Gå til innhold
Arkivverket

Tyde merknad ved dåp 1888 i Lunder

Trude Nilsen
 Del

Recommended Posts

Flott. Tusen takk. Vil du være så snill å lese hva som står under det med svak skrift også? Jeg mangler noen ord her og der. 

Ettersom dette da er ført inn i etterkant skal det da føres med E: foran? Jeg forstod det slik fra dette innlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 24/3 98 modtaget Brev fra

Maler Ole Halvorsen i Drammen [Lises Fader]

med Erklæring paa hendes Vegne at Sigvart Berg

er Barnets Fader, som selv har erkjendt dette og

i en Rekke af Aar gjennem Fattigvesenet har

ydet Opfostringsbidrag, i hvilken Anledning hen-

vises til Erklæring fra Haugs Fattigkom-

missions Ordfører Gudbr. Klakken(?)

Hvordan du skal føre dette tør jeg ikke uttale meg om.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2023 den 8.54, Rolf Hestetræet skrev:

Du fører det som er innført i ettertid i merknader med E: foran slik det er beskrevet i det andre innlegget. 

Ville du da skrevet E: og så det presten skrev, eller E: Det er senere innført: og så det presten skrev? Eller hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt begge deler og er litt avhengelig av hva teksten inneholder. 

Hvis det er registrert dato på hendelsen så brukte jeg denne. E: slektsnavn Vikingesen etter løyve fra J.D 14.5.52. E: se kirkebok for mer info

Hvis det ikke er dato da merknaden ble skrevet benyttet jeg denne. Slektsnavn Rasmussen. E: innført XXXXX som slektsnavn i ettertid

Dette er hendelsen for døpte i perioden 1918-1926 og pga navneendringsloven var det mangen som brukte det ene og det andre.

Første eksempel var en som fikk løyve i 1952 fra Justisdepartementet til å endre slektsnavn og siden det var dato der ble det registrert på denne måten samt at det var noe ekstra info skrevet der i ettertid og derfor kom den siste E: se kirkebok for mer info.

Det andre eksempelet var det lagt til slektsnavn Rasmussen da dåpen ble registrert og det var og skrevet en kommentar om slektsnavn i ettertid som ble innført med E: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider