Gå til innhold
Arkivverket

Accord - avtale vedr Mjåvatn, Inngått i tidsrommet desember 1829 - august 1831

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

I skjøtet - tinglyst 5.8.1831  -  vedr. gården Mjåvatn på Vegårshei henvises i linje 10 til en tidligere "Accord",  men dessverre ikke dato for denne avtalen.

Østre Rybyggelag sorenskriveri, SAK/1221-0016/G/Gb/L0014: Pantebok nr. 11, 1831-1840, s. 7

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080408360569

Det var egentlig denne avtalen som ble "spikeren i kista" for stakkars Tjøstel Nilsen Mjåvatn.  Denne avtalen må være inngått mellom desember 1829, da han lånte de ulykksalige 1000 Spd.  og august 1831, da skjøtet ble tinglyst.  Bygdebokforfatter  H. Tveiten (Vegårshei i nyare tid, utgiftt 1971) må ha sett avtalen,  men mener den ble inngått om lag 1835, noe som ikke kan stemme.

Han gjengir i boka første del av avtalen slik:

image.png.f36673b05bcb4a1697fd0c7d037d8a8a.png

Resten av avtalen, som også H. Tveiten gjengir, omhandler vilkår for husmannskontrakten som ble oppretta 1839.

Jeg har lett så godt jeg kan i pantebøkene, uten å finne den, men andre er sikkert flinkere enn meg - derfor:

Er det mulig å finne denne avtalen  innført i pantebok 10 eller 11 for Østre Råbyggelaget?  Rislands tinglag

Jeg tror nemlig at H. Tveitens transkribering inneholder flere vesentlige feil, i tillegg til dateringen, og vil gjerne lese originalteksten.

mvh Per Tore Solheim

Endret av Per Tore Solheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel også lete i panteboken for Holt, Vegårshei tinglag. Fant ved tilfeldig oppslag på side 50 en panteobligasjon fra Mjåvatten datert 6.8.1830, men her er det Knud Knudsen Mjaavatten som er involvert.

Holt sorenskriveri, SAK/1221-0002/G/Gba/L0065: Pantebok nr. 1, 1826-1852, s. 50
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080422320052

Uklart for meg hvorfor du mener det må finnes en tinglyst avtale i tidsrommet 1829-1831.

Bygdebokforfatteren viser jo bare til husmannskontrakten fra 1835, som du mener kom i 1839.
https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2014121524001?page=69

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg har sett gjennom deler av Pantebok nr 1 for Holt.  Den gotiske håndskrifta der var heldigvis langt lettere å lese enn i de andre pantebøkene, men jeg fant ikke den avtalen jeg er ute etter der heller.

Jeg hadde håpet at avtalen var innført i ei av pantebøkene, men det er den sannsynligvis ikke.  Trolig ligger en ikke tinglyst avtale i gårdsarkivet  til en av de  berørte gårdene, og H. Tveiten har lest den der.... (Mjåvatn, Østre eller Espeland, Oppstaua/Nedstaua?).  H. Tveiten arbeidde svært raskt, og han kan ha transkribert feil, eller utelatt deler av avtalen i bokmanuset. 

Avtalen mener jeg med sikkerhet må være inngått mellom  desember 1829 og august 1831.  Grunnen til dette er at i des. 1829 ble oppgivelsskiftet på Mjåvatn avslutta, og Tjøstel Nilsen Mjåvatn  lånte umiddelbart 1000 Spd av Tjøstel Grundesen Espeland.   Avtalen inneholder jo formuleringen ( i følge Tveiten, se skjermdump  i forrige innlegg): "Tjøstol Mjåvatten meddeler Tjøstøl Espeland skjøte .........  når forlanges"   Altså noe som skal skje i framtida, og 5.8.1831 ble skjøtet  tinglyst.

Så dette må være tidsvinduet.

Siste del av avtalen inneholder en skisse for en framtidig husmannskontrakt, også gjengitt av Tveiten på neste side i boka hans.  Den endelige  kontrakta for Hasseldalen/Hasledalen ble imidlertid først tinglyst  i 1839

Jeg klarer ennå  ikke å konkludere i hovedspørsmålet: Ble Tjøstel Nilsen Mjåvatn regelrett lurt/bedratt av sitt søskenbarn og verge?

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider