Gå til innhold
Arkivverket

Nordmenn som ikke "slapp inn" i Amerika og evt ble sendt tilbake???

Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurer på om det noe sted går an å finne informasjon om de Nordmenn som ikke slapp inn i Amerika og evt ble sendt tilbake???

Er det noen kilder jeg kan finne dem i??. Leter spesiellt etter en som dro til Amerika i 1878 men som antagelig ble sendt tilbake.....han ankom Philadelphia men etter det slutter sporene....

Finnes det f.eks noen passasjerlister fra Philadelphia til Liverpool eller Norge etc fra 1878-1900 eller noe sånt?? eller noe annet som man kan finne slike folk som muligens ble sendt tilbake....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Hov skrev:

Jeg lurer på om det noe sted går an å finne informasjon om de Nordmenn som ikke slapp inn i Amerika og evt ble sendt tilbake???

Jeg har ikke noe tall på antall nordmenn som ble nektet innreise i 1878, men det tror jeg må være ytterst få, om noen.....

Er det noen kilder jeg kan finne dem i??.

Savret på det er nok nei. Det finnes ingen "returlister". Ancestry har UK and Ireland, Incoming Passenger Lists, 1878-1960, men der er det store mangler - https://www.ancestry.co.uk/search/collections/1518/

"The passenger lists date from 1878 to 1888 and 1890 to 1960. However, many of the pre-1890 lists were irregularly destroyed by the Board of Trade in 1900. Therefore, there are not many lists included in this database that date from these earlier years."

Leter spesiellt etter en som dro til Amerika i 1878 men som antagelig ble sendt tilbake

Så du har ikke funnet ham i Norge? I f.eks. FT 1910? Der kan du forøvrig søke Utflyttingsår fra Norge og Tilbakeflyttingsår til Norge - LENKE

han ankom Philadelphia men etter det slutter sporene....

Har du lenke til denne ankomsten? Har du etterlyst denne personen på forumet tidligere?

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Har du lenke til denne ankomsten? Har du etterlyst denne personen på forumet tidligere?

Er det Lars Olsen du refererer til? Denne tråden?

Emigrasjon - https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000437055

Skannet emigrantprotokoll - https://www.digitalarkivet.no/em20110222630194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ankomst Philadelphia 25. november 1878 med skipet Indianahttps://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:K8C6-FR1

Pennsylvania, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists, 1798-1962

Name Lane Olson[Lars Olsen]
Gender Male
Arrival Age 41
Birth Date abt 1837
Departure Place Liverpool, England
Arrival Date 25 Nov 1878
Arrival Place Philadelphia, Pennsylvania, USA
Ship Indiana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Ja her var du selv raskere ute med  svare på dine spørsmål enn meg selv!!.

Ja, det er denne Lars jeg ikke finner igjen etter han ankom i Philadelphia.  Jeg har imidlertid ikke sett hva Familysearch har i denne oppføringen men det er sikkert samme som jeg allerede har sett på Ancestry. (slettet min konto på FamilySearch så kan ikke hva de har).

Dessverre er selve innførselen høyst mangelfull ang hans ankomst i Philadelphia og forteller stortsett bare alderen, navnet og at han var "Russisk" (det siste definitivt feil) ,og ikke noe om hvor han skulle eller noe mer om ham.

Og angående om han er funnet i Norge 1900 eller 1910 så er han ikke det. Familien har i årevis sagt at han emigrerte til Australia ca 1876 men dødsfallsmeldinga til mora i 1885 fortalte at han da var i "Amerika", så kanskje han var der allikevel? eller ikke?.

Synd å høre det antagelig ikke finnes noen "returlister" over de som ble sendt tilbake......men hva med ankomstlister til f.eks England fra Philadelphia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Men om det finnes "ankomstlister" til f.eks England ,så er det vel allikevel for vanskelig eller umulig å finne en "passende" Lars som ankom der rundt desember 1878-april 1879?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva med ankomstlister til f.eks England fra Philadelphia?

Nå er det, som jeg skrev i tidligere post, store mangler i disse listene. Jeg gjentar også sitatet fra Ancestry sin informasjon om databasen: "The passenger lists date from 1878 to 1888 and 1890 to 1960. However, many of the pre-1890 lists were irregularly destroyed by the Board of Trade in 1900. Therefore, there are not many lists included in this database that date from these earlier years."

45 minutter siden, Erik Hov skrev:

.Men om det finnes "ankomstlister" til f.eks England ,så er det vel allikevel for vanskelig eller umulig å finne en "passende" Lars som ankom der rundt desember 1878-april 1879?

Ja, finner ingen i dette tidsrommet som kan passe. Den eneste jeg finner med navn og passende alder var en Lars Olson som ankom Liverpool i juni 1891 med skipet Arizona fra New York. Det står imidlertid intet mer i passasjerlista.

UK and Ireland, Incoming Passenger Lists, 1878-1960

Name Lais Olson[Lars Olson]
Arrival Age 56
Birth Date abt 1835
Port of Departure New York, New York, USA
Arrival Date Jun 1891
Port of Arrival Liverpool, England
Ports of Voyage Queenstown, Ireland
Ship Name Arizona
Official Number 81271

1891 LO.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde riktignok søsken men ingen av dem utvandret. De nærmeste var noen nieser og nevøer, men har vært i kontakt med etterkommere etter de få av dem som hadde etterkommere, og ingen visste noenting om Lars annet enn athan visstnok utvandret til Australia....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikkje ei lista i Gamle DA, før år 2011, som hadde ei lista over nordmenn som Norge (staten) forsøkte å gje «einvegs-bilett» til USA for å bli kvitt dei fattige ? Eller var det spedalske ?

USA oppdaga dette og sendte nordmennene attende til Norge.  

Årstalet ?  Mens vi var under Sverge. Tippar 1870 - 1890 ?

——-

Kva seier «the Boss» for Gamle DA ?  Kan du kviskra svaret til Renathe, slik at vi andre får kjennskap til kva som skjedde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var jo interessant!!. Finnes det ei sånn liste og Lars står på den kan det jo være han??.....

Det står jo i passasjerlista at han var "Tugthusfange" (og han hadde gjort tyverier før) så kanskje han var en av de "ønskede"?.

Spørs jo litt hva som står om personene på ei sånn liste da om det går an å identifisere dem utfra det som står der.....

Men dersom de fikk "enveisbilett" til Amerika, kunne da Amerika sende dem ut av landet uansett hva slags land de hadde tenkt seg til? hvordan var lovene der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje også litt påfallende at denne Lars dro til Philadelphia (løpenr 1833) og at kontraktsdatoen er 31-10-1878 når han slapp ut av tukthus dagen før (30-10-1878)??.

Skipet gikk visst til Amerika 1-11-1878.....

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
På 3.9.2023 den 23.11, Erik Hov skrev:

Han hadde riktignok søsken men ingen av dem utvandret. De nærmeste var noen nieser og nevøer, men har vært i kontakt med etterkommere etter de få av dem som hadde etterkommere, og ingen visste noenting om Lars annet enn athan visstnok utvandret til Australia....

Hadde alle desse syskena born? Om ikkje vil opplysningane i dødsmelding/skifte kunne fortelje om broren var i live og kvar han evt. var, eller namn på  evt. etterkommarar dersom han var død.

Tilsvarande gjeld dersom slektene etter nokon av syskena døydde ut, f. eks. slik at onklar og tanter arva. Slike skifte kan vere reine gullgruver når det gjeld å finne slektsopplysningar.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2023 den 0.47, Jon Sværen skrev:

Var det ikkje ei lista i Gamle DA, før år 2011, som hadde ei lista over nordmenn som Norge (staten) forsøkte å gje «einvegs-bilett» til USA for å bli kvitt dei fattige ? Eller var det spedalske ?

USA oppdaga dette og sendte nordmennene attende til Norge.  

Årstalet ?  Mens vi var under Sverge. Tippar 1870 - 1890 ?

——-

Kva seier «the Boss» for Gamle DA ?  Kan du kviskra svaret til Renathe, slik at vi andre får kjennskap til kva som skjedde ?

Kan det vere databasen "Spedalske i Amerika" du siktar til?

https://www.digitalarkivet.no/actors/103/bjørn-davidsen

Sitat

Armauer Hansen fant navn og opplysninger på i alt 167 "norske" spedalske i Amerika. Han tok riktignok forbehold om 11 som visstnok skulle bo i Iowa. Men av de resterende 156 som han hadde fått gode kunnskaper om, oppsøkte og undersøkte han 13. Og disse var, etter hans eget utsagn, de fleste "norske" spedalske som fortsatt var i live under hans Amerika-visitt.

https://www.arkivverket.no/om-oss/vare-publikasjoner/bergensposten/_/attachment/download/ea2f46de-c66b-4a2f-bfcc-e4cf4c4bc296:9ed64d0b9b25bb5898ec4f2aff5d601bc23a7560/Bergensposten 2001.pdf

Databasen ser ikkje ut til å vere lagt ut i "nye" Digitalarkivet. Det skulle ha vore interessant å vite kva for databasar frå "gamle" Digitalarkivet som aldri er blitt overført. Etter at den oldervollske databaseveljaren forsvann saman med resten av "gamle" Digitalarkivet er dette umogeleg å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Hadde alle desse syskena born? Om ikkje vil opplysningane i dødsmelding/skifte kunne fortelje om broren var i live og kvar han evt. var, eller namn på  evt. etterkommarar dersom han var død.

Tilsvarande gjeld dersom slektene etter nokon av syskena døydde ut, f. eks. slik at onklar og tanter arva. Slike skifte kan vere reine gullgruver når det gjeld å finne slektsopplysningar.

Ja, alle søsken var gift og hadde barn og har fremdeles levende etterslekt, så det nærmeste som sier noe om Lars er dødsfallsprotokollen for Oslo 1885 da hans mor Alis Hansen døde. Da er han sagt å være i Amerika, men om han faktisk var det er jo ikke lett å vite.

Tror ikke noen av Lars onkler eller tanter døde uten familie/etterslekt så lite å hente der. Kunne vel være at det var noen av søskenbarna som var ugift, men de hadde jo også søsken som igjen hadde familier så finner nok ikke Lars der heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og så å si ingen av Lars nieser/nevøer var født da han dro til Amerika i 1878 og jeg tviler på at noen av dem hadde noe kontakt med han etter 1878, kanskje ikke hans egne søsken engang. (faren døde 1872).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hva du skrev sist der, men dersom det var om alle eller noen av søskenbarna har etterslekt eller om det kan finnes dødsfallsmeldinger som nevner Lars tviler jeg på det siden dersom noen av søskenbarna døde ugift men hadde søsken som igjen hadde familier vil jo ikke de nevne Lars eller hans evt barn som arvinger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenkte på nevøar og nieser til Lars, men så såg eg at du skreiv at alle syskena til Lars har etterslekt. Då fell den mogelegheita vekk. Eg prøvde å slette innlegget, men sitatboksen lar seg ikkje fjerne når ein brukar mobil nettlesar.

Å finne norskamerikanararar er ofte ikkje så lett. Lars er ikkje noko engelsk namn, og han kan ha endra namnet fullstendig. Han kan ha døydd etter kort tid, eller han kan ha levd lenge utan å ha kontakt med slektningar i gamlelandet. Elles er det vel ofte slik at dei som gjorde det bra hadde kontakt med slekta i Norge, medan dei det gjekk dårleg med aldri let høyre frå seg. Om det er slik her blir berre spekulasjonar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Kan det vere databasen "Spedalske i Amerika" du siktar til?

https://www.digitalarkivet.no/actors/103/bjørn-davidsen

https://www.arkivverket.no/om-oss/vare-publikasjoner/bergensposten/_/attachment/download/ea2f46de-c66b-4a2f-bfcc-e4cf4c4bc296:9ed64d0b9b25bb5898ec4f2aff5d601bc23a7560/Bergensposten 2001.pdf

Databasen ser ikkje ut til å vere lagt ut i "nye" Digitalarkivet. Det skulle ha vore interessant å vite kva for databasar frå "gamle" Digitalarkivet som aldri er blitt overført. Etter at den oldervollske databaseveljaren forsvann saman med resten av "gamle" Digitalarkivet er dette umogeleg å finne ut av.

Torbjørn !

Eg klarar ikkje å hugsa kva slags problem det var med desse nordmennen.  Ser ikkje vekk frå at dei var Spedalske.

----

Var for nokre dagar inn på Gamle Digitalarkivet, der eg las om Galne mandagen og fleire innlegg av Bjørn Davidsen, der ein kunne endra skrifta mellom gul og svart.  Basen var svært så treg.

No kan ikkje sjå den heller !!!  For 10 år sidan, kunne ein sjå PC-en din alle dei sidene du hadde lasta ned. DET ER SIKKERT MOGELIG NO OG, men kvar hen ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein må vel bruke Wayback machine. Her er eksempel på arkivert side frå dei gamle sidene til Statsarkivet i Bergen:

http://web.archive.org/web/20071103195250/http://www.arkivverket.no/bergen/publikasjoner/artiklar.html

Her kan ein finne mykje interessant stoff ved å gå inn på ulike stikkord i menyen til venstre eller ved å gå inn på lenka til dei enno eldre sidene til SAB. Klikkar ein seg dit får ein opp ei lang liste der "Den galne måndagen" er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider