Gå til innhold
Arkivverket

Var Henrik Nitters kones fornavn Mette?

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

I NST I, opplyser Sollied at Henrik Nitters kone het Mette Trudesdatter. I NST II retter han dette til Mette Andersdatter, datter av Anders Lauritsen (Heiberg) og Maren Trudesdatter. 

Etter at Henrik Nitter døde ca 1629, giftet Mette? seg på nytt med Peder Paaske.

Flere slektsbøker kaller Henrik Nitters kone Mette, bl.a "Nitterslekten i Norge" og "slekten Heiberg", men uten å henvise til noen kilder for navnet.

Jeg leter derfor etter en primærkilde på at hennes fornavn var Mette, og lurer på om noen har kjennskap til hvor Sollied har dette navnet i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Den oversikten er for det meste riktig (Er Henrik Nitter (de) kildebelagt med patronymet Henrikssøn? Og datteren Mette er hun kildebelagt som Peder Paasches datter, eller er det fortsatt usikkert om hun er fra første ekteskap med Henrik Nitter?). Men det er først og fremst en primærkilde på at Henrik Nitter (og Peder Paasches) kone  faktisk heter Mette, jeg leter etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket bygdebøkene av Lars E. Øyane:  Gards - og ættesoge for Luster kommune bd. 2 og 4 ?

Bd. 2 = Dale sogn 1 - Fuhr gnr. 40 s. 653. Bd. 4 = Gaupne sogn - Tandle gnr. 77 s. 232.

https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Liste_over_digitaliserte_bygdebøker_–_Sogn_og_Fjordane#Luster

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Har du sjekket bygdebøkene av Lars E. Øyane:

Sollie sier at hun het Mette (Metta når man velger dialektformen), og dette brukes videre i omtalen av slekten i artikler og bygdebøker. Mitt spørsmål er egentlig om noen kjenner primærkilden Sollie har brukt når han sier hun heter Mette.

Er Mette kildebelagt, eller en antagelse fordi 2 av hennes døtre med Peder Paasche hadde døtre som het Mette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Dette gir ikke svar på spørsmålet, men legger for ordens skyld inn lenke til koppskatten 1645 for Bergen - Peder Paasche

Henrik Nitter i 1645 er hennes sønn, han døde på Tandla i 1689 og skiftet hans er bevart. I tillegg hadde Mette (hvis det var navnet hennes) og Henrik Nitter barna Barbra g. Hr Peder Jørgensen Finde, Trude (henrettet for drap 1676), Susanne g. Niels Jensen (Hess?, her er jeg ikke helt ferdig), Lucia g. Niels Jensen Ørbeck og Henrikke g. Ib Jacobsen. Mette hadde også datteren Mette, g Michel Giebelsen, og jeg tror hun også var datter av Henrik Nitter.

Barn fra siste ekteskap med Peder Paasche var Maren død før 1671 (gift med Søren Sørensen) og Niels og Christen død før 1666.

Peder Påske hadde med Maren Mikkelsdatter Funtin Hr Jørgen Pedersen Paasche, halvbror til Hr Peder Jørgensen Finde som er nevnt over g. Barbra Henriksdatter Nitter og disse 2 herremennene har samme mor.

Peder Paasche hadde trolig også sønnene Morten (n 1654) og Knut (n 1654-1659), kanskje med en tidligere hustru? Knut overtok Tornes i Tysnes etter Peder Paasche.

Og så var altså mitt spørsmål. Finnes det en primærkilde som navngir Henrik Nitter og Peder Paasches kone Mette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grethe Flood skrev:

Denne tråden har du vel allerede sett: 

Ja, den har jeg sett. Jeg tror Anders Lauritsen bare hadde en kone, Maren Trudesdatter som overlevde ham og som jeg finner igjen i flere saker i tingbøkene. Bakgrunnen for denne antakelsen er at Epitaphiet som er bevart (der linken min for øyeblikket ikke virker) etter Anders Lauritsen og Maren Trudesdatter og deres barn, viser at Anders Lauritsen bare hadde 1 kone. Hadde han hatt 2 koner, mener jeg begge ville vært avbildet i epitaphiet.

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torbjørn Wolden skrev:

Fotografier i bra kvalitet av epitafiet finnes på norgeskirker.no

Takk skal du ha, det var et bra bilde.

Der ser vi Epitaphiet merket 1630 av Anders Lauritsen (ALS) med korset over som angir ham som død, Maren Trudesdatter (MTD) og deres 3 sønner og 7 døtre, hvor en datter er død som liten.

Jeg er ingen ekspert på etaphier, men jeg har til gode å se at en eventuell avdød kone ikke er malt inn på bildet. Så jeg tolker det dithen at Anders bare var gift en gang. Av døtrene har 3 kyser dvs gift, men 2 av disse har ikke hvite forklær og er enker (min tolkning)[Notert etter nærmere ettertanke. De 2 eldste døtrene uten forkle som jeg antok var enker, kan ikke være riktig tolkning. For Maren Trudesdatter var selv enke, og hun har forkle. Kan forkle bety at jentene med forkle er ugift/enker?]. Jeg har ikke oversikt over alle barna, for det er Mettes (hvis hun heter det) etterkommere som jeg arbeider med for tiden, men de 3 yngste døtrene som er ugifte må være Bente, Sara og Berte nevnt i skatten for 1631. (se tråden over)

16 timer siden, Grethe Flood skrev:

Denne tråden har du vel allerede sett: 

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilhelm Lassen opplyser i sine samlinger om slekten Nitter at “Mette sal Henrik Nitter’s i Bergen, skulde — ifølge Kongebrev af 28. Juni 1632 nyde Erstattning for Afsigelse af endeel af sin Ejendom til Gadens Udvidelse (se Rigsregistranterne, VI, Side 411.)”

Her er det relevante brevet i sjette bind av Norske Rigs-Registranter som bekrefter Lassens opplysning.

I sine opplysninger om slekten Heiberg skriver Lassen følgende notis: “Endél Optegnelser om Heiberg er bleven forlagte efter Udlaan til Finne–Grønn i Marts 1901.)”

Jeg kjøpte i våres de to bøkene som er utgitt om Heiberg-slekten, og den ene, Genealogiske Optegnelser om Familien Heiberg, samlede og udarbeidede af Hans K. Heiberg (1864) inneholdt Lassens håndskrevne tilføyelser. Jeg har tilbrakt en god del tid med hans samlinger og kjente øyeblikkelig igjen håndskriften. Boka var noe dårlig behandlet, men Lassens tilføyelser gjorde den selvfølgelig mye mer interessant enn noe annet eksemplar.
Det kan være denne boka han så har lånt ut til S. H. Finne-Grønn i mars 1901 som så er kommet på avveie og så endt opp i et svensk antikvariat (Pixbo Books).

Genealogiske Optegnelser om Familien Heiberg (1864) av Hans K. Heiberg på Nasjonalbiblioteket.
Slekten Heiberg: genealogiske oplysninger og personalhistorie (1942) av G. F. Heiberg på Nasjonalbiblioteket.

Lenker også til Delgobes samlinger om slektene Heiberg (inneholder fotografier av epitafiet til Anders Lauritsøn og familien, samt brev fra G. F. Heiberg) og Nitter.

Endret av Torbjørn Wolden
Lagt til lenker til Delgobes samlinger
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Torbjørn Wolden skrev:

Wilhelm Lassen opplyser i sine samlinger om slekten Nitter at “Mette sal Henrik Nitter’s i Bergen, skulde — ifølge Kongebrev af 28. Juni 1632 nyde Erstattning for Afsigelse af endeel af sin Ejendom til Gadens Udvidelse (se Rigsregistranterne, VI, Side 411.)”

Her er det relevante brevet i sjette bind av Norske Rigs-Registranter som bekrefter Lassens opplysning.

Hjertelig tusen takk, akkurat det jeg lette etter. Her er scannet kopi av originalen, og der står det Mette. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=22446869#464662,83312744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider