Gå til innhold
Arkivverket

Tyde oppholdsted til avdøde på Hospitalet I Trondheim i 1882.

Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Jeg tror det kan være en slektning av meg som j det ikke var mulig å finne.  Dette kan være årsaken, at hun står med litt feil navn og forsåvidt alder. 

Min tipptippoldemor het Johanne Margrethe født Christiansdatter i Finnmark. 

Her står hun med navnet Johanne Kristine Vold.

Johanne ble enke og gift 2.gang med  bødker Joakim Vold i Tromsø som var født I Strinden. Tippoldefar 

Sør-Trøndelag fylke, Hospitalet i Trondheim, Ministerialbok nr. 623A03 (1868-1883), Døde og begravede 1882, Side 48
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060519110041

Jeg har hatt en tråd som omhandlet slekten hvor det kom fram at min tipptippoldemor skulle reise til Trøndelag på forhånd og vi fant henne ikke som emigrant  eller som avdøde

Mannen var enkemann når han emigrerte to år senere. 

Hun skulle opprinnelig reise i forveien fra Tromsø til Trøndelag.

Kan jeg få hjelp til tyding av oppholdsted og dødsårsak?

Det ser ut som at det er to andre som døde av samme årsak. 

To sønner av henne emigrerte også. Jens ( James) Christian Larsen (  Larson ) og Samuel Johannes Larsen ( Larsson) 

Hun står oppført som Gift kone Johanne Kristine Vold,  f. 1830, Jeg har vært bort I det før med en tippoldefar som døde på  sykehus i et annet herred og kirkesogn enn der han ble døpt, som fikk feil etternavn,og litt feil alder. 

Hun står med samme alder på Hospitalet som da hun 

var utflytter fra Tromsø til  Trondheim 26. April 1882. 

Pikenavnet var Christiansdatter.  

Utflytter: Gift kone Johanne Margrethe Vold 

Løpenummer 5. 

Troms fylke, Tromsø i Tromsø, Ministerialbok nr. 14 (1878-1888), Utflyttede 1882, Side 189
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061213670751

Mvh. Wenche J.Falck. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må jeg si! 🙂 Hva kan  avkreftelse i bety i denne sammenhengen? 

Det framgår av attesten at Johanne Margrethe Vold skulle reise fø mannen og barna skulle komme  senere, og har tolket det som at hun måtte registrere seg som utflytter til Trondheim først men ikke han, som var fra Strinda.  Det er ikke alt man finner ut. Det kan være min tipptippoldemor for det er ikke mulig å finne andre alternativer og er det nærmeste jeg kommer til tross for et annet mellomnavn. 

Takk for hjelpen! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Wenche Falck skrev:

Hva kan  avkreftelse i bety i denne sammenhengen? 

Jeg fant ordet et par steder på nettet.

‘De fleste fangene døde av avkreftelse kombinert med infeksjonssykdommer.’

‘..hadde ikke tålt påkjenningen og døde av avkreftelse og matmangel.’

Da betyr det vel at en ikke får tilstrekkelig næring og blir kraftløs?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forferdelig!  Dette var jo et sykehus med lang historie tilbake. For flere hundre år siden var sykehuset kjent for å barmhjertighet som pleide fattige, syke og uføre. 

Nå kan det jo være at psykiatriske pasienter  i 1880 årene ikke  ble så godt behandlet og mistet både matlyst og livslyst og uten noen som helst  kontakt med familien. Hun var jo en gift kone hun her.  Men på den tiden ble de nok overlatt til sykehuset når de ble syke.  Det var vel ikke besøkstid den gangen. 

Takk for opplysningen! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Sindssygeasylet; Afkræftelse

Det er nesten ikke til å tro at en kvinne i femtiårene som var gift at mannen lot henne dra alene og at ingen grep inn. Eller  menigheten hun var medlem av. Hva slags farkomster hadde de på den tiden? Hurtigruten kom først senere og andre større skip var det vel ytterst sjelden i Tromsø i 1882. Det eneste jeg kan tenke meg er jekter som fraktet varer og fisk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Dødsfallsprotkollen står følgjande:

Sømand Jokum Volds Kone, Johanne Kristine 52 Aar gl. døde paa Thjems Sindssygeasyl, hvor hun var forpleiet for Fattigvæsenets Regning. Manden og 2 Børn er ilive. Manden bor i Nordland, hvor vides ikke. Afdøde efterlader sig ikke noget her i Byen til Skifte.

Trondheim byfogd, SAT/A-0003/1/3/3L/L0002: Dødsanmeldelsesprotokoll, 1879-1884, s. 83
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk60065021000219

Endret av Richard Johan Natvig
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

I Dødsfallsprotkollen står følgjande:

Sømand Jokum Volds Kone, Johanne Kristine 52 Aar gl. døde paa Thjems Sindsygeasyl, hvor hun var forpleiet for Fattigvæsenets Regning. Manden og 2 Børn er ilive. Manden bor i Nordland, hvor vides ikke. Afdøde efterlader sig ikke noget her i Byen til Skifte.

Trondheim byfogd, SAT/A-0003/1/3/3L/L0002: Dødsanmeldelsesprotokoll, 1879-1884, s. 83
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk60065021000219

Takk skal du ha. Det var verdifulle opplysninger. Da var det henne. Hun står som utflytter i april 1882 og dør i mai måneden etter.  Attesten fra presten i Tromsø var datert 26. eller 28. April samme år.

Det var et auksjonssjøte etter Joakim Vold i 1887 til Serine Jensen. Det er litt merkelig når han emigrerte 16. April 1884. Det er ganske mye rart her. 

De to sønnene som levde emigrerte.  Jens Christian og Samuel Larsen.  Tusen takk!  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider