Gå til innhold
Arkivverket

Pleiebarn

Vigdis Olsen
 Del

Recommended Posts

De vanligste årsakene til at barn ikke bodde sammen med foreldrene sine, men var plassert i en annen familie, var den gang som nå (på verdensbasis) fattigdom, dødsfall, sykdom og misbruksproblematikk. Hvis en eller begge foreldrene døde, er det sannsynlig at dette var årsaken til at et bestemt barn ble satt bort - gjerne kombinert med fattigdom hvis bare den ene foreldren var død.

Barn født utenfor ekteskap ble også ofte satt bort, fordi morens lønn og eventuell understøttelse fra faren ofte ikke var nok til å forsørge både henne og barnet. 

Når det gjelder foreldre som var gift, og satte bort ett barn, hendte det at barnerike familier "donerte" et barn til et barnløst ektepar i nær slekt, selv om økonomien ikke var så ille. Kirkebøkene og folketellinger vil kunne si noe om hvorvidt fosterforeldrene hadde egne barn, og om de var i slekt med de biologiske foreldrene.

Selv om pleiebarn i følge lovverket skulle registreres og følges opp av det offentlige, var det likevel mange pleiebarn som ble plassert privat. Da er det som oftest bare opplysninger fra folketellinger eller private opplysninger som kan gi svar. De pleiebarna som er registrert kan man være heldig å finne mye opplysninger om.

Der hvor fattigdom var årsak, eller medvirkende årsak, kan man få en pekepinn fra fattigkommisjonsbøker, eventuelt dødsfallprotokoller ('intet å skifte' - men mange barn ble boende hos gjenlevende forelde selv om det ikke var midler i boet). Jeg tror ikke det finnes bevart fattigkommisjonsbøker og den slags for hele Norge, i hele perioden din. De bøkene som finnes forteller dessuten som oftest hva hovedpersonen i familien har mottatt i støtte. Kanskje får man høre litt om den familiær situasjon, men bøkene forteller ikke nødvendigvis at et barn eller hele barneflokken ble satt ut i pleie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et grundig svar.

Barnet jeg leter etter flere opplysninger om, står som pleiebarn i folketellingen.

Foreldrene lever.

Jeg hadde håpet jeg kunne funnet en forklaring på hvorfor barnet og to søsken ikke bodde hos foreldrene. Men det er vel dessverre ikk alt man finner svar på.

Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden foreldrene levde, og presumptivt bodde sammen, ville jeg ha forsøkt å finne ut noe om økonomien deres, eller om de senere skilte seg, eller om noen av dem fikk fengselsstraff eller døde kort tid etterpå. En del dødsårsaker (der denne er oppgitt) er assosiert med et langt sykdomsforløp hvor den syke har betydelig nedsatt arbeidskapasitet.
Jeg ville også undersøkt om fosterfamilien var beslektet med barnet/barna eller ikke.
Hvis vi snakker om sent 1800-tall eller tidlig 1900-tall er det ofte informasjon å finne i avisene. 

Alkoholmisbruk var nokså vanlig, men det kan være vanskelig å finne opplysninger om det i offentlige kilder. Se kommentarene om Nicolay Rygg's statistikk fra 1914 og 1915: https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/hoyere-alkoholforbruk-naa-enn-i-1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider