Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp Vang, Hedmark 1698

Aud Marit Klokkhammer
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe med å tyde det som er på bildet under? Det står under 6. trinitatis på lenken under bildet.

Noen har brukt denne datoen ifm begravelsen av Helge Wiens kone i opptegnelser jeg finner, og jeg ønsker å vite om det kan være riktig.

image.png.51ae782aaeef31a9dcb5ae4ded8753ff.png

Vang prestekontor, Hedmark, SAH/PREST-008/H/Ha/Haa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1683-1713, s. 46-47
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070512890029

Med vennlig hilsen

Aud Marit Klokkhammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ketil Firing Hanssen skrev:

Det er tre mannsnavn: Jens Stanger(?), Peder Nes... og Halvor Olsen(?).

Takk. Da kan ikke den datoen for hennes død være riktig, så da ser jeg bort fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre mennene du har bilde av var vel ikke gravlagde.

Litt ovenfor, 2 p. Trinit (3. Juli) mener jeg det kan stå: Helje Vinums Quinde, 37 aar (u og m i eventuelt Vinum er tett skrevet)

Endret av Håvard Hjorteland
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Håvard Hjorteland skrev:

De tre mennene du har bilde av var vel ikke gravlagde.

Litt ovenfor, 2 p. Trinit (3. Juli) mener jeg det kan stå: Helje Vinums Quinde, 37 aar (u og m i eventuelt Vinum er tett skrevet)

Tusen takk!

Jeg har i løpet av kvelden/natta skjønt litt mer av oppsettet til disse kirkebøkene, men jeg sliter litt med tydingen av alt. Mye lettere når andre tyder det. Da kan jeg oftest se at det stemmer. Antar at det kanskje står Helje Wiens Quinde, siden han bodde på Vien (Wien).

Jeg tar utgangspunkt i kilder jeg finner avskrevet og forsøker å finne dem for bekreftelse. Jeg har funnet flere som ikke stemmer helt med originale kilden. Et par steder er intro.dato for moren satt som dåpsdato for barnet ___.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Aud Marit Klokkhammer skrev:

Kan noen hjelpe med å tyde det som er på bildet under? Det står under 6. trinitatis på lenken under bildet.

Noen har brukt denne datoen ifm begravelsen av Helge Wiens kone i opptegnelser jeg finner, og jeg ønsker å vite om det kan være riktig.

Utsnittet du viser står til datoen "3 adv" - altså 3. sundag i advent, som var 11. desember (kolonna heilt til høgre)

Dei står under overskrifta "Brudefolk"., så desse tre karane har altså gifta seg - (med kvar si brud, som ikkje er nemnde)

Kolonna til venstre for denne er "Festefolk", og sistemann Halvor Olsen står der ved "20 Trinit". Dei to andre står sikkert der også om ein leitar litt.

Dei 3. og 2. siste kolonnene er "Lig at begrave" og "Alder" (for den avdøde)

For 6. sundag i trieining er det ingen handlingar, utanom nattverd for 8 "Communicanter"

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider