Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan føre vigselsted?

Trude Nilsen
 Del

Recommended Posts

Dette er kirkebok for Lunder sogn, Lunder kirke. Noen par har giftet seg i et annet prestegjeld/sogn f.eks. Norderhov eller Kristiania, og dette har presten notert.  Jeg vet dette skal føres under vistad/vigselsted i Excel-fila.

Men...

Skal jeg ta med ordet kirke også, dersom presten har skrevet Nhov. Kirke? 

Par nr. "  ved 25. nov.

https://www.digitalarkivet.no/kb20051031010640

Presten har også notert Viet i Lunder Kirke ved noen få par. Skal Lunder kirke også føres inn, selv om det er en "selvfølge" her? 

Par nr. 3. 

https://www.digitalarkivet.no/kb20051031010641 

Ved de som ble viet i Kristiania har presten også tatt med kirke, og noen ganger menighet. Dette bør vel også med?

Par nr. " ved 16. okt.

https://www.digitalarkivet.no/kb20051031010643

Enda et eksempel er Bragernæs kirke.

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ta med ordet kirke og der det står. Normalt sendte presten der de ble viet melding til sognet de var bosatt i om at vielsen ble funnet sted og vielsen ble innført i kirkeboken der de var bosatt. Når presten foretok innførselen i kirkeboken fikk de ikke løpenr men det ble benyttet 0 eller « gjentakelsestegn og normalt var det skrevet merknad om hvor de ble viet. Det er ikke alltid folk ble viet i kirken og du kan komme ut for borgerlig, sorenskriver osv og derfor bør man ta med mest mulig relevante detaljer som er skrevet i merknadsfeltet slik at man kan finne tilbake senere hvis man vil kikke i den kirkeboken der vielsen ble foretatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Mener du at jeg da skriver kun sognet i kolonne for vigselsted, og resten av informasjonen i kolonne for merknader? Eller skal jeg føre alt i kolonne for vigselsted? Jeg har ført alt i kolonne for vigselsted, men ble usikker...

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for sent svar.

Kolonnene i regnearket er basert på Kyrre standarden og Augustus programmet som kan benyttes når man transkriberer kirkebøker. I Kyrre standarden side 38 https://admin.slektogdata.no/sites/default/files/2021-03/kyrre.pdf står det litt om Vigselstad som henspeiler på info om bevilgning om vielse.

Sokn/kirke Navnet på soknet eller kirken der vielsen ble avholdt eller ført i kirkeboken.

Om hva som er det mest rette kolonnen å føre det i er det vel bare @Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket som har fasiten på og kan svare på dette. Det viktigste er at slik info kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Tonje Solheim skrev:

Hos meg står alle slike ting i kolonnen for merknader. Skal ikke dette da forbli i den kolonnen det er?

Hos meg står det litt her og der, men oftest i merknader. Men det har også stått der løpenummeret skulle stått, eller ved dato for vielsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Det er ikke et krav at dere skal fylle inn alle opplysninger som står i merknadsfeltet i kirkebøkene, men det er supert at det blir gjort. Så til spørsmålet: Det enkleste svaret er å skrive inn i merknadsfeltet det som står i merknadsfeltet i kirkeboken, f.eks. Nhov. Kirke, Lunder kirke, Viet i Lunder Kirke, Viede i Petri kirke i Kristiania efter Skr. af 16.10. osv.  Om vigselssted også settes i feltet for vigselssted f.eks. Petri kirke eller Not. Publ. er det flott, men ikke tvingende nødvendig. Om noen har satt informasjonen inn i feltet for vigselssted og ikke i merknadsfeltet er det heller ingen katastrofe! 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider