sitt eget tre opp mot DNA, så der er jo en mulighet for at «feilen» er på deres side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider