Gå til innhold
Arkivverket

Gamle vennehilsener fra rundt 1830-tallet - Hva skal jeg gjøre med disse?

Frank Marton Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en sak jeg gjerne skulle hatt litt tips og innspill på...

Min mormor etterlot seg et rikholdig og interessant slektsforskningsarkiv. En del er "vanlig" materiale som slektstrær, brev, notater, vitnemål etc, men det finnes også saker som er mer spesielt. Jeg har en samling vennehilsener på rundt 1830-tallet (pluss/minus). Dette er små kort i tynt papir med en hilsen eller et dikt fra avsender til mottager. Avsender har ofte signert hilsenen/diktet med navn, sted og dato. Jeg ser at midt-Norge og Trondheim ofte går igjen. Noen hilsener/dikt har også en hårlokk (!) eller en tørket blomst festet til papiret. Jeg er ikke i slekt med avsenderne, og jeg er usikker på nøyaktig hvem i slekten min som fikk disse tilsendt eller skaffet seg disse "back in the days". Jeg vet imidlertid at gamle fotokort ofte ble sendt og byttet rundt mellom bekjente. Det var nokså vanlig å samle på fotokort, og det var ikke et premiss at man nødvendigvis måtte kjenne personene. Eksempelvis har jeg i samme samling flere fotokort av distriktsleger og prester som på en måte var datidens "kjendiser" hvis fotokort kunne være små samleobjekter. Muligens var det litt av samme greien med disse vennehilsenene. Det er ikke gitt at disse hilsenene var ment til min slekt, de kan ha endt opp i min slekt "via via". Men slekten til min mormor bakover i tid var staselige slekter som må ha pleiet solide bekjentskaper i mange kretser, og dette kan også tale for at disse vennehilsenene var ment til slekten min.

Men hva skal jeg gjøre med disse vennehilsenene? Det er jo veldig interessant og intimt materiale dette, og jeg tror gjerne at mye av denne typen historisk materiale/kilder har gått tapt gjennom årenes løp. Hårlokker som er nesten 200 år gamle er jo definitvt ganske kult. Jeg kunne laget fotobok etc, men siden avsenderne er utenfor slekten mister jeg litt av interessen her i egen slekt for et slikt prosjekt. Egentlig kunne jeg mest tenkt meg å gi dette til direkte etterkommere eller til et relevant arkiv. Å selge noe slikt som dette er uaktuelt.

Noen som har noen gode tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du vil dette skal bevares for ettertiden!
Dersom din bestemor kom fra bymiljø ville jeg ha hørt med bymuseet (hvis de har et).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider