Finn Karlsen Skrevet September 18, 2023 Del Skrevet September 18, 2023 I skannede arkiver, kirkeboksøk og søk på prestegjeld fås opp to alternativ for Lierne prestegjeld og det er ingen synlig forskjell på dem, men de gir forskjellig resultat. Det virker litt underlig og kanskje forvirrende. Finn Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne Hildrum Skrevet September 18, 2023 Del Skrevet September 18, 2023 Hva mener du egentlig med det? Når jeg søker på Lierne får jeg opp 8 kirkebøker 3 for bare Nordli, 4 for bare Sørli og 1 felles for begge to. Det var 2 kirker der Sørli og Nordli. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank H. Johansen Skrevet September 19, 2023 Del Skrevet September 19, 2023 Jeg klarer å gjenskape situasjonen med å gå samme vei som Finn. Digitalarkivets forside --> Skanna materiale --> Bla i krikebøker Norge, og skrive "Lierne" under prestegjeld. Da kan jeg velge to Lierne i Nord-Trøndelag. Det nederste valget gir ett treff: Ministerialbok nr. 755A02 Lierne prgj., Snåsa prgj. Nordli sokn, Sørli sokn 1865 - 1881 Det øverste treffet gir flere treff: Ministerialbok Ministerialbok nr. 755A03 Lierne prgj. Nordli sokn 1882 - 1902 dp, kf, vi, gr, if, uf, df, dr, lv, ns Første side Innhold Ministerialbok nr. 757A01 Lierne prgj. Sørli sokn 1882 - 1904 dp, kf, vi, gr, if, uf, df, ns Første side Innhold Klokkerbok Klokkerbok nr. 755C01 Lierne prgj. Nordli sokn 1920 - 1962 dp, kf, vi, gr, ns Første side Innhold Klokkerbok nr. 757C01 Lierne prgj. Sørli sokn 1904 - 1922 dp, kf, vi, gr, df, ns Første side Innhold Klokkerbok nr. 757C02 Lierne prgj. Sørli sokn 1923 - 1939 dp, kf, vi, gr, ns Første side Innhold Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finn Karlsen Skrevet September 19, 2023 Forfatter Del Skrevet September 19, 2023 Takk Frank, jeg forklarte problemet meget dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet September 19, 2023 Del Skrevet September 19, 2023 URLene ser slik ut: 1 treff: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?clerical_parishes[]=1737P 5 treff: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?clerical_parishes[]=1737Q Som dere kanskje forstår, har Lierne prestegjeld to oppføringer i databasetabellen for prestegjeld; ei oppføring med kode 1737P og ei oppføring med kode 1737Q. Vi har av "databasehistoriske årsaker" noen slike dubletter, men det er ikke meninga å bruke mer enn én kode for hvert prestegjeld. Jeg kommer derfor til å endre i databasen, slik at alle kirkebøkene for Lierne prestegjeld bruker kode 1737P. Fra og med i morgen bør det dermed bare være ett valg i nedtrekksmenyen, og dette valget skal gi 6 treff. Ketil Firing Hanssen og Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finn Karlsen Skrevet September 19, 2023 Forfatter Del Skrevet September 19, 2023 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Igelkjøn Skrevet September 20, 2023 Del Skrevet September 20, 2023 (endret) 20 timer siden, Finn Karlsen skrev: Takk Frank, jeg forklarte problemet meget dårlig. Eg forstod iallefall med ein gong kva du meinte, og det gjorde Frank også. 19 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev: Fra og med i morgen bør det dermed bare være ett valg i nedtrekksmenyen, og dette valget skal gi 6 treff. På 19.9.2023 den 1.04, Anne Hildrum skrev: Hva mener du egentlig med det? Når jeg søker på Lierne får jeg opp 8 kirkebøker 3 for bare Nordli, 4 for bare Sørli og 1 felles for begge to. Det var 2 kirker der Sørli og Nordli. Her er verdt å merke seg følgjande: Søk på Lierne prestegjeld gjev 6 treff. Søkjer ein derimot på Nordli sokn + Sørli sokn får ein 8 treff. https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes[]=1738S2&parishes[]=1737S2&start_year=&end_year=&text= Årsaka er tydelegvis at Nordli og Sørli i tidlegare tider høyrde til Snåsa prestegjeld. Konklusjon: Sidan sokn vanlegvis har vore meir stabile enn prestegjelda vil det ofte vere lurt å søkje på sokn i staden for prestegjeld. Endret September 20, 2023 av Torbjørn Igelkjøn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet September 21, 2023 Del Skrevet September 21, 2023 På 20.9.2023 den 5.13, Torbjørn Igelkjøn skrev: Her er verdt å merke seg følgjande: Søk på Lierne prestegjeld gjev 6 treff. Søkjer ein derimot på Nordli sokn + Sørli sokn får ein 8 treff. https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes[]=1738S2&parishes[]=1737S2&start_year=&end_year=&text= Årsaka er tydelegvis at Nordli og Sørli i tidlegare tider høyrde til Snåsa prestegjeld. Konklusjon: Sidan sokn vanlegvis har vore meir stabile enn prestegjelda vil det ofte vere lurt å søkje på sokn i staden for prestegjeld. Ja, kirkebøkene er registrert med prestegjelds- og soknetilhørighet på det tidspunktet da ble ført. Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts