Gå til innhold
Arkivverket

Søk på arkivreferanse

Finn Karlsen
 Del

Recommended Posts

Et lite spørsmål som ikke har stor betydning, men som gjør meg nysgjerrig. I Finn kilde nederst til høyre er det mulig å søke etter Arkivreferanse. Jeg finner det ikke kommentert og får ikke noe fornuft ut av det. Hvordan kan man bruke feltet?

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Finn Karlsen skrev:

Et lite spørsmål som ikke har stor betydning, men som gjør meg nysgjerrig. I Finn kilde nederst til høyre er det mulig å søke etter Arkivreferanse. Jeg finner det ikke kommentert og får ikke noe fornuft ut av det. Hvordan kan man bruke feltet?

F.eks. slik: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&archive_key=SAT%2FA-1458%2F755%2FL0500

Eller trunkering for seriesøk: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&archive_key=SAT%2FA-1458%2F755*

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Finn Karlsen skrev:

Oi, oi, det var jo voldsomt, vanskelig å se noen fornuftig grunn til å bruke den.

Hvis du får oppgitt en Asta-sti som kildereferanse, f.eks. i ei bok du leser, og ønsker å se om arkivenheten finnes i Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg får ingen av dine forslag til å virke. Dersom jeg kopierer en arkivportalreferanse (som konvertert av DA) får jeg heller ingen treff. Heller ikke dersom jeg kopierer en adresse fra et funn i Arkivportalen som jeg vet er på DA, får jeg noe treff.

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Finn Karlsen skrev:

Vel, jeg får ingen av dine forslag til å virke. Dersom jeg kopierer en arkivportalreferanse (som konvertert av DA) får jeg heller ingen treff. Heller ikke dersom jeg kopierer en adresse fra et funn i Arkivportalen som jeg vet er på DA, får jeg noe treff.

Hvis du gir meg URLen til ett eller flere av søkene som ikke fungerer, kan jeg kanskje forklare hvorfor de ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Finn Karlsen skrev:

Denne er fra forbryteralbum ved Oslo Politikammer og er hentet fra kildebeskrivelsen på DA:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000101503

Fungerer fint: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&archive_key=SAO%2FA-11137%2FU%2FUa%2FL0001

Hvis jeg skal se hva som ikke fungerer med søket ditt, må du gi meg URLen til ditt søk, tilsvarende URLen som jeg har gitt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit det, når jeg legger URL'en din inn i feltet Arkivreferanse i Finn kilde, får jeg null treff. Men ikke tenk noe mer på saken, jeg vil gå forbi feltet i stillhet, mange nok andre ting å ta tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Finn Karlsen skrev:

Greit det, når jeg legger URL'en din inn i feltet Arkivreferanse i Finn kilde, får jeg null treff. Men ikke tenk noe mer på saken, jeg vil gå forbi feltet i stillhet, mange nok andre ting å ta tak i.

Du skal ikke legge URLen inn i søkefeltet.

• Klikk på min URL / lenke, så ser du hvordan jeg har fylt ut søkefeltet.
  • Hvis du fremdeles får null treff når du søker, så må du lenke til ditt søk, slik at jeg kan se hva du gjør.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kristian, jeg ser hva jeg har gjort feil med klipp og lim. Dermed fungerer det slik jeg kanskje trodde i utgangspunktet at det skulle.

Beklager at jeg ikke så det selv med en gang.

Finn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Hvis du får oppgitt en Asta-sti som kildereferanse, f.eks. i ei bok du leser, og ønsker å se om arkivenheten finnes i Digitalarkivet?

Kvifor er ikkje eit slik søk mogeleg også i inngangen for skanna arkivmateriale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2023 den 4.49, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Kvifor er ikkje eit slik søk mogeleg også i inngangen for skanna arkivmateriale?

Søkefeltet i Finn kilde er noe som har kommet til på et forholdsvis seint tidspunkt. Vi kunne absolutt hatt et tilsvarende felt i søkeinngangene for skanna arkivmateriale, men det har ikke vært spilt inn eller blitt tenkt på.

Likevel: I inngangene for skanna arkivmateriale kan du søke på arkivsignaturen, altså det leddet som kommer etter oppbevaringsstedet, i arkivfeltet. Da vil trefflista i de fleste tilfeller bli så kort, at du finner det du skal ha, for seriekodene vises i trefflista.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Søkefeltet i Finn kilde er noe som har kommet til på et forholdsvis seint tidspunkt. Vi kunne absolutt hatt et tilsvarende felt i søkeinngangene for skanna arkivmateriale, men det har ikke vært spilt inn eller blitt tenkt på.

Likevel: I inngangene for skanna arkivmateriale kan du søke på arkivsignaturen, altså det leddet som kommer etter oppbevaringsstedet, i arkivfeltet. Da vil trefflista i de fleste tilfeller bli så kort, at du finner det du skal ha, for seriekodene vises i trefflista.

I så fall er "kort" treffliste eit relativt omgrep. Om ein brukar eksempelet ditt frå innlegg #2 får ein ei treffliste på 477 treff.

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?page=7&archives[0]=no-a1450-08000000480867&start_year=&end_year=&text=

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reserverte meg ved å skrive "i de fleste tilfeller".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.