Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Eli Pedersdatter, gift med OIe Olsen Kinde på Østre Hegge i Biri??

Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei.

Har begynt å lure på hvor Eli Pedersdatter egentlig var fra om hun kan ha kommet fra Biri et sted??

Hun var født ca 1682 og døde på Østre Hegge i Biri 1766 og ble gift rundt 1710 med Ole Olsen Kinde fra Brøttum ved Ringsaker ,født ca 1680 og døde på Østre Hegge i Biri 1762.

Ole var sønn til Ole Asbjørnsen Kinde f ca 1632 som bodde på Kinde i Brøttum og ukjent kone. Har notert meg et sted noe om en av Ole Olsen`s søskenbarn eller noe men husker ikke om det gjaldt Bjørnstad i Biri eller ikke. Eneste jeg kan huske er at jeg kom fram til at Ole Olsen`s mor kunne ha vært ei Syversdatter Bjørnstad fra Biri uten å kunne bevise noe.

Men angående Eli Pedersdatter vet jeg egentlig ikke noe særlig, for hvem var hun egentlig datter til?? Det var skifte etter Marit Evensdatter Steig (gift med Peder Gulbrandsen) i 1708 og de hadde flere barn, bl a en datter Eli som da var ugift. Hun kunne jo forsåvidt ha senere giftet seg med Ole Olsen Kinde, men det kan jo ikke bevises. Ole og Eli kjøpte Østre Hegge i Biri i 1730 og hadde før det bodd på Onsum i Ringsaker.

Siden de kom til Hegge, og at Ole`s mor kan ha kommet fra Biri også, kan det da være at denne ukjente Eli Pedersdatter også var fra Biri???

Ser av denne artikkelen http://solveighegge.com/home/hegge-family-tree-introduction/ at forfatteren lurer på om Eli kan ha vært "yngre søster" av "Torsten Pedersen Hegge"?

Hvem Torstein Pedersen Hegge var er jeg ikke helt sikker på, men kanskje den Torstein Pedersen som senere kom til Neraasen i Biri og f ca 1700 d 1760 tallet.....men da kan jo ikke Eli være hans yngre søster?. Torstein`s foreldre skulle visstnok være Peder Torsteinsen Hegge og Berte Haavelsdatter Skumsrud.

Så hvem var egentlig Eli Pedersdatter???

Jeg stusser også på Ole Olsen og Eli P`s barn....Ole født ca 1710 ,Ingeborg ca 1722-1814, Eli ca 1726-1813 og Peder ca 1792-1794 og hvorfor den eldste Ole er så mye eldre enn de andre???...kan det være at Ole olsen Kinde var gift 2 ganger og at ole er halvbror med de andre 3??

Håper noen kan kaste lys over Eli Pedersdatter?!?

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har ikke klart å finne ut hvor Eli kom fra. Den eneste Eli Pedersdatter som er nevnt som arving i skifter fra Biri er hun som var fra Steig, som du skriver. 

Ole Olsen og Eli Pedersdatter bodde på Onsum da de kjøpte østre Hegge i 1730, men de hadde nok ikke bodd på Onsum så lenge, for i følge matrikkelen 1723 var det Gulbrand Pedersen og Nils Pedersen som da brukte hver sin halvdel. Hvor Ole og Eli bodde før de kom til Onsum vet jeg ikke. De var bosatt Onsum i 1726.

Når det gjelder Ole Olsens søskenbarn-forhold så kommer det fram i en sak i 1741. Jøran Pedersdatter nedre Beinerud hadde fått barn med soldat Ole Olsen Hegge. De var i 3. ledd beslektet, og det blir opplyst at hennes mor Marit Svendsdatter og hans far Ole Olsen Hegge var søskenbarn. Marte Svendsdatter Beinerud (ca. 1671-1739) var datter av Svend Olsen Beinerud (1651-1684) og Sissel Syversdatter søndre Bjørnstad ( -1678). Ole Olsen Hegge var sønn av Ole Asbjørnsen Kinde og hans ukjente kone. Slektskapet må helst gå gjennom Ole Asbjørnsens kone, som må være søster til enten Svend Olsen eller Sissel Syversdatter. Vi vet at Svend Olsen Beinerud hadde ei søster Ingeborg Olsdatter som i 1684 var gift med Tore Halvorsen Kinde på Brøttum. En mulig løsning kan være at Ingeborg Olsdatter først var gift med Ole Asbjørnsen og deretter med Tore Halvorsen, begge på Kinde. 

Ole Asbjørnsen Kinde hadde ei søster Inger Asbjørnsdatter som var gift med Erik Pedersen Alset i Biri, så her er det nok flere slektsforbindelser over Mjøsa. 

Ole Olsen og Eli Pedersdatter Hegges eldste datter het Ingeborg, som da skulle vært oppkalt etter Oles mor. De hadde 4 barn som nevnes da de skiftet i live 1748 og på skiftet etter dem i 1767:

- Ole f. ca. 1710, var vitne i 1762 da 52 år gammel og døde i 1764, 54 år.

- Ingeborg f. ca. 1721/1724, gift til Alset, var 77 år 1801 og 93 år 1814.

- Eli f. ca.1727, var 21 år 1748.

- Peder f. ca. 1729, var 19 år 1748.

Det har kanskje vært flere barn født mellom 1710 og 1721, men bare de 4 fra skiftet kjennes. 

Det var interessant å lese om disse gamle dokumentene fra Hegge som ble tatt med over til Amerika. Her er det blant annet originalskjøter fra tida før den eldste panteboka for Toten, Vardal og Biri begynner (1733). Det hadde vært spennende og sett disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, Eli fra Steig er eneste jeg vet om fra skiftene også som "kanskje" kunne være Ole`s kone, men dessverre går det ikke a å bevise noe. Skiftet er fra 1708, så det passer hvertfall bra dersom denne Eli ble gift med Ole kort etter, og alle deres barn er jo også født etter 1708.

At de var på Onsum i kort tid visste jeg ikke, men ifølge dette kunne de jo ikke vært der mer enn høyst 6 år da siden de overtok Østre Hegge i 1730.

Stemmer. De må være der jeg har info om Ole O Kinde Hegge`s søskenbarnforhold fra også. Det sto nok i beinerudartikkelen i Vestoppland Slektshistoriske Tidsskrift!.

Jeg er enig i at Ole Asbjørnsen Kinde`s kone burde ha hett Ingeborg......Olsdatter Beinerud eller Syversdatter Bjørnstad. Kan være at Ingeborg Olsdatter Beinerud er mest sannsynlig siden Ole Asbjørnsen hadde en sønn med navn Ole.

Men....Sissel Syversdatter Bjørnstad hadde jo også ei søster Ingeborg. Det var skifte etter Berte Syversdatter Bjørnstad 26-6-1674 og da arvet hennes søsken, Lars Bjørnstad, Oluf Siversen, "Ingeborg og Sissel Berg", Sissel Benrud.

Jeg har ikke sett skiftet etter Berte, men her er det jo 2 Sissel`er?? er det tilfelle eller er det bare feillest?.....og hva skjedde med denne Ingeborg Syversdatter Bjørnstad??

Også interessant at Ingeborg Olsdatter Beinerud i 1684 var gift med Tore Halvorsen Kinde. Ifølge Brøttum bygdebok var Ole Asbjørnsen Kinde`s datter Kari gift med Tore Halvorsen Solberg/Dæhli....samme Tore??

men her er det jo forskjellig ektefelle da Kari og ikke Ingeborg, den ene fra Kinde og den andre fra Beinerud....

Men....dersom denne Ingeborg Beinerud først var gift med Ole Asbjørnsen og så med Tore Halvorsen, da må jo Ole ha dødd før 1684?. Ifølge Brøttum bygdebok hadde Ole Asbjørnsen flere barn, og de yngste ser ut til å være Ole Olsen f ca 1680 og Anne f ca 1682. Anne er sagt å være gift med Peder Larsen "Bollerud", og hun burde være samme person som Anne ca 1682-1760 gift første

gang med Lars Olsen Roterud ca 1679-1729 og andre gang med Peder Larsen Semb ca 1700-1768.

Har ikke noe kilde, men har lest at Ole Asbjørnsen døde i 1676 eller 1715. Om han døde i 1676 kan vel det rime med om han var Ingeborg`s mulig første mann, men ikke dersom fødselsårene på Ole og Anne er ca riktige. Er noe rart her mht Tore Halvorsen Kinde og hvem han var gift med også, Ole Asbjørnsen`s datter eller mulige enke (av forskjellig navn)....

14 timer siden, Terje Tandsether skrev:

Det var interessant å lese om disse gamle dokumentene fra Hegge som ble tatt med over til Amerika. Her er det blant annet originalskjøter fra tida før den eldste panteboka for Toten, Vardal og Biri begynner (1733). Det hadde vært spennende og sett disse. 

Det synes jeg også. Har sendt en mail til de som kanskje har dem og bedt om en evt kopi. Er nevnt en Hegge bibel der også fra 1633 som visstnok skal ha tilhørt Ole Asbjørnsen eller hans far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Har sett på dette en gang til. Teorien var at Ingeborg Olsdatter Beinerud først var gift med Ole Asbjørnsen Kinde, og etter hans død ble hun gift med Tore Halvorsen Kinde.

I skiftet etter Svend Olsen Beinerud i Biri 7. april 1684 står det at Ole Asbjørnsen Kinde på Brøttum i Ringsaker fordrer etter salige Svend Beineruds handskrift datert 9. oktober 1678 - 52 riksdaler. Det står ikke at Ole da var død, så han må ha vært i live 1684. I skiftet står det også at "enken fordrer Tore Halvorsen Kinde på sin kones vegne som hennes far Ole Svendsen Beinerud (har) lånt og det beviste med vitner" ...

Her fra skiftet: https://media.digitalarkivet.no/view/25265/259

Da Ingeborg Olsdatter Beinerud var gift med Tore Halvorsen Kinde i april 1684 kan hun ikke ha vært gift først med Ole Asbjørnsen, som også levde i april 1684. Da er det mer sannsynlig at slektskapet går gjennom Bjørnstad i Biri, og at Ole Asbjørnsen var gift med ei søster av Sissel Syversdatter søndre Bjørnstad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2023 den 21.11, Terje Tandsether skrev:

Ole Olsen og Eli Pedersdatter bodde på Onsum da de kjøpte østre Hegge i 1730, men de hadde nok ikke bodd på Onsum så lenge, for i følge matrikkelen 1723 var det Gulbrand Pedersen og Nils Pedersen som da brukte hver sin halvdel. Hvor Ole og Eli bodde før de kom til Onsum vet jeg ikke. De var bosatt Onsum i 1726.

Dersom disse to brukte hver sin halvdel, og Ole O og Eli Pedersdatter også bodde på Onsum en stund....kan det da være mulig at Eli var søsteren til Gulbrand og Nils???

3 timer siden, Terje Tandsether skrev:

I skiftet etter Svend Olsen Beinerud i Biri 7. april 1684 står det at Ole Asbjørnsen Kinde på Brøttum i Ringsaker fordrer etter salige Svend Beineruds handskrift datert 9. oktober 1678 - 52 riksdaler. Det står ikke at Ole da var død, så han må ha vært i live 1684. I skiftet står det også at "enken fordrer Tore Halvorsen Kinde på sin kones vegne som hennes far Ole Svendsen Beinerud (har) lånt og det beviste med vitner" ...

Her fra skiftet: https://media.digitalarkivet.no/view/25265/259

Da Ingeborg Olsdatter Beinerud var gift med Tore Halvorsen Kinde i april 1684 kan hun ikke ha vært gift først med Ole Asbjørnsen, som også levde i april 1684. Da er det mer sannsynlig at slektskapet går gjennom Bjørnstad i Biri, og at Ole Asbjørnsen var gift med ei søster av Sissel Syversdatter søndre Bjørnstad. 

Ypperlig, så da levde både Tore Halvorsen og Ole Asbjørnsen i 1684!. Tore var gift med Ingeborg Olsdatter Beinerud, søster til Svend Olsen B. som var gift med SIssel Syversdatter Bjørnstad.

Det var skifte etter Sissel 26-10-1678 og Svend ble gift igjen med Guro Henriksdatter Ambjør.

Det er ikke særlig mye det går an å finne ut om den eldste Bjørnstadslekta, og inntil nå har jeg ikke trodd jeg var i slekt med den.

Stusser litt over skiftet etter Berthe Syversdatter Bjørnstad 26-6-1674...(jeg er ikke god på gammel skrift fra 1600 tallet men har en bok med oversikt over skiftene fra området). I Berthe er det oppgitt at hun ble arvet av sine søsken Lars Bjørnstad, Ole, Ingeborg Berg og Sissel Berg og Sissel Beinerud.

Er det dette som faktisk står i skiftet etter Berthe fra 1674?? er det 2 Sisseler,en på Berg og en på Beinerud??

Finner nemlig ei Sissel Sjursdatter, gift med Lars Nilsen Berg i Biri (skifte etter Lars 1-8-1708 og 8-11-1708 etterlatende barna Nils, Anders, Hans, Dordi, Berte og Åste. Vet ikke mer om denne familien, men var rett å slett denne Sissel Syversdatter Berg i Biri og Sissel Syversdatter Beinerud søstre??.

Og var da med denne "Ingeborg Berg" i 1674, hvem var det?? Dersom det var en søster av Sissel S. Bjørnstad som var gift med Ole Asbjørnsen og mor til Ole O. Hegge m.fl, burde vel det ha vært Ingeborg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Berte Syversdatter 26.6. 1674 er på bare ei side i protokollen. Skiftet ble holdt på Bjørnstad så hun bodde vel hjemme. Det står at hun døde barnløs og hadde en formue på 20 rdl 2 mark 8 skilling, som kanskje var noe hun hadde arvet tidligere. Det står at arven deles imellom søskende nemlig 2 brødre og 3 søstre. Brødrene kalles Lars Bjørnstad og Oluff Siffuersøn. Så blir "Ingeborg og Sidsel Berg" utlagt under ett i protokollen, den siste søstera var Sidsel Benrud. 

Skiftet: https://media.digitalarkivet.no/view/25265/27

Det står egentlig ikke at Ingeborg var bosatt Berg i 1674, men det kan oppfattes slik. Det er mulig at hun da fortsatt var ugift.

Det var skifte etter Engebret Gundersen søndre Ekern i 1678, han var gift og hadde et barn på 3 år, men hverken kona eller barnet navngis. Det var blant annet gjeld til Lars Bjørnstad, Ole Bjørnstad og Lars Berg. Kona het Ingeborg Sjurs- eller Syversdatter, det går fram av skiftet etter henne på Ekern 27.10. 1711. Jeg tror derfor at denne Ingeborg er den samme som hun som var søster til Berte Syversdatter Bjørnstad i 1674, og da kan hun ikke ha vært gift med Ole Asbjørnsen Kinde. 

Det er ingen grunn til å tvile på slektsopplysningene i rettssaken i 1741, men hvordan dette henger sammen vet jeg ikke.

Vanskelig nøtt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider