Gå til innhold
Arkivverket

Karen Olsdatter f. i Modum i Buskerud ca 1797. Gift i Larvik i 1827 med Skredderen Hans Ramberg fra Ramberg i Flesberg

Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Viser til denne diskusjonen over her. Der ble opphavet til Hans Ramberg bekreftet. Hans Ramberg giftet seg i Larvik i Vestfold med Karen Olsdatter f. ca 1797 fra Modum. Hun ble konfirmert i Drammen ca 1812, ifølge vielsen. Nå er det hennes jeg skal prøve å finne ut av. Dette ser verre ut synes jeg.

Her er vielsen fra Larvik i 1827:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061117020234

Hun skal være konfirmert i Drammen, men jeg fant henne ikke konfirmert i Bragernes og i Strømsø mangler nok konfirmert fra den tiden. Det er vell der jeg må lete etter konfirmerte i Drammen på den tiden.

Med søk i 1810 tellingen i Modum (Kar* Olsd*) fant jeg disse alternativene som kunne passe.

Detaljert personsøk - Digitalarkivet

Har lett i utflyttede og innflyttede uten av det ga noe.

Det er vel der jeg står?

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Har sett henne, men hun er født i Bragernes. Så passer i så fall ikke. 

Ps. Kan legge til at i 1865 tellinger i Larvik står det også at hun var født i Modum. I 1875 telling var hun død. 

Endret av Jørn Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Olsdatter døde i 1866:

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000006335759

Vestfold fylke, Larvik i Larvik, Klokkerbok nr. I 3B (1830-1870), Døde og begravede 1866, Side 648
https://media.digitalarkivet.no/view/8248/282

Vestfold fylke, Larvik, Dødsfallsprotokoll nr. 3 (1862-1887), Protokollside
https://media.digitalarkivet.no/view/155833/16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vist av Grethe, døde Karen 29/4 1866 i Larvik. Alderen ble da oppgitt til 69 1/2 år som er ganske konsistent med de oppgitte 30 år ved vielsen 4/8 1827. Er begge disse opplysningene helt nøyaktige - noe vi bør være forsiktige med å ta for gitt - var hun født mellom august og oktober 1796.

Men akkurat i den perioden døpes ingen Karen e.l. med far Ole e.l. på Modum.

De to nærmeste er født 28/5 1796 og døpt 5/6 s.å. i Nykirke som datter av Ole Pedersen og Berte Eriksdatter på Buskerudeiet:

Modum kirkebøker, SAKO/A-234/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1783-1819, s. 174-175
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061220660091 

Og født 27/11 1796 og døpt 4/12 s.å. i Nykirke som datter av Ole Corneliussen og Ingeborg Olsdatter på Kopland:

Modum kirkebøker, SAKO/A-234/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1783-1819, s. 182-183
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061220660095 

Denne familien er ikke å finne på Modum ved ft1801, men det er nok de som da var husmannsfolk under Sørum hovedgård i Lier:

010 Ole Corneliussen - 0078 Sørum Hovedgaard - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 0626P Lier prestegjeld - Digitalarkivet 

Dermed har vi en kandidat som var født på Modum og utflyttet som barn i retning Drammen. Hun er ikke å finne som død eller konfirmert i Lier, der jeg finner to av søsknene hennes konfirmert. Dermed er det sannsynlig at hun var utflyttet fra Lier før konfirmasjonsalderen og konfirmert et annet sted. Og da er jo Drammen nærmest. Jeg finner ikke familien omtalt under Sørum i online-utgaven av Lier Bygdebok.

Faren hennes, Ole Corneliussen, døde på Sørum-eiet i Lier i 1823:

Ole Corneliussen - Ministerialbok for Lier prestegjeld 1813-1825 (0626P) - Digitalarkivet 

Dessverre finner jeg ikke noe skifte etter ham som kunne si noe om hvor datteren hadde tatt veien.

Jeg ville ikke være så snar til å avvise den konfirmanten Magne påpeker. Erfaringsmessig er det en ikke ubetydelig feilprosent i slike opplysninger. I tillegg til Bragernes og Strømsø har vi også Tangen, som dels hørte under Strømsø og dels under Skoger, og hadde egne kirkebøker. Der finner jeg ingen aktuelle. 

Ei Karen Olsdatter fra Bragernes opptrer som fadder i Lier flere ganger mellom 1814 og 1823. Det kan være henne:

Karen Olsdr - Klokkerbok for Lier prestegjeld 1813-1824 (0626P) - Digitalarkivet 

Karen Olsdr - Klokkerbok for Lier prestegjeld 1813-1824 (0626P) - Digitalarkivet 

Karen Olsd - Klokkerbok for Lier prestegjeld 1813-1824 (0626P) - Digitalarkivet 

Karen Olsd - Klokkerbok for Lier prestegjeld 1813-1824 (0626P) - Digitalarkivet 

En måte å snevre inn feltet ytterligere kan være å se om de aktuelle fra ft1801 kan gjenfinnes som konfirmert på Modum. I tilfelle kan de strykes i denne sammenheng.

Ellers legger jeg merke til at hun i kildene fra Larvik konsekvent kalles Karen - ikke Kari. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange, mange takk alle tre. Har har jeg masse og jobbe videre med i dag. Det er helt riktig som du sier Dag et det kan ha vært hun som ble konfirmert i Bragernes. Hun som Magne nevnte. Det er fort at presten skrev feil, og hun kan jo ha bodd der en tid. Det passer jo med navn og alder. Nå har jeg jo også alderen ved død som Grethe fant. 

Det er jo ikke så mange mulige her, så jeg tar med meg alt du kommer med Dag videre. Veldig bra jobbet med det. 

Takk igjen får at dere brukte tid på dette. 

Jørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for avklaringen. Heller nok til at det var hun som ble konfirmert i Bragernes. Kan sjekke om det finnes noen aktuelle født i Bragernes. Ut fra vielsen er hun konfirmert i Drammen. 

Har skrevet inn dataene for Hans Ramberg og er nå klar til å gå igjennom de døpte i Modum som var aktuelle som hans kone. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 31.8.2023 den 21.20, Dag Thorsdalen skrev:

De to nærmeste er født 28/5 1796 og døpt 5/6 s.å. i Nykirke som datter av Ole Pedersen og Berte Eriksdatter på Buskerudeiet:

Modum kirkebøker, SAKO/A-234/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1783-1819, s. 174-175
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061220660091 

Og født 27/11 1796 og døpt 4/12 s.å. i Nykirke som datter av Ole Corneliussen og Ingeborg Olsdatter på Kopland:

Modum kirkebøker, SAKO/A-234/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1783-1819, s. 182-183
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061220660095 

Da har jeg fått ting på plass i basen min.

Her er de to alternativene til den Karen Olsdatter jeg leter etter, så langt jeg ser det. Dag skrev videre her at det mest trolige er datteren til Ole Corneliussen som er den rette. Familien flyttet til Lier. To søsken ble konfirmert der, og Karen da trolig i Bragernes i 1812. Det er jeg enig i. 

Jeg har prøvd å finne mer om danne datteren til Ole Pedersen og Berte Eriksdatter som nevnes. Jeg fant jo familien i Modum i 1801. Ut fra kildene synes jeg det er vanskelig. Det virker også som om det mangler noe i bygdebøkene her også. Er det noe som kan hjelpe meg med å finner mer om familien til Ole Pedersen og Berte Eriksdatter og da helst datteren Karen Olsdatter? Dersom det skal være henne, må hun være konfirmert i Drammen.

mvh Jørn

Endret av Jørn Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bygdebøkene for Modum står en del tilbake fra ønsket nivå. Dette er jo den gamle leksa, der det stort sett bare er eiere og brukere av matrikulert jord som følges. 

Det spørs om det ikke er Ole Pedersens datter som konfirmeres her 30/9 1810: Kari Olsdr. Buskerudeje, 14 år:

Modum kirkebøker, SAKO/A-234/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1783-1819, s. 550-551
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061220660284 

Men det ser ikke ut som at hun overlevde foreldrene sine som døde i h.h.v. 1831 og 1838. Fra databasen Dødsfall i Modum 1821-1840, som jeg ikke kjenner kildegrunnlaget for:

Ole Pedersen - Dødsfall i Modum 1821-1840 - Digitalarkivet 

Berthe Erichsd - Dødsfall i Modum 1821-1840 - Digitalarkivet 

Dermed kan vel hun avskrives som aktuell kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig med deg i Dag. Denne jenta kom nok ikke til Larvik. Mange takk for avklaringen. Da er jeg rimelig trygg på at det var datteren til Ole Corneliussen som kom dit. 

Mange takk for avklaringen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider