Marius Holm Enerud Skrevet September 1, 2023 Del Skrevet September 1, 2023 (endret) Heisan, Jeg har forsøkt å tyde en gammel husmannsseddel fra 1809 men sliter en del. Håper noen kan hjelpe meg imål 🙂 Teksten jeg har: 01 Læst Husmandsseddel: Underskrevne brev. Hans Smidt(?) giør bekient(?) 02 at jeg i allerunderdanigst følge Forordn. Af 29 Juni 1792, har overladt til Brugelse den under 03 min (?) Sundby i Ullensager Pgd beliggende Plads Tønsberg for Ole Nielssen 04 paa følgende Vilkaar: 1: af Pladsen, saaledes som den nu findes indhegnet og med Ops(?) 05 del svarer han aarlig Leje 4 Rd skriver fire Rigsdaler, der skal være erlagt med Penge eller Arbeide in- 06 den hvert Aars 31 Decbr. _ 2: Til de Kreature, som kan fødes paa Pladsen, nyder han fri Havn paa 07 Moen, tilligemed alle Fornødende af Huusvirke(?), Gierdefang og Brændeveed after Udvi- 08 ning. _ 3: Pladsens Huse, Gierder og Jordvei holder han i forsvarlig Tilstand og maae intet(?) selges 09 eller bortfares af den derpaa faldende Fourage eller Giødsel. _ 4. Til Grden Sundbyes (?) skal Ole 10 Nielsen, Hustrue og hans hjemehørende(?) voxne Børn, enten selv, eller ved (?) dygtige Arbeidere, 11 afgive hele(?) 18 Arbeidsdage aarlig, naar han alle de (?) tilsagde, enten selv eller ved en Ar- 12 beidsfør Karl aller Qvinde, mod at Manden nyder paa Gaardeierns Kost 8 s for (?) og paa egen 13 Kost 1 ort. Desuden (?) og paa egen Kost 16 s (ny side) ?? Link til teksten (starter nederst på høyre side): https://www.digitalarkivet.no/tl20080626330878 På forhånd mange takk! mvh Marius Endret September 2, 2023 av Marius Holm Enerud Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet September 5, 2023 Del Skrevet September 5, 2023 01 Læst Husmandsseddel: Underskrevne brev. Hans Smidt(?) giør bekient(?) 02 at jeg i allerunderdanigst følge Forordn. af 29 Juni 1792, har overladt til Brugelse den under 03 min ejende Gd [?Gaard] Sundby i Ullensager Pgd beliggende Plads Tønsberg for Ole Nielssen 04 paa følgende Vilkaar: 1: af Pladsen, saaledes som den nu findes indhegnet og med Opstagning ud..-(?) 05 det svarer han aarlig Leje 4 Rd skriver fire Rigsdaler, der skal være erlagt med Penge eller Arbeide in- 07 Moen, tilligemed alle Fornødende af Huusvirke(?), Gierdefang og Brændeveed efter Udvis- ... meir etter kvart, om ikke andre kjem meg i forkjøpet. Marius Holm Enerud og Even Stormoen reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet September 5, 2023 Del Skrevet September 5, 2023 (endret) 08 ning. _ 3: Pladsens Huse, Gierder og Jordvei holder han i forsvarlig Tilstand og maae intet(?) selges 09 eller bortfø(?)res af den derpaa faldende Fourage eller Giødsel. _ 4. Til Grden Sundbyes Ejer skal Ole 10 Nielsen, Hustrue og hans hjemehavende voxne Børn, enten selv, eller ved tienstdygtige Arbeidere, 11 afgive hele(?) 18 Arbeidsdage aarlig, naar han eller de blive tilsagde, enten selv eller ved en Ar- 12 beidsfør Karl eller Qvinde, mod at Manden nyder paa Gaardejerens Kost 8 s for hver Dag(?) og paa egen 13 Kost 1 ort. Desuden 6 s (?)for hver Dag og paa egen Kost 16 s. Enten af Delene bestem(m)er Gaardejeren ved Arbeidets ? (ny side) ?? Endret September 6, 2023 av Richard Johan Natvig Even Stormoen og Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet September 8, 2023 Del Skrevet September 8, 2023 (endret) På 5.9.2023 den 18.24, Richard Johan Natvig skrev: 03 min ejende Gd [?Gaard] Sundby i Ullensager Pgd beliggende Plads Tønsberg for Ole Nielssen Sundbye (for å vera heilt presis) Og så var det neste side, mange hol: 14 .… 6 (5?). Løvbrud paa Moen efter Udvisning og … skal Ole 15 Nielsen nyde til de paa Pladsen fødende Faar. Under disse Vilkaar, og naar Ole Nielsen med Hu 16 strue og Familie for øvrigt viser Troskab og Lydighed mod mig og efterkommende Ejere af Gden Sund 17 bye, holder sig med Familie ordentlige, og i det hele overensstemmende med de Kongl.? …. 18 …, skal han og Hustrue for deres Levetid nyde og beboe de … Plads… Til Bekræf 19 telse under min Haand og Segl .... d 11? Novbr 1809 …. Endret September 9, 2023 av Richard Johan Natvig Even Stormoen og Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet September 9, 2023 Del Skrevet September 9, 2023 Noen små ytterligere forslag: Linje 04 og 05…ved Opstagning udvidet, svarer … [neste side] 14 [som vel egentlig er linje 01 på den siden] …og vaare medejere derved ikke fornærmes skal Ole 17 … Kongl An- 18 ordninger … beboe de[n] forbt [ forbemeldte] Plads Mvh Richard Johan Natvig og Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet September 15, 2023 Forfatter Del Skrevet September 15, 2023 En forsinket "Tusen takk" @Even Stormoenog @Richard Johan Natvig 🙂 Richard Johan Natvig og Even Stormoen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet September 15, 2023 Forfatter Del Skrevet September 15, 2023 På 8.9.2023 den 22.45, Richard Johan Natvig skrev: 19 telse under min Haand og Segl .... d 11? Novbr 1809 …. Her tror jeg stedsnavnet skal være "Aurstad". Og kanskje det står "Smidt" til slutt? Richard Johan Natvig reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet September 15, 2023 Forfatter Del Skrevet September 15, 2023 På 8.9.2023 den 22.45, Richard Johan Natvig skrev: 14 .… 6 (5?). Løvbrud paa Moen efter Udvisning og … skal Ole hmm...hva kan første ordet i dette linjen være? Ender på "gelse" ihvertfall. "ved Arbeidets .....gelse" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet September 16, 2023 Del Skrevet September 16, 2023 11 timer siden, Marius Holm Enerud skrev: hmm...hva kan første ordet i dette linjen være? Ender på "gelse" ihvertfall. "ved Arbeidets .....gelse" "Tilsigelse" Marius Holm Enerud og Richard Johan Natvig reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet September 17, 2023 Forfatter Del Skrevet September 17, 2023 På 5.9.2023 den 19.49, Richard Johan Natvig skrev: 11 afgive hele(?) 18 Arbeidsdage aarlig, naar han eller de blive tilsagde, enten selv eller ved en Ar- Jeg heller mest mot at det står "hver" i stedet for "hele". Richard Johan Natvig reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå