Gå til innhold
Arkivverket

Huusmandsseddel, 1809

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har forsøkt å tyde en gammel husmannsseddel fra 1809 men sliter en del.

Håper noen kan hjelpe meg imål 🙂

Teksten jeg har:

01           Læst Husmandsseddel: Underskrevne brev. Hans Smidt(?) giør bekient(?)

02           at jeg i allerunderdanigst følge Forordn. Af 29 Juni 1792, har overladt til Brugelse den under

03           min (?) Sundby i Ullensager Pgd beliggende Plads Tønsberg for Ole Nielssen

04           paa følgende Vilkaar: 1: af Pladsen, saaledes som den nu findes indhegnet og med Ops(?)

05           del svarer han aarlig Leje 4 Rd skriver fire Rigsdaler, der skal være erlagt med Penge eller Arbeide in-

06           den hvert Aars 31 Decbr. _ 2: Til de Kreature, som kan fødes paa Pladsen, nyder han fri Havn paa

07           Moen, tilligemed alle Fornødende af Huusvirke(?), Gierdefang og Brændeveed after Udvi-

08           ning. _ 3: Pladsens Huse, Gierder og Jordvei holder han i forsvarlig Tilstand og maae intet(?) selges

09           eller bortfares af den derpaa faldende Fourage eller Giødsel. _ 4. Til Grden Sundbyes (?) skal Ole

10           Nielsen, Hustrue og hans hjemehørende(?) voxne Børn, enten selv,  eller ved (?) dygtige Arbeidere,

11           afgive hele(?) 18 Arbeidsdage aarlig, naar han alle de (?) tilsagde, enten selv eller ved en Ar-

12           beidsfør Karl aller Qvinde, mod at Manden nyder paa Gaardeierns Kost 8 s for (?) og paa egen

13           Kost 1 ort. Desuden (?) og paa egen Kost 16 s

(ny side)

??

Link til teksten (starter nederst på høyre side):
https://www.digitalarkivet.no/tl20080626330878

På forhånd mange takk!

mvh

Marius

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

01           Læst Husmandsseddel: Underskrevne brev. Hans Smidt(?) giør bekient(?)

02           at jeg i allerunderdanigst følge Forordn. af 29 Juni 1792, har overladt til Brugelse den under

03           min ejende Gd [?Gaard] Sundby i Ullensager Pgd beliggende Plads Tønsberg for Ole Nielssen

04           paa følgende Vilkaar: 1: af Pladsen, saaledes som den nu findes indhegnet og med Opstagning ud..-(?)

05           det svarer han aarlig Leje 4 Rd skriver fire Rigsdaler, der skal være erlagt med Penge eller Arbeide in-

07           Moen, tilligemed alle Fornødende af Huusvirke(?), Gierdefang og Brændeveed efter Udvis-

... meir etter kvart, om ikke andre kjem meg i forkjøpet.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

08           ning. _ 3: Pladsens Huse, Gierder og Jordvei holder han i forsvarlig Tilstand og maae intet(?) selges

09           eller bortfø(?)res af den derpaa faldende Fourage eller Giødsel. _ 4. Til Grden Sundbyes Ejer skal Ole

10           Nielsen, Hustrue og hans hjemehavende voxne Børn, enten selv,  eller ved tienstdygtige Arbeidere,

11           afgive hele(?) 18 Arbeidsdage aarlig, naar han eller de blive tilsagde, enten selv eller ved en Ar-

12           beidsfør Karl eller Qvinde, mod at Manden nyder paa Gaardejerens Kost 8 s for hver Dag(?) og paa egen

13           Kost 1 ort. Desuden 6 s (?)for hver Dag og paa egen Kost 16 s. Enten af Delene bestem(m)er Gaardejeren ved Arbeidets ?

(ny side)

??

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2023 den 18.24, Richard Johan Natvig skrev:

03           min ejende Gd [?Gaard] Sundby i Ullensager Pgd beliggende Plads Tønsberg for Ole Nielssen

Sundby(for å vera heilt presis)

Og så var det neste side, mange hol:

14   .… 6 (5?). Løvbrud paa Moen efter Udvisning og … skal Ole

15   Nielsen nyde til de paa Pladsen fødende Faar. Under disse Vilkaar, og naar Ole Nielsen med Hu

16   strue og Familie for øvrigt viser Troskab og Lydighed mod mig og efterkommende Ejere af Gden Sund

17   bye, holder sig med Familie ordentlige, og i det hele overensstemmende med de Kongl.? ….

18   …, skal han og Hustrue for deres Levetid nyde og beboe de … Plads… Til Bekræf

19   telse under min Haand og Segl .... d 11? Novbr 1809 ….

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen små ytterligere forslag:

Linje 04 og 05…ved Opstagning udvidet, svarer …

[neste side]

14 [som vel egentlig er linje 01 på den siden] …og vaare medejere derved ikke fornærmes skal Ole

17 … Kongl An-

18 ordninger …  beboe de[n] forbt [ forbemeldte] Plads

Mvh

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2023 den 22.45, Richard Johan Natvig skrev:

19   telse under min Haand og Segl .... d 11? Novbr 1809 ….

Her tror jeg stedsnavnet skal være "Aurstad". Og kanskje det står "Smidt" til slutt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2023 den 22.45, Richard Johan Natvig skrev:

14   .… 6 (5?). Løvbrud paa Moen efter Udvisning og … skal Ole

hmm...hva kan første ordet i dette linjen være? Ender på "gelse" ihvertfall.

"ved Arbeidets .....gelse"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

hmm...hva kan første ordet i dette linjen være? Ender på "gelse" ihvertfall.

"ved Arbeidets .....gelse"

"Tilsigelse"

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2023 den 19.49, Richard Johan Natvig skrev:

11           afgive hele(?) 18 Arbeidsdage aarlig, naar han eller de blive tilsagde, enten selv eller ved en Ar-

Jeg heller mest mot at det står "hver" i stedet for "hele".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider