Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Flott. Tusen takk. Vil du være så snill å lese hva som står under det med svak skrift også? Jeg mangler noen ord her og der. 

Ettersom dette da er ført inn i etterkant skal det da føres med E: foran? Jeg forstod det slik fra dette innlegget. 

Under 24/3 98 modtaget Brev fra

Maler Ole Halvorsen i Drammen [Lises Fader]

med Erklæring paa hendes Vegne at Sigvart Berg

er Barnets Fader, som selv har erkjendt dette og

i en Rekke af Aar gjennem Fattigvesenet har

ydet Opfostringsbidrag, i hvilken Anledning hen-

vises til Erklæring fra Haugs Fattigkom-

missions Ordfører Gudbr. Klakken(?)

Hvordan du skal føre dette tør jeg ikke uttale meg om.

Mvh

• Liker 1
På 14.9.2023 den 8.54, Rolf Hestetræet skrev:

Du fører det som er innført i ettertid i merknader med E: foran slik det er beskrevet i det andre innlegget. 

Ville du da skrevet E: og så det presten skrev, eller E: Det er senere innført: og så det presten skrev? Eller hva? 

Har brukt begge deler og er litt avhengelig av hva teksten inneholder. 

Hvis det er registrert dato på hendelsen så brukte jeg denne. E: slektsnavn Vikingesen etter løyve fra J.D 14.5.52. E: se kirkebok for mer info

Hvis det ikke er dato da merknaden ble skrevet benyttet jeg denne. Slektsnavn Rasmussen. E: innført XXXXX som slektsnavn i ettertid

Dette er hendelsen for døpte i perioden 1918-1926 og pga navneendringsloven var det mangen som brukte det ene og det andre.

Første eksempel var en som fikk løyve i 1952 fra Justisdepartementet til å endre slektsnavn og siden det var dato der ble det registrert på denne måten samt at det var noe ekstra info skrevet der i ettertid og derfor kom den siste E: se kirkebok for mer info.

Det andre eksempelet var det lagt til slektsnavn Rasmussen da dåpen ble registrert og det var og skrevet en kommentar om slektsnavn i ettertid som ble innført med E: 

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.