Gå til innhold
Arkivverket

3 etternavn, viede 1685

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Et avsnitt i kirkeboken der jeg håper på hjelp til noen navn. Oslo domkirke, viede, oktober 1685.

Octobr.

11. Mogens Pedersøn ?. 4 lex hører,

Anna Emerentze Schærenbeck?

18. Iffuer Hansøn, oc Ane Nielsdatter,

Suend Michellsøn, dragon, oc

Ane Jørgensdatter,

Suend Michellsøn, dragon, oc

Ane Jørgensdatter

25. Michell ? Sinchelmager, oc

Sara Andersdatter

https://www.digitalarkivet.no/kb20060217020295

image.thumb.png.8de8efdfddf17a8e89823ecf177c1d07.png

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm… En nøtt. Prøvd å sammeligne med andre innførsler, men intet entydig resultat. Mogens Pedersen Ærie(?) og Anna Emerentze Læren(?) [Jæren? Event. Schæ- hvis en bokstav er forsvunnet i ‹avskrapingen›] Bartt(?) [tror ikke det er en ‹ch›–«Bech»]

Men dette er vel nokså likt dine egne spekulasjoner og grunnen til at du ba om hjelp… Klarer dessverre ikke bedre enn å ‹drodle› rundt det.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Typo
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

Mogens Pedersen Ærie(?) og Anna Emerentze Læren(?) [Jæren? Event. Schæ- hvis en bokstav er forsvunnet i ‹avskrapingen›] Bartt(?) [tror ikke det er en ‹ch›–«Bech»]

Tusen takk, setter stor pris på drodling! Jeg så plutselig at første bokstaver i Anna Emerentzes slektsnavn kunne være ligaturen for Sch, som vist i bildet tatt fra "Den glemte skriften". Du har nok rett i at det står Bartt og ikke Bech. Da kan det være Schæren Bartt?

image.png.25e89cd1245e2734c76609604e77426b.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei. Såvidt jeg kan se står det "Anna Emerentz Scharen Horst".  Altså av familien Scharnhorst. (Sammenlikne med H'en i neste linje, Iffuer Hansøn, så ser du at det er samme bokstav). 

mvh.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Thomas Johansen fra Kvæfjord skrev:

Hei. Såvidt jeg kan se står det "Anna Emerentz Scharen Horst".  Altså av familien Scharnhorst. (Sammenlikne med H'en i neste linje, Iffuer Hansøn, så ser du at det er samme bokstav). 

mvh.

Takk, så flott å få det navnet riktig!  😶

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.