Gå til innhold
Arkivverket

Leksrød i Aremark

Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne tidligere eiere av gården Leksrød/Lexrud i Aremark. Har denne registersiden: https://www.digitalarkivet.no/tl20080924170188 men har problemer med å lese sammenhenger. Ser navnene Marie Pederdtr, Thor Stensen(?) Kasebo, og Svend Thorsen Kaseboe.

Takknemlig om noen kan bistå her!

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et sant virvar av arvedeler til og fra diverse personer. Huder og skinn og umulige brøker flyr omkring, nedtegnet med uhorvelig svakt blekk.

Det lille jeg får ut av det er:

Marie Pedersdatter dør 1782 – arvinger er Enkemannen Thor Stensen Kaseboe, sønnen Svend, døtrene Sidsel(?), Marthe, Kirsti, Mari og Anne.

Svend med fleere skjøter i [uleselig årstall] 10 skind til Anders Jensen Thaalsbye.

Så kommer en panteobligasjon på 250(?) rd dat. 1726(?) fra en Christen Ingemorsen til Hr. Thomas Stang som Værge(?) for Sl(?) Hans Colbiørnsen. Meget forvirrende.

Så er det skifte etter Thor Stensen i 1792. Arvinger: Datteren Sidsel, pluss Anne, Marie, Dorthe og Ragnhild Olsdøttre [?!], Sies ikke noe om slektskap. Tilslutt – datteren Marie Thorsdatter.

Så, 1793: Thor(?) Grodesen skiøde paa egne og Myndtlingers Vegne

til Enken Sidsel Thors datter som med egne Arvelod

bliver Eier af 10 Skind 2 (??) i d. gd. [denne gård]

I skifte etter Anders Jensen Tholsbye 1793 går hans del i Leksrud til sønnene Gabriel og Anders, pluss Enken Sidsel Thorsdatter paa Boeslod 7 Skind +++

Og så ‹mister› jeg det. Her nevnes plutselig sønnene Jens, Gabriel og Anders og Dorthe og Marie Andersdøttre. Ikke Olsdøttrene som over. Skrivefeil eller navnesammenfall? Her er i hverfall en eller annen sjonglering med eierparter som jeg ikke får med meg.

Nå følger et skifte fra 1794 hvor en Christen Ingemarsen har arvingene Enken Johanne Pedersdatter, sønnene Peder, Hans og Cornelius(?), døtrene Anne, Elie og Dorthe.

Til slutt, bare som en illustrasjon av min komplette forvirring – tyding ord for ord:

En lod Seddel hvorved Madme Stang er givet Udlæg i den afgl: Chri-

sten Ingemarsen tilhørende 1 Huud 9 Skind, med 1mrk(?) Smør for 302rd

hvilken af Sønnen Peder Christensen er indført efter Brev af 15. Feb.1796

Aflyst(?) en Ditto til do. hvorved Mad. Stang er givet Panteret for

47rd 2ort 10s i et Johanne Pedersdr. tilhørende 10 Skind 2 245/996 [brøk], som Bye-

ledet(?) af Peder Christensen er indskrevet den 18 Feb. 1796

Hans Christensen med fleres Skiøde til Broderen Peder Christensen,

som i (??) sin egen Arv, bliver Ejer af 1 Huud 9 Skind dat: 27 Jan. 1796

Peder Christensens Obl. til Ingeborg Rasmusdr. og Even Christen-

sen Kierkebye(?) for 594rd mod 1 Priort: i 1 Huud 9 Skind d. 1 Feb. 1796

[??] Johannes Engens udlæg for 100rd, efter Brev af 24de Feb. 1796.

Puhh.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk!
Flere av navnene du leser er kjent fra før - så her må jeg sammenholde dette med andre kilder.

igjen takk!

vh Jarleif

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da sett nærmere på skiftet etter Marii Pedersdatter Kaseboe: https://www.digitalarkivet.no/tl20080911260100 (høyre side).

Her er jo nevnt Thor Stensen, og barna Svend, Sidsel og Marthe. Men finnes de andre navnene som var nevnt i registeroversikten?

Flott om noen kan se på dette!

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider