Gå til innhold
Nasjonalarkivet

"Hierte broder" - hvilken betydning har dette uttrykket fra 1700-tallet?

Recommended Posts

Finner en del brev i danske kilder fra primo 1700-tallet som starter med Min Hierte Broder.

Ulike danske ordbøker betegner det som en nær venn.

Mitt spørsmål er om noen har erfaring at dette også kan betegne en i nær slekt?

Du må nok se om du finner noen biologisk forbindelse, for det er ikke sikkert de er faktiske brødre.
Hierte Broder har også vært brukt på norsk, i formen hjertebror. Betydningen er vel ment å være 'kjær som en bror', og i de fleste tilfellene jeg har funnet uttrykket, har det ikke dreiet seg om biologiske brødre. Men det kan også brukes om en kjær biologisk bror - da sannsynligvis den broren man har vært mest knyttet til, hvis man har hatt flere. 
'som for første gang har omtlig[?] bursdag. Mamma sin herlighet, pappa sin stjerne, Sigrid Elisa sin hjertebror, mormor og besse sin øyensten. Gratulerer så masse. '
'som Maria var husets ledende kraft, mens Marta var den årvåkne kjøkkenchef og Lazarus deres hjertebror.'
https://www.nb.no/search?q=hjertebror&mediatype=aviser

• Liker 2
52 minutter siden, Inger Hohler skrev:

Du må nok se om du finner noen biologisk forbindelse, for det er ikke sikkert de er faktiske brødre.

Tusen takk Inger Hohler,

Ikke nevnt at de er faktiske brødre.

Er i en veldig vanskelig jakt siden 2003.. - ser muligens aner - men fortsatt jakt - endog med damekaliber i rypejakta...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.