Gå til innhold
Arkivverket

Gjertine Marie Jørgensdatter f.1863, hennes ukjente liv i Amerika

Henrik Ormbostad
 Del

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter Gjertine Maries liv i Amerika etter at hun emigrerte i 1880.

Litt om henne:

Gjertine Marie Jørgensdatter ble født 8.februar 1863, og døpt 1.mai samme år. 

Foreldre er Jørgen Jørgensen Blomtu, men bosatt på Hallarøya på Smøla på Nordmøre da Gjertine blir født. Moren er Anne Pedersdatter Alsvik. Gjertine konfirmeres i 1879 og får et litt uvanlig skussmål fra presten: «Skal ha utvist et meget godt forhold på hjemstedet». Alle de andre konfirmantene har fått en karakter, men Gjertine har fått en personlig vurdering. Litt mer info om familien i Smølaboka bind II. Gjertine reiste til Hull i England med S/S Tasso i 1880  sammen med Nicolai Gjøstøl 22 år, hun er 17 ½ år.  Han står nevnt som dagarbeider, mens hun er Pige. Bestemmelsesstedet i Amerika er Northwood Iowa, antakeligvis er det slekt eller kjenninger som allerede har emigrert som befinner seg der.  Gjertine og Nicolai drar med emigrantskipet Adriatic fra Liverpool, og ankommer New York 9. juli 1880. I passprotokollen fra Norge skrives hun Gjertine Jørgensen, men i passasjerlista (vedlagt ) fra Ancestry.com så er hun nevnt som en variant av Gjertine Jørgendatter. Jeg har gått gjennom folketellingen i 1880 for Northwood, Iowa, men finner ingen av de to der, heller ingen navn som har tilknytning til Nordmøre etter hva jeg kan se. Nikolai  blir gift i 1891 og oppholder seg senere både i Sør Dakota og Minnesota og han har vi rimelig god oversikt over. Men Gjertine gjemmer seg godt! Jeg håper noen kan bidra til å kaste lys over Gjertines liv i det nye landet.

NYM237_428-0755.jpg

Endret av Henrik Ormbostad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Anne Tonby said:

Fantastisk, alt stemmer her!  Og det er i  Northwood ser jeg. 

Endret av Henrik Ormbostad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Henrik Ormbostad said:

Fantastisk, alt stemmer her!  Og det er i  Northwood ser jeg. 

Her står at Peder er født in Denmark in 1852. Far er Rasmus Hansen.

Peter R Hansen

in the Iowa, U.S., Marriage Records, 1880-1947

NamePeter R Hansen

GenderMale

RaceWhite

Age29

Birth Dateabt 1852

Birth PlaceDenmark

Marriage Date1 Dec 1881

Marriage PlaceWorth, Iowa, USA

SpouseMarie Jorgensen

FatherRasmus Hansen

MotherCaren Peterson

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/3350566:8823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Peter i folketellingen fra 1880? Ikke gift ennå. Etternavnet er Rasmuson.

Peter Rasmuson

in the 1880 United States Federal Census

NamePeter Rasmuson

Age28

Birth DateAbt 1852

BirthplaceDenmark

Home in 1880Northwood, Worth, Iowa, USA

Dwelling Number71

RaceWhite

GenderMale

Marital StatusSingle

Father's BirthplaceDenmark

Mother's BirthplaceDenmark

OccupationWorks Blk. Smith Shop

NeighborsView others on page

Household Members (Name)Age

Peter Rasmuson28

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/23980322:6742?_phsrc=mjt6&_phstart=successSource&gsfn=pe*&gsln=ras*&ml_rpos=5&queryId=90b113ae00f696f372aadc1f15c6d273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Anton Hagelee said:

Kanskje Peter i folketellingen fra 1880? Ikke gift ennå. Etternavnet er Rasmuson.

Peter Rasmuson

in the 1880 United States Federal Census

NamePeter Rasmuson

Age28

Birth DateAbt 1852

BirthplaceDenmark

Home in 1880Northwood, Worth, Iowa, USA

Dwelling Number71

RaceWhite

GenderMale

Marital StatusSingle

Father's BirthplaceDenmark

Mother's BirthplaceDenmark

OccupationWorks Blk. Smith Shop

NeighborsView others on page

Household Members (Name)Age

Peter Rasmuson28

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/23980322:6742?_phsrc=mjt6&_phstart=successSource&gsfn=pe*&gsln=ras*&ml_rpos=5&queryId=90b113ae00f696f372aadc1f15c6d273

Det kan være han, ja. Takk, Anton!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar så langt. Jeg strever litt med å finne dødsdato på Gjertine. Jeg har nok gått meg litt vill i mengden informasjon på Ancestry og FamilySearch og ser kanskje ikke det opplagte. Kanskje noen ser det jeg ikke ser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider