Gå til innhold
Arkivverket

Tinglyst kjøpekontrakt fra 1867

Finn Drabløs
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å tyde en tinglyst kjøpekontrakt fra 1867.

Molde byfogd, SAT/A-0025/2/2C/L0004: Pantebok nr. 4, 1858-1877, s. 168 (høyre side, øverst)

https://media.digitalarkivet.no/view/22666/170

Jeg har forsøkt å tyde mest mulig, se nedenfor. Noe er fortsatt uklart (???), og noen steder har jeg sikkert gjette feil. Så jeg er takknemlig for alle innspill, også på småting. Men det er særlig på noen punkter jeg gjerne vil ha hjelp.

1. Linje 7 og 8, hva er inkludert og hva er ikke inkludert i salget?
  2. Linje 15, nøyaktig hva skal selger skaffe?
  3. Linje 18, hvordan avsluttes kontrakten?
  4. Linje 23, hva står det om innbetaling av avdraget?
  5. Linje 26 og 27, hva står det om den gjensidige forpliktelsen?

Takk for hjelpen, hilsen Finn Drabløs

01      2. Kjøbecontract
02 Underskrevne J Gundersen paa den ene Side og Holger E. Hargout, Ingebr. Korsan og F Spolert
03 paa den anden Side erkjender og vitterliggjør herved idag at have oprettet paa denne
04      Kjøbecontract
05 Jeg Skipper J. Gundersen af Asker sælger, afhender og overleverer herved til ??? Holger E. Hargout,
06 Ingebr. Korsan og F. Spolert i Molde min her paa Havnen beliggende Jægt "Anna" kaldet, drægtig
07 13 1/2 Commercelester, med al den til samme hørende ??? Redskaber og alt Inventarium
08 samt Seil og Fortøiningsredskaber Alt uden ??? for den mellom oss omforenede Kjøbesum 1100-
09 ellev Hundrede- Spdlr, hvoraf 600 Spd betales idag og Resten 500 Sp betales i de 3 første Aar paa
10 hinanden følgende Aar, nemlig 200 Spd til 1ste Juni 1868, 200 Spd til 1ste Juni 1869 og de siste 100 Spd
11    betales til 1ste Juni 1870. Indtil denne Tid forbeholder Sælgeren 1ste Prioritets
12    Panteret i ovenfor omhandlede Jægt, og svarer Kjøberne 5% Renter pro Anno
13    for den til enhver Tid tilbakestaaende Rest. Kjøberene forpligter at holde Far,
14    Læier & Assurancer - Det paaligger mig som Sælger at skaffe Kjøberne et
15    fæstet Skjøde, der ??? ???, nemlig 1/2 ??? paa Sælger og den anden Halv
16 part paa Kjøberne. - Ret nu begge Parter, saavel Sælger som Kjøbere have oprettet og andtage
17 denne in Duplo oprettede Kontrakt, hvoraf Enhver af Parterne beholder 1 Exemplar, bekræfter vi herved ved
18 3 ??? egenhændige Underskrifter i 2de ??? ??? ??? Molde den 31 Mai 1867
19    Som Tilbyder J. Gundersen   Som Kjøbere: For Holger Hargout ifølge Fuldmagt:
20 Som Vidner:                    Ingebr. Korsan  F. Spolert Ingebr. Korsan
21 Mathias T. Linge
22 K. Blomsnæs
23 Foran ??? Afdrag 600 -sex Hundrede- Spd er mig i dag inbetaled ??? herved ???.
24 Som vidner Mathias I Linge        J. Gundersen
25            K. Blomsnæs
26 For de resterende 500 -fem Hundrede- Spd indgaar vi herved Een for Alle og Alle for Een ???
27 ??? ??? ??? ??? - d. u. s. [datum ut supra]
28    F. Spolert, Ingebr Korsan, for Holger Hargout ifølge Fuldmagt
29    Som vidner             Ingebr. Korsan
30 Mathias I. Linge, K. Blomsnæs, -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøksvis ....

07:  "Takkelage"   https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=takkelage

08: "Undtagelse", trur eg

15: eg les det som "hæftet Skiøde, der bekostes fælles, nemlig 1/2 Parten paa Sælger og ..."

18: kan vere "vore egenhændige ..."  (utan "3")

23: "omhandlede"

26:   "... at betlae

27:  "i Overeenstemmelse med omstaadende  K??"

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ja, disse forslagene gir god mening. Og jeg har lært noe nytt ("takkelage") 🙂 Det siste ordet i linje 27 kan muligens være "Contract"? Det passer i hvert fall med sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Og som vanlig fører slike innspill til at man ser på deler av teksten med nye øyne. Jeg ser nå at siste del av linje 18 muligens skal være "Vitterligheds vidners Overvær" ...

Igjen, takk for gode forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS #2. Ytterligere inspirert av forslagene gjør at jeg nå antar at slutten på linje 23 kan leses "hvorfor herved qvitteres" 🙂

Da gjenstår bare ett ord i linje 5 som jeg fortsatt sliter litt med, før opplistingen av kjøperne. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Finn Drabløs skrev:

PS #2. Ytterligere inspirert av forslagene gjør at jeg nå antar at slutten på linje 23 kan leses "hvorfor herved qvitteres" 🙂

Da gjenstår bare ett ord i linje 5 som jeg fortsatt sliter litt med, før opplistingen av kjøperne. Noen forslag?

oversåg denne i stad ...  05: "bemeldte"

samd i linje 23

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider