Gå til innhold
Arkivverket

Botsfengsel Carl Andreas Løvstad Ambrosiusen

Stine Palmer
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg tolke hva som står i det skannede dokumentet her?

spacer.png

Er fra botsfengselet i kristiania, om Carl Andreas Løvstad Ambrosiusen, klarer tyde en del av det første avsnittet, men så kommer jeg ikke lenger. 

Lurer mest på det som står i venstre siden av boken, de to avsnittene, og det er det nederste avsnitter jeg sliter mest med å lese selv.

Prøver finne informasjon om han som person, hans liv og viktige steder/datoer/hendelser/ol for å prøve finne mer om han enn hva jeg alt har

https://www.digitalarkivet.no/pc00000001173624

Endret av sie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen i forumet!

Fint om du endrer visningsnavnet ditt til fullt navn ihht. forumreglene.

Lenke til hvordan man endrer - https://www.digitalarkivet.no/content/1144/velg-kontoinnstillinger

Et forsøk:

01 Carl Andreas Løfstad Ambrosiusen

02 er efter Præsteattesten født i Høvaags Præstegjeld den 23. Juli

03 1861(?) af Forældrene Omstreifer Ambrosius Olsen og Hustru Anne Oline Halvors-

04 datter, confirmeret 1875. I de siste Aar før sin Confirmasjon blev han, efterat han før

05 havde faret om med sine Forældre, udsat paa Fantefondets Regning, nød Skoleun-

06 dervisning og erhvervet sig med sine gode Evner meget god Religionskundskab. Men

07 umiddelbart efter Confirmationen fantegik han igjen. Ugift. Barnløs.

08 Omstreifer uden Hjemstavn.

09 Ved Flekkefjord Bythings Dom af 5 April 1880 er

10 han for Overtr. af 11-8 første Led ilagt Strafarbeid i 6 Maaneder.

11 Han laa i afvigte Januar Maaned paa Flekkefjord Sygehus

12 for venerisk Sygdom og støbte der et Tiørestykke. Dette bekjender han, men end tilfører

13 at det kun var for Moro Skyld, idet han vilde have poste Penger til et lidet Skilt og

14 som han gav et Barn. [Dette gir ingen mening, og må være grandiost feiltydet.] Men hans Forklaringer er usandfærdige, for det er (??)

15 ??taget at han har støbt for at bruge Mynten. Derimod er han ikke dømt for at

16 have udgivet Penger. Støbningen er foregaaet i et Værelse, hvor der var Flere tilstede.

17 Mynten er daarlig støbt, men Præget er ingenlunde daarligt.

18 Den 18 April indkom han her i Fængslet paa 4

19 Maaneder.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, @sie.

Selv om du ikke ba om tyding av høyre side, og selv om du ikke foreløpig har endret visningsnavnet ditt, [FY! 😜] så vil jeg tro at kanskje flere vil være interessert – i hvert fall i Carls familieforhold. Derfor denne ‹hullete› tydningen av en skriver jeg har ‹sloss med› utallige ganger før, og egentlig hater som pesten.

Og i samme ånd – lenke til «Fantefondet» og et lite vindu inn til en skammelig historie [skammelig for ‹Storsamfunnet›].

Igjen – for de interesserte som kanskje, i likhet med meg, ikke helt er oppdatért på temaet. For å si det mildt.

https://snl.no/romani_-_folkegruppe  [spesifikt «fantefondet» se avsnittet «Bosettings- og assimileringspolitikk»]

Vel, her kommer forsøket:

01 Forældrene streifer om pr Skøite mellem Christiansand og Arendal, idet han

02 arbeider i Blik og handler med Klude. 7 Søskende, Ambrosius (28 Aar) streifer pr Skøite,

03 Ole Petter (30 Aar) er fast hos nogle Folk paa Jædderen, Anne Mari (20 Aar) er gift

04 med Tømmermand Syvert Gundersen 1 Mil ovenfor Ksand, Ole Andreas (24 Aar) er i

05 Amerika, Anders Tistrand[?] (16 Aar) farer Tilsøs, Karen Johanne, Halvsøster (30 Aar)

06 er gift med en Skomager – paa Jædderen, Halvor (39 Aar) Halvbroder, er Blikkenslager

07 i Høi?? Sogn. Har desuden 2 Halvbrødre i Amerika, Anders og Ole Andreas.

08 Anders Tistrand[?] har siddet 10 Dage paa Vand og Brød i Arendal for at have skiæret

09 en Gut i Næsen, ellers har ingen af Slægten været straffet. Angjeld. flakkede

10 om med Forældrene til 1870[?]. I 5 Aar var han hos Andreas Aanensen i

11 Høevaag Sogn paa Fantefondets Regning indtil sin Confirmation. Senere har han

12 flakket om mellem Ksand og Arendahl og arbeidet i Blik. Havde en Skøite,

13 som han solgte ifjor Høst. Efter endt Straf reiser han til Flekkefjord og vil

14 see at komme i Ro[?]. Laa paa Sygehuset fra 1 Debr. 79 til 30 Januar d. A. Vedbliver

15 sin for Retten afgivne Forklaring.

16 Kardede Uld 14[?] Dages[?] Tid, har fortevet[?] Tobaks??, pillet

17 Drev og filet Mes??. Var i 2 Classe, men har ikke gaaet paa Skolen.

18 Uden Tillægskost har han ved Løsladelsen vundet 2[?] [??]. Præstens Charakterer

19 ved Indsættelsen og Løsladelsen: 3.5/3 for Læsning, 5[?]/2.5 for Christendomskund-

10 skab og 3.5/3.5 for Skrivning.

11 Har havt et Brev fra Faderen, som da var i Ksand.

13 Ikke selv skrevet. Intet Besøg.

14 Reiser til Flekkefjord, hvor han vil søge at ernære sig

15 ved Blikkenslagerarbeide. Dog vil han Intet tilhøre. [Siste setning blir underlig. Mistenker feiltyding av meg også her]

16 Upaaklageligt ydre Forhold. Synes at være en snil

17 Gut. Sagen er noget underlig. [underlig tydning, her også.]

18 Politimesteren i Flekkefjord skriver 16/[??] 82: Angjeldende indfandt

19 sig her i Byen kort efter Løsladelsen sammen med en anden Omstreifer, til hvem

20 han havde solgt sit her [??] [??]. Han opgav da at ville reise til Amerika

21 og [??] [??] blot et Døgn her i Byen, hvor han ikke [??] [??] at have ophold.

22 Paany under Tiltale. Referent Sagfører Klocker, Arendal forlangte

23 Acterne 17/2 82. Disse sendt 21/2 82. Sorenskriveren i Nedenæs [??]

24 30/8 84, at Angld. ved Dom af 2 Marti 1882 for 1 Gangs simpelt Tyveri blev ilagt 15 Dages

25 Fængsel paa Vand og Brød hvilket han ved Dom af 31 Marti 1882 som Tillæg for [??]

26 [??] blev ilagt ligeens[?] Fængsel i 5 Dage – 23/10 86 forlanged [??] [??]-

27 torp i Risøer Acterne, da Angld. var under Tiltale for Vold og Hærværk.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linje 17: ...filet Maskinnaale..

Linje 20: ...solgt sit her beroende fartøi...  (ikke lett å se noen d i beroende, men...)

• Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kjell Lauritzen skrev:

Linje 20: ...solgt sit her beroende fartøi...  (ikke lett å se noen d i beroende, men...)

Ved nærmere ‹mysing› – er det ikke litt for mange ‹opp-streker› til å være «Fartøy»?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåler til symaskin,  tror jeg. 

Vi ser jo at han hadde solgt sin "skøite", så litt gjetting her.

Og vi vet vel av erfaring at denne skriveren  ikke er helt konsekvent i sin skrivemåte. Mildt sagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei @Even Stormoen beklager sent svar.
Tusen takk for hjelpen! Dette var utrolig fascinerende og nyttig informasjon som hjelper meg veldig videre når jeg leiter etter mer familie. Tusen takk!
(Viste ikke om navneteglene, så har endret nå).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Stine – velkommen som ‹deg selv›!

Hyggelig å kunne være til hjelp, selv om det tok noe tid før du så/responderte på svarene i innlegget ditt.

Dét plager meg overhodet ikke, men gir kanskje grunn til å gjøre deg oppmerksom på en ganske så irriterende ‹bug› her inne:

I ‹de gode gamle dager› når man startet en tråd / et emne, så ble man automatisk varslet både via e-post og ‹pling› på bjellen oppe til høyre når man hadde fått svar. Man ble mao. automatisk satt til å «følge» sitt eget emne.

Det sluttet plutselig å være tilfelle for 10[?] år siden. Og til tross for utallige «Hvorfor i All Verden??!!» til DA, er stoda fortsatt slik.

Man må altså selv velge [i «følger»-boksen oppe til høyre] å følge sitt eget innlegg. Er dét dustete, eller . . . ?

Og nå kommer tilslutt poenget:

Derfor skjer det stadig vekk at ferske medlemmer ikke aner at de har fått svar på sine innlegg. Og jeg går ut fra at du har blitt offer for det samme.

Mvh

EDIT: Hvilket vel skulle være til overmål demonstrert ved at jeg fortsatt er den eneste ‹følgeren› her. [se «Følger»-boksen.]

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det som skjedde ja, Even. Virker ganske bakvendt å måtte følge egne innlegg, men men. Takk for all hjelpen, det er ikke alle gamle dokumenter som er like lett å lese, og denne hadde veldig mye nyttig inormasjon om Carls liv (til da) og om søskene hans, så nå skal jeg sette meg ned og leite videre etter mer om de også 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå er vi to som følger emnet. Jippi!

Av og til fungérer ‹hjertesukk› . . .

Lykke til med videre granskning, Stine – og skulle det bli nødvendig med flere tydninger av ‹kråketær› vet du hvilket forum å henvende deg til 🙂

Her befinner seg et pletora av kunnige tydere.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Hei,

Noen som vet om det eksisterer et fangebilde av ham?

hilsen

kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nei, så vidt jeg har funnet er det ikke noe bilde av han..

mvh Stine

6 timer siden, Kai Ståle Ødegård skrev:

Hei,

Noen som vet om det eksisterer et fangebilde av ham?

hilsen

kai

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider