Gå til innhold
Arkivverket

Skifte i Vinje 24. okt. 1744 etter Hergjus Gunderson Næstestog, gardsnavnet til svigersønnen

Åsbjørg Susort
 Del

Recommended Posts

Dattera Groe Hergjusdaatter er gift med ein Halvor, men første stavelse i gardsnavnet har havna heilt ytterst på linje 8. Eg les kanskje med optimistisk håp og treng uhilda syn på saka.

Telemark fylke, Skifteprotokoll nr. 7 (1743-1750), Skifteprotokollside, Side 69b-70a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090115660399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ville vel helle til Ødegaarden, men litt problematisk. Finner en stor «Ø» i Ølbolle [v.side, v.kolonne ca. 10 linjer fra bunnen] og en ‹nedoverbøyd› «d» i ditto [h. side, h. kolonne 6. linje fra toppen] men ingen slående likheter akkurat. Må vel si at juryen fortsatt er ute…

Mvh

Skjermbilde 2023-09-21 kl. 15.45.16.png

Skjermbilde 2023-09-21 kl. 15.44.35.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
9 minutter siden, tom askerøi skrev:

Snakker vi om Gro Hergjusdatter Øyi og Hallvord Bjørnsøn Øydegarden under Tjønn?

Ja

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne lese originalen - og finner ikke noe skiftekort - men tror jeg har klart å lese (gjette?) meg frem til navnene Gunhild Torgiersdatter, Torbiør Torgiersdatter, Gunhild Olsdatter før Gro og Bjørn

og Ole, Torgier og Tarald Hergjussønner

samt Halvord Knutsøn etter.

Med unntak av at jeg har en Olav Hergjusøn Nestestog g2 1774 med Sigrid Knutsdatter Edland (f (ca) 1729) som det er nærliggende å tro er Gros bror sier ikke navnene meg noe spesielt. 

Kan du - eller noen annen lesekyndig - fortelle meg om de andre har noen familiær tilknytning til avdøde? (Torgier og Tarald er vel også Gros brødre?)

PS

Sigrid Knutsdatter Edland var datter av Knut Såvesøn Edlands og hans andre kone, Tore Aslaksdatter. Hans første kone var Sigrid Halvorsdatter. Sigrid Knutsdatter er vel oppkalt etter farens første kone - og Halvor Knutsøn kan godt tenkes å være Sigrids bror (eller helst halvbror)?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tom askerøi skrev:

Gunhild Torgiersdatter, Torbiør Torgiersdatter, Gunhild Olsdatter

Enken Gunhild Torgiersdatter og 2 tidligere hustruer.

Datter Gro gift med Halvor Ødegarden

Ole, Tariei og Tarall Hergjussønner 18, 16 og 14 år

Det er ikkje laga skiftekort for skifteprotokollane fra ca 1732 - ca 1810...

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om ikke dette er hans siste ekteskap - 26/12-1740 (venstre side): https://www.digitalarkivet.no/kb20061214330059

I så fall er vel den senere enken en Torgjusdatter - ikke en Torgiersdatter?

Og hun er i hvert fall ikke mor til noen av barna fra skiftet...

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tom askerøi skrev:

Men - kan Hergjus Gunnarsøn Nestestog være samme som Hergjus Gunnarsøn Nordbø? (Sistnevntes mor het Gro Hergjusdatter...)

Sånn i tilfelle du ikkje har "kobla" denne; her er skifte etter broren Torgjus Gunnarsen på Mosli u. Paradis som dør uten livsarvinger og gir litt ekstra info...:

Telemark fylke, Skifteprotokoll nr. 4 (1722-1734), Skifteprotokollside, Side 249b-250a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090115640931

Skiftekortet er her:
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100225620987

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider